در «وج کالا» سلامتی را عرضه کردیم
در «وج کالا» سلامتی را عرضه کردیم
اقتصادسبز آنلاین: وج کالا قرار است سایت مرجعی باشد برای وگان‌ها، گیاه‌خوارها و کسانی‌که به سلامت بدن و روحشون اهمیت می‌دهند. در واقع ما فقط یه بازار گیاهی سلامت نیستیم.

اقتصادسبز آنلاین: وج کالا قرار است سایت مرجعی باشد برای وگان‌ها، گیاه‌خوارها و کسانی‌که به سلامت بدن و روحشون اهمیت می‌دهند. در واقع ما فقط یه بازار گیاهی سلامت نیستیم.

در وج کالا یک تیم خلاق، عاشق و مهربان حاضر شدند تا اول از همه احترام را برای وجود انسانی شما پر رنگ‌تر کنند، احترام به شما باعث شده ما تولید کنندگانی را در همه اندازه‌ها با یک دغدغه مشترک به نام «محصول سلامت گیاهی» اینجا کنار هم داشته باشیم. آنچه از نظر گذشت فراز‌هایی از صحبت‌های حسن فروزان‌فرد نایب رییس هیأت مدیره شرکت «بازار سلامت زمین» در رابطه با راه‌اندازی وج کالابود که ماحصل آن را باهم می‌خوانیم‌:

با چه ایده‌ای تصمیم به راه اندازی سایت «وج کالا» گرفتید؟

انگیزه اولیه این‌کار بر اساس اقدامی بود که «شهرزاد امیری» انجام داد؛ او که خودش گیاهخوار و علاقه‌مند به این حوزه است زمانی‌که در تهیه کالاهای مورد نیاز گیاهخواران با مشکلات و کمبود روبه‌رو شد تصمیم به تولید و عرضه کالاهای باکیفیت برای افراد گیاهخوار و وگان گرفت.
ما به این موضوع فکر کردیم که افراد زیادی علاقه‌مند به این رژیم غذایی هستند و شایسته است برای تأمین مواد غذایی مورد نیازشان قدمی برداشته شود.
در ابتدا ایشان با تولید مواد غذایی با برند «وگان» به شکل تولیدات خانگی کار خود را شروع کرد و به صورت فروش آنلاین و با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی فعالیت خود را شکل داد.
بعد از مدتی بازخورد خوبی از این فعالیت دریافت کرد و پس از گفتگویی که با هم داشتیم تصمیم به توسعه فعالیت‌هایی در زمینه گیاهخواری و وگان گرفتیم و به این نتیجه رسیدیم که به این قضیه به شکل وسیع‌تری نگاه کنیم و آن را تنها محدود به محصولات وگان نکنیم و محصولات سلامت محور را هم مدنظر قرار بدهیم و تولیدات دست ساز اعم از خانگی و کارگاهی را با ویژگی‌های خاص به سبد این محصولات اضافه کنیم.
ایده ما با این نگاه بلندمدت به دلیل سنجش بازار در ابتدا به شکل ایجاد یک سایت نمود پیدا کرد تا از این طریق بتوانیم اطلاع رسانی کرده و برای سرمایه‌گذاری بلند مدت به آن بپردازیم . با این ایده سایت «وج کالا» ثبت شد و از عید فطر سال 96 این فعالیت اش به شکل محدود آغاز شد و از آن به بعد کم‌کم اطلاع‌رسانی کردیم و فعالیت‌های خود را توسعه دادیم به تعداد محصولات افزودیم و سایت را تحت فشار گذاشتیم تا بازخورد حاصله را دریافت کنیم.
آهسته آهسته کار رشد کرد و جذابیت‌ها بیشتر و بیشتر شد و ما به جایی رسیدیم که تصمیم به متحول ساختن زیرساخت‌ها گرفتیم تا سایت ویژگی‌های فروشگاهی پیدا کند به نحوی که توان افزودن کالاهای بیشتر را داشته باشد و شرایط فروش آسان، تأمین و تحویل به موقع کالا را داشته باشد.
بنابراین شرکت جدیدی را تأسیس کردیم و کار از شکل پروژه‌ای بیرون آمد و به فعالیت جدیدی مبدل شد؛ شرکت تحت عنوان «بازار سلامت زمین» راه‌اندازی و کار در قالب این شرکت طراحی و بازنگری شد.
با تغییر زیرساخت‌های سایت و با طراحی‌های جدید برای تنوع بخشی به محصولات، گفت‌وگو با تولید کنندگان بیشتر مد نظر قرار گرفت. و در آخر سایت در تاریخ 1399.9.9 با فرمت جدید دوباره افتتاح شد‌.
ما علاقه‌مند هستیم کالاهایی که ظرفیت فروش آنها از حد معمول پایین‌تر است و محدودیت‌هایی در فروش دارند را با توجه به شرایط موجود که خرید و فروش حضوری کالا چندان مورد استقبال نیست و فروش اینترنتی جذابیت بیشتری دارد، به فروش بهتری برسانیم.
نگاه ما به سلامت محور بودن کالاهاست و تا چند ماه آینده لیست کاملی از مشخصات کالاها برای سایت آماده می‌شوند و کالاها با ویژگی‌های خاصی که دارند به مشتریان معرفی و عرضه خواهند شد. تلاش ما این است که تیمی متخصص بر سلامت و نحوه تولید و عرضه کالاها نظارت داشته باشند و نظر مستقل خود را درخصوص هر کالا ارایه بدهند تا انتخاب مصرف کننده راحت‌تر باشد.

آیا محصولات تحت نظارت انجمنی خاص تولید می‌شوند؟

خیر اما قصد ما این است که با همکاری «انجمن مدیریت کیفیت ایران» برای کالاهای به‌خصوصی که تولید آنها نیازمند نظارت شخص ثالثی است و باید تأییدیه‌هایی داشته باشند؛ تأییدیه‌هایی بگیریم و ارزیابی‌هایی انجام بدهیم که نهایتاً برای مخاطب نهایی اطمینان خاطر بیشتری به‌وجود بیاید. الان طرح‌ها و زمینه‌ها برای انجام نهایی در دست بررسی است. مخصوصا برای مصرف‌کنندگان خاص نظیر بیماران دیابتی و مصرف‌کنندگان «وگان» این نیاز وجود دارد و آنها باید از سلامت و برخورداریِ ویژگی مورد نیازشان در تولیدات مطمئن باشند.

آیا استانداردهای خاصی برای این محصولات وجود دارد؟

خیر استاندارد ملی خاصی در این زمینه نداریم و تنها دقت نظر تولید کنندگانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند و تعهدی که دارند و آزمایشاتی که بر روی کالاها انجام می‌شود، این اطمینان را به ما می‌دهد در واقع این ترکیبی از تعهد تولید کنندگان این کالاها و کنترلهای شخص ثالثی است که این کالاها را تضمین می‌کند. این سایت در کنار اینکه فروشگاهی برای عرضه محصولات غذایی است بر تولیدات صحه‌گذاری کرده و به انتخاب درست مصرف کننده کمک بیشتری کند.

در این زمینه تنها کامبیز فعالیت دارد یا شرکت‌های دیگری در تولید محصولات «وگان» فعالیت دارند؟

شرکت‌های دیگری به غیر از کامبیز در این زمینه فعالیت دارند؛ تولید کنندگان شیر سویا که مناسب افراد گیاهخوار است از این جمله هستند؛ تعداد تولید کنندگانی که با استفاده از سویا محصولات لبنی تولید می‌کنند کم نیستند و یکی از همین تولید کنندگان محصولات خود را عرضه کرده وما در سایت به فروش می‌رسانیم یا محصولات دیگری از سویا که به شکل پروتئینی تولید و مورد استفاده افراد «وگان» قرار می‌گیرد.
بنابراین هم در مواد اولیه هم در محصول کالای نهایی تولیدات زیادی داریم و ما تلاش داریم تمامی این کالاها را آهسته آهسته طبقه‌بندی و جمع کنیم و زمینه آنها را برای عرضه آماده کنیم.

با توجه به شرایط فعلی کشور برای بازاریابی و تأمین کالاهای مورد نیاز سایت با چه مشکلاتی مواجه بوده‌اید؟

ما به قسمت کوچکی از بازار مصرف نگاه می‌کنیم که درواقع حجم فعالیت در آن کمتر است اما ویژه بودن و خاص بودن کالاها اهمیت بیشتری دارد، در واقع تنها مشکلمان تغییر قیمت‌های متعددی است که به‌خاطر تورم با آنها مواجه بوده‌ایم.
در سایت‌هایی از این دست انتظار می‌رود تا قیمتها پایدار باشد و مرتبا تغییر نداشته باشد تا مصرف‌کننده بتواند ارتباط خوبی با سایت داشته باشد اما متأسفانه با تحول قیمت‌ها هر عرضه کننده‌ای دچار مشکل می‌شود . تنها مشکل مهم فعلاً همین موضوع است و خیلی از تولید کنندگان برای همین بی‌نظمی‌ها دچار مشکل در تهیه و تحویل کالا می‌شوند. انگیزه برای تولید کالای باکیفیت در شرایطی که تورم روز به روز در حال رشد است اصولا کم می‌شود به این دلیل که تولید کننده مدام احساس می‌کند که در حال زیان است و هر اندازه تلاش کند به‌دلیل افزایش قیمت‌ها فروش مطلوبی ندارد. مخصوصا در خصوص این کالاها که نیاز به مواد اولیه خاص تری دارند. ما فکر می‌کنیم تورم در جامعه دشمن اساسی برای کیفیت به حساب می‌آید، کیفیت هم در زمینه مرغوبیت کالا است و هم رضایت مشتری از قیمت کالای خریداری شده.

به چه دلیل پروتئین‌های گیاهی قیمت‌های مناسبی ندارند؟

پروتئین‌های گیاهی ارزان نیستند و باتوجه به افزایش قیمت ،افزایش قیمت پیدا می‌کنند انواع حبوبات و سویا متناسب با افزایش قیمت‌ها دچار تحول می‌شوند.
نکته بعدی این‌که ‌تولید کالاهایی که مصرف خاص و مقدار محدودی مصرف کننده دارند برای تولید‌کنندگان پرهزینه‌تر هستند ،تولید کالای خاص و سفارشی پرهزینه‌تر است در واقع حجم تولید و نیاز توجیه کننده هزینه‌های سربار نیست، در حوزه غذای آماده اگر قرار باشد با بازار عمومی فعالیت انجام شود، حجم بازاری که در مقابل یک تولید کننده است گسترده است و عموم جامعه مصرف کننده هستند اما وقتی قرار باشد برای مصرف کنندگان خاص تولید کنیم شکل توزیع متفاوت خواهد بود و تعداد مصرف‌کنندگان کالاهای خاص هم کمتر هستند و این موضوع باعث هزینه‌های سربار می‌شود.

در حال حاضر چه محصولاتی در سایت معرفی شده‌اند؟

الان با چند برند شروع کرده‌ایم که در حوزه کالاهای دست‌ساز و خانگی هستند و هم در حوزه کالاهای صنعتی و محور کالاها ویژگی سلامت بودن و گیاهی بودن است اما می‌تواند صنعتی‌، سنتی و دست‌ساز هم باشند.
برند ما وگان است و طیف وسیعی از محصولات اعم از خوراکی‌هایی نظیر انواع شکلات، ادویه‌ها و غیرخوراکی نظیر صابون و مواردی مختلفی از این دست را عرضه می‌کند سایر محصولات مانند دمنوش‌های گیاهی و غیره در این سایت به فروش می‌رسد. از طرفی ما محصولات کادویی خاص با بسته‌بندی‌های ویژه داریم و حتی مواد بهداشتی و آرایشی. بخشی از مواد غذایی کامبیز که مختص گیاهخواری است اینجا عرضه می‌شود مخصوصاً غذاهای آماده بدون گوشت. محصولات لبنی مبتنی بر سویا با برند «دنیا» و برند «سوما» در سایت عرضه می‌شود که برند «سوما» محصولات خانگی است که شیرهای خاص تولید می‌کند. مثل شیرنارگیل و بادام‌.
حتی کالاهای هنری هم در دست سازهای سلامت جای دارند و با دقت لازم انتخاب می‌شود و همچنین انواع و اقسام آجیل و میوه‌های خشک در این سایت قرار دارند. این سایت مناسب مصرف‌کنندگان برای مصرف شخصی و تهیه هدایا است.این وضعیت فعلی ماست ولی برنامه‌های زیادی پیش‌رو داریم.

در این سه سال که سایت در مرحله آزمایشی بود استقبال مصرف‌کنندگان چگونه بود؟

ما تلاش کردیم بدون تبلیغات گسترده رفتار مصرف کننده را بسنجیم و زیرساخت ما برای ارایه خدمات گسترده نبود بلکه برای ارتباط بیشتر با مصرف کننده‌، شناخت ذائقه و میزان خرید آنها بود. پراکندگی مصرف‌کنندگان را مورد ارزیابی قرار دادیم تا ببینیم چه محصولاتی را تا به کجا می‌توانیم ارسال کنیم و برای شهرستان‌ها چه باید بکنیم برای همین کاملاً متمرکز بودیم تا تحقیقات بیشتری انجام بدهیم ولی از این به بعد تمرکز بیشتری داریم تا مصرف کنندگان را بیشتر جلب کنیم.