دولت با اختصاص آرد سهمیه‌ای فرصت تاریخی را از تولیدکنندگان نان صنعتی نگیرد
دولت با اختصاص آرد سهمیه‌ای فرصت تاریخی را از تولیدکنندگان نان صنعتی نگیرد
اقتصادسبز آنلاین: «اعتقاد دارم در تجارت و اقتصاد تنها به‌کارگیری تکنیک‌های فروش، بازاریابی و علم مدیریت شرط لازمه موفقیت نیست، چرا که «صداقت» رمز اعتلا و ماندگاری هر برندی است.»

اقتصادسبز آنلاین: «اعتقاد دارم در تجارت و اقتصاد تنها به‌کارگیری تکنیک‌های فروش، بازاریابی و علم مدیریت شرط لازمه موفقیت نیست، چرا که «صداقت» رمز اعتلا و ماندگاری هر برندی است.» آنچه خواندید فرازهایی از صحبت‌های مهندس مجید مروت‌پور، رییس هیأت مدیره «نان‌آوران» است که چون همیشه با صبوری، متانت و عمق خاصی کلمات را بر زبان جاری ساخت.

با هم ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانیم:

پس از سال‌ها تلاش تولیدکنندگان نان صنعتی، بدون تردید کرونا فرصت جدیدی را برای فرهنگسازی و آشنایی بیشتر مردم کشور با نان بسته‌بندی و صنعتی ایجاد کرد، جنابعالی برای آنکه کشور بتواند از این فرصت ارزشمند برای تغییر فرهنگ مصرف نان استفاده کند تا هم از ضایعات پرشمار نان جلوگیری شود و هم گام بلندی در راستای سلامت جامعه برداشته شود، چه راهکاری ارایه می‌دهید؟

اعتقاد دارم با وجود آنکه پایه بیماری کرونا بهداشتی است، اما دگردیسی‌های فرهنگی متعددی در کشور ما ایجاد کرده است. این‌که مردم نسبت به بهداشت و سلامت فردی خودشان نسبت به گذشته حساس شدند که پدیده بسیار مهمی به شمار می‌رود و به طور حتم دستاورد قابل اعتنایی است.
طبیعی است پس از ظهور بیماری کرونا برخی مشاغل با آسیب جدی مواجه شده و برخی مشاغل دیگر نیز دچار تحول مثبت شدند.
در واقع در شرایطی که نه دولت نقشی داشت و نه تولیدکننده، به ناگاه مردم به سوی مصرف نان‌های بسته‌بندی و صنعتی اقبال نشان دادند.
در حقیقت ما با یک تقاضای بیش از 70 تا 80 درصدی رشد که بیش از پیش‌بینی بودجه سال 1399 «نان‌آوران» بود، مواجه شدیم و در ماه نخست در عمل همه سیستم‌های مجموعه مختل شد، اما همه توان تولیدی را به‌کار گرفتیم تا با ظرفیت 100 درصدی نیاز مصرف‌کننده را پاسخ بدهیم.
البته در همان اوایل که با فشار مصرف کننده مواجه شدیم، بازرگانی دولتی به واحدهای نظیر «نان‌آوران» اعلام کرد که با حداکثر ظرفیت تولید کنید و ما آرد موردنیازتان را تأمین می‌کنیم. ما هم به وعده شرکت بازرگانی دولتی اعتماد کردیم و تا به امروز هم مشغول تولید هستیم، اما متأسفانه کماکان هیچ سهمیه آردی به ما تعلق نگرفته است. واقعاً هنوز هم نمی‌دانیم که در آینده قصد دارند چگونه با این موضوع مهم برخورد کنند. اگر بخواهیم از این مسأله عبور کنیم باید قبول کرد که «کرونا» فرصت مناسبی برای ارتقای جایگاه نان صنعتی در سبد مصرف کننده ایرانی ایجاد کرده است. خوشبختانه پس از این‌که کرونا از هیجان هم افتاد، به‌رغم افتی که نسبت به پیک کرونا داشت، اما بازهم با اقبال مصرف کننده روبه‌رو هستیم.

ابتدای بروز کرونا تا چند درصد تقاضای مصرف نان صنعتی و بسته‌بندی در سطح جامعه افزایش یافت؟

ابتدای کار با توجه به پیش‌بینی بودجه‌ای «نان‌آوران» با رشد تقاضای 70 تا 80 درصدی در 3 ماه نخست مواجه شدیم. دولت سال‌ها هزینه سنگینی برای جا انداختن نان صنعتی متحمل شد که نتیجه چشمگیری حاصل نشد، به اعتقاد بنده در این مقطع شایسته است که دولت با اختصاص سهمیه آرد به تولیدکنندگان نان صنعتی از آنها حمایت کند تا این فرصت تاریخی از دست نرود. دولت اگر فقط هزینه‌ای که برای واردات ماشین‌آلات نان صنعتی متحمل شد را در نظر بگیرد قطعاً این فرصت تاریخی را از دست نخواهد داد. اما متأسفانه دولت حتی درصدد است تا سهمیه آردی که در 10 سال گذشته به تولیدکنندگان نان صنعتی اختصاص داد را نیز کم کند.

به اعتقاد جنابعالی پس از رفع شیوع بیماری کرونا تا چه میزان از مشتریان امروز نان صنعتی باقی می‌مانند؟

پیش‌بینی من این است که اگر متوسط مصرف نان‌های حجیم را در سطح کشور در نظر بگیریم، حداقل تا 3 برابر (20 درصد)‌ ظرفیت سهم گرفتن از آرد مصرفی را دارد.
البته اعتقاد دارم فرصتی که به سایر صنایع برای پیشرفت در کشور داده شد، هنوز به این صنعت نداده‌ایم.
باید بپذیریم نان کشور آنقدر قابلیت دارد که به راحتی می‌شود حتی صادرش هم کرد.
ناگفته نماند سال‌های 97،‌ 98 و 99 یعنی اوج سال‌های سختی،‌ مقارن با بهترین سال‌های فعالیت «نان‌آوران» بوده است، چرا که تغییرات بسیاری در روند تولید انجام شد و تا بتوانیم مجموعه را حفظ کنیم.
سال 97 درخواست جلسه‌ای اضطراری از هیأت مدیره کرده و در آن جلسه اعلام کردم که با توجه به این‌که قیمت همه مواد اولیه افزایش یافته و از این طرف هم تعزیرات مانع افزایش قیمت می‌شود، با توجه به علم مدیریت اقتصاد قطعاً باید یا تولید را متوقف کرد یا در حد آب باریکه‌ای در بازار حضور داشته باشیم تا فقط برندمان در بازار حاضر باشد.
چرا که اگر بخواهیم سود ببریم باید تولید را متوقف کنیم و در این حالت طبیعی است هزاران نفر از همکاران مجموعه از بین می‌روند.
در آن جلسه به اعضای هیأت مدیره گفتم که فقط یکی از این دو راه را پیش‌رو داریم که خوشبختانه همه اعضای هیأت مدیره رأی به حفظ مجموعه دادند.

بدون شک یکی از ویژگی‌های «نان‌آوران» طرح‌های توسعه‌ای‌اش بوده است. در هر فصلی نوآوری‌هایی در برنامه داشتید. بفرمایید هم‌اکنون در چه مرحله‌ای هستید و چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟

در حوزه صنعت غذا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 11 شرکت یا برند را برای ارتقای علمی انتخاب کرد که خوشبختانه 2 شرکت یکی در حوزه ماشین‌سازی خاص نان‌های سنتی و یکی هم شرکت دانش‌بنیان «پارسیان آنزیم ایرانیان» از شرکت‌های مجموعه «نان‌آوران» در این فهرست قرار دارند.
به هرحال متناسب با ذائقه مصرف‌کننده ما مدام در حال طراحی محصول جدید هستیم. به شدت دنبال این هستیم که ارزش تغذیه‌ای بسیار بالایی را وارد پروسه تولید نان کنیم.
در حوزه‌های دیگر نظیر توزیع و فروش هم جهش‌های علمی خوبی داشتیم.
در حال حاضر 4 کارخانه در مجموعه «نان‌آوران» فعالیت می‌کنند که 2 واحد به‌صورت مالکیتی در مجموعه است و دو واحد دیگر هم صرفاً برای «نان‌آوران» تولید می‌کنند. «پادن آسیا» که در منطقه صنعتی اشتهارد فعالیت می‌کند و کارخانه «هدیه لادن» که در منطقه صنعتی هشتگرد واقع است، یک کارخانه در شیراز و یک واحد هم اخیراً در شاهرود به مجموعه «نان‌آوران» افزوده خواهد شد که یکسری محصولات خاص تولید می‌کنند و در مقطع خود رونمایی می‌شود. به واقع برنامه در دست اجرای امروز ما با توجه به مشکلات حمل و نقل و… این است که تغییراتی در جانمایی کارخانجات داشته باشیم.

تعداد محصولات «نان‌آوران» اخیراً چه تغییراتی داشته‌اید؟
در لاین مویرگی هم‌اکنون بالغ بر 40 نوع کالا داریم، در 1500 فروشگاه زنجیره‌ای در سراسر کشور حضور داریم و در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم محصولاتی تولید می‌کنیم.