آذربایجان‌غربی، تولیدکننده پیشتاز ماهی در منابع آبی کشور شد
آذربایجان‌غربی، تولیدکننده پیشتاز ماهی در منابع آبی کشور شد
اقتصادسبز آنلاین: مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: تولید ماهی در منابع آبی استان سالانه ۶ هزار و ۵۰۰ تن است که رتبه اول کشور در بین استان‌های غیرساحلی متعلق به این استان است.

اقتصادسبز آنلاین: مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: تولید ماهی در منابع آبی استان سالانه ۶ هزار و ۵۰۰ تن است که رتبه اول کشور در بین استان‌های غیرساحلی متعلق به این استان است.

به گزارش خبرنگار ما، محمدباقر قریشی، مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی، با بیان اینکه تولید آبزیان در استان به ۲ صورت پرورش در استخرهای آبی و منابع آب های داخلی انجام می شود، افزود: ۲۰ سد، رودخانه و آب بند در استان وجود دارد که ظرفیتی عظیم در زمینه تولید ماهی در استان محسوب می شوند.
وی اضافه کرد: ۱۰ گروه صیادی با یک هزار خانوار در زمینه صید و فراوری آبزیان از منابع آب های داخلی در استان فعالیت دارند و سد ارس یکی از مهمترین منابع آب های داخلی استان برای این کار است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۲۰ مجتمع و مزرعه پرورش ماهی، پنج مرکز تکثیر بچه‌ماهی سردآبی، یک مرکز تکثیر بچه‌ماهی گرمابی و ۱۰ مرکز تکثیر ماهیان زینتی در آذربایجان غربی فعال است، افزود: این بچه ماهی‌ها در مراکز تولید و تکثیر استان تولید و پس از طی دوران پرورش و رسیدن به وزن مناسب در مزارع پرورش ماهی و منابع آبی رهاسازی می‌شوند.
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: ۲۷۰ مزرعه پرورش ماهیان سردآبی با تولید سالانه هشت هزار تن ماهی، ۲۳ مرکز تکثیر ماهیان زینتی با تولید بیش از چهار میلیون بچه ماهی در استان فعالیت می کنند.

بیشتر بخوانید: مشارکت اقتصادی زنان در عرصه تولید ملی؛ ضرورتی اجتناب ناپذیر

وی اضافه کرد: ۸۰ مرکز پرورش ماهیان گرم آبی با تولید ۹۸۰ تن در سال در استان مشغول فعالیت است.
وی گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۶۰۰ نفر در استان در این صنعت به صورت مستقیم مشغول به کار هستند
قریشی بیان کرد: طبق پیش بینی ها در سال جاری ۳۰۰ تن انواع ماهی از استان به کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق صادر می شود که ارزش آنها بیش از یک میلیون دلار است.
وی اضافه کرد: با توجه به کیفیت مطلوب ماهی تولید شده در آذربایجان‌غربی، راه‌اندازی واحدهای بسته‌بندی آبزیان و توجه بیشتر به مقوله صادرات آبزیان و حمایت از صادرکنندگان می‌تواند نقش مهمی در افزایش صادرات این محصول داشته باشد و بهره‌وری و سود فعالان این بخش را افزایش دهد.
در آذربایجان‌غربی انوع آبزیان از جمله شاه‌میگو و آرتمیا، ماهیان گرمابی شامل انواع ماهی کپور، فیتوفاک، بیگ‌هد و آمور و در ماهیان سردآبی شامل قزل‌آلا و نیز زینتی پرورش داده می‌شود.
میانگین مصرف سرانه آبزیان در کشور ۱۰ کیلوگرم بوده و این مقدار در آذربایجان‌غربی کمتر از هفت کیلوگرم برای هر نفر است که با افزایش میزان تولید و گسترش صنعت آبزی‌پروری می‌توان امید داشت که میزان مصرف ماهی در این استان نیز به میانگین کشوری نزدیک‌تر شود. / ایرنا