آغاز به کار اتاق اصناف کشاورزی از سال ۱۴۰۰
آغاز به کار اتاق اصناف کشاورزی از سال ۱۴۰۰
اقتصادسبز آنلاین: دبیر هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی از آغاز به کار اتاق اصناف کشاورزی در سال 1400 خبر داد.

اقتصادسبز آنلاین: دبیر هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی از آغاز به کار اتاق اصناف کشاورزی در سال 1400 خبر داد.

به گزارش خبرنگار ما، مسعود عدل‌طلب، دبیر هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی، امروز در نشست خبری با اشاره به روند تشکیل نظام صنفی کشاورزی در کشور اظهار کرد: تشکیل نظام صنفی کشاورزی یک پروسه 10 ساله بود که ازسال 88 تا سال 99 به طول انجامید و اکنون این نظام صنفی یک میلیون و 200 هزار عضو دارد.
وی ادامه داد: نظام صنفی کشاورزی تا امروز 950 هزار فقره پروانه فعالیت در 350 عنوان شغلی بر اساس کدگذاری و طبقه‌بندی بین المللی صادر کرده است.
عدل‌طلب با تاکید بر اینکه هم اکنون نظام صنفی کشاورزی در کلیه مراجع تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی حضور دارد افزود: از دستاوردهای نظام صنفی می‌توان به معافیت مالیاتی کشاورزان، معافیت بیمه کارفرمایی و اخیرا اصلاح قانون خریدهای تضمینی اشاره کرد.
وی تصریح کرد: در اصلاحیه جدید قانون خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی نظام صنفی به عنوان نماینده کشاورزان حضور خواهد داشت و تاثیرگذاری زیادی بر تعیین قیمت‌ها دارد.
عدل‌طلب با بیان اینکه بر طبق آیین‌نامه وزارت جهاد کشاورزی نظام صنفی ساختار جدیدی پیدا می‌کند افزود: مطابق با این اصلاحیه ما مکلف شده‌ایم که متناسب با قانون نظام صنفی کشور اتاق نظام صنفی کشاورزی را تشکیل دهیم.
وی ادامه داد: در آیین نامه جدید ما مکلف شده‌ایم که تمامی موارد در اتاق نظام صنفی انطباق کامل با نظام صنفی کشاورزی داشته باشد، اصلاح ساختار مطابق با قانون نظام صنفی باشد، برای نظام صنفی جایگاه نظارتی در نظر گرفته شود و همچنین پروانه‌های فعالیت به پروانه‌های کسب تغییر یابد.
عدل‌طلب از دیگر ویژگی‌های ذکر شده برای اتاق نظام صنفی در آیین‌نامه جدید را تدوین دستورالعمل‌های جدید در کارگروه متشکل از نمایندگان نظام صنفی و وزارت جهاد کشاورزی برشمرد.
دبیر هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی از آغاز به کار اتاق اصناف کشاورزی در سال 1400 خبر داد و گفت: برنامه این است که در سال 1400 اتاق اصناف کشاورزی وارد فاز عملیاتی شود.
عدل طلب در توضیح ساختار اتاق اصناف کشاورزی اظهار کرد:‌ ساختار اتاق اصناف کشاورزی به این شکل است که افراد و واحدهای صنفی بخش کشاورزی در هر رشته در شهرستان‌ها اتحادیه صنفی تشکیل می‌دهند پس از آن ا تاق اصناف کشاورزی در هر شهرستان تشکیل می‌شود. در رده بالاتر اتاق اصناف کشاورزی قرار دارد که نمایندگان اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها در آن حضور دارند.
به گفته وی اتاق در اصناف کشاورزی به عنوان بالاترین مرجع علاوه بر 32 عضو نماینده اتاق‌های شهرستانی نمایندگانی نیز از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی حضور دارند.
عدل‌طلب خود یادآور شد:‌ هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی نیز موظف است بر نحوه عملکرد این اتاق نظارت در سطح‌های مختلف شهرستان و کشور بر نحوه عملکرد این اتاق نظارت داشته باشد.
وی در پایان سخنان خود تاکید کرد:‌ اتاق اصناف کشاورزی فعالیت بازرگانی نخواهد داشت و تنها مدافع حقوق و منافع بخش کشاورزی در سطوح تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی خواهد بود. / ایلنا