آنالیز فراز و فرودهای بازار جهانی قهوه
آنالیز فراز و فرودهای بازار جهانی قهوه
اقتصادسبز آنلاین: در این گزارش تاثیر کووید 19 بر روی دانه قهوه به صورت اختصاصی بررسی می‌شود. ‌در بررسی‌های جرئی‌تر تأثیر شیوع این بیماری بر روی میزان مطالبات مردم و تغییراتی که در شرایط عرضه به‌وجود آورده نیز مورد بحث قرار می‌گیرد.

سرویس بین‌الملل اقتصادسبز- رکسانا غلامی:

اقتصادسبز آنلاین: در این گزارش تاثیر کووید 19 بر روی دانه قهوه به صورت اختصاصی بررسی می‌شود. ‌در بررسی‌های جرئی‌تر تأثیر شیوع این بیماری بر روی میزان مطالبات مردم و تغییراتی که در شرایط عرضه به‌وجود آورده نیز مورد بحث قرار می‌گیرد. تحقیقاتی که بر روی کووید 19 صورت گرفته حاکی از آن است که این ویروس تأثیرات چشم‌گیری بر روی چرخه عرضه کالا‌ها و همچنین قهوه داشته است. در بررسی‌های پیش رو، هر دو تاثیرات بلند‌مدت و کوتاه مدت آن مورد بازدید قرار می‌گیرد.اینفینیوم (Infinium) اخیرا گزارشی با تمرکز بر بازار دانه قهوه منتشر کرده است که شاخه‌ها و زیرشاخه‌های این صنعت را هم در سطح جهانی و هم در سطح منطقه ای مورد بررسی قرار می‌دهد. در این گزارش همچنین به محدودیت‌ها و شاخص‌های کلان در هر دو برهه زمانی کوتاه مدت و بلند مدت توجه می‌شود. این گزارش اطلاعاتی جامع از روند‌ها، پیش بینی‌ها و تاثیر دلار بر روی بازار قهوه در سراسر جهان را ارایه داده و رشدی 5.7 درصدی را برای این بازار در سال‌های 2018 تا 2024 پیش‌بینی می‌کند.

قهوه چیست؟

دانه قهوه نوعی بذر بوده که از گیاه قهوه گرفته می‌شود. این دانه درون میوه‌ای زرد یا بنفش رنگ قرار گرفته که عموماً شکلی شبیه به گیلاس دارد. با وجود ان که این دانه در واقع بذری کوچک است؛ اما به‌دلیل شباهت ان به دانه به این نام شناخته می‌شود. قهوه از دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی و سرطان پوست جلوگیری کرده و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد که این امر منجر به سوزانده شدن چربی بیشتر در طی روز می‌شود. قهوه همچنین عملکرد فیزیکی اندام‌های بدن را نیز بهبود می‌بخشد. ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، منگنز، پتاسیم، منیزیم و نیاسین از جمله مواد مغذی ای هستند که قهوه داراست. این مواد کمبود ریزمغذی‌های درون بدن را جبران می‌کنند. استفاده از قهوه در صنعت دارویی و به‌صورت مکمل از جمله مواردی ست که باعث رشد این صنعت در سراسر جهان می‌شود. دانه قهوه سبز نسبت به دیگر انواع قهوه سطح بالاتری از کلروژنیک اسید دارد. زیرا این دانه‌ها پیش از مصرف بو داده نمی‌شوند. به‌همین دلیل امروزه مصرف ان‌ها به شکل مکمل برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند بسیار رواج پیدا کرده است. افزایش مصرف قهوه نقش به‌سزایی بر روی رشد این بازار دارد. علاوه بر ان، تاثیراتی که این ماده برروی سلامتی افراد می‌گذارد و گسترش خرده‌فروشی موجب آسان‌تر شدن پروسه خرید و در نتیجه بالا رفتن میزان تقاضا می‌شود. این بالا رفتن به نوبه خود باعث کاهش مصرف نوشیدنی‌های خنک می‌شود. اگر‌چه قهوه به صورت گرم و سرد سرو می‌شود اما با این حال، جایگزین‌های ارزان‌تر آن مانند چای و نوشیدنی‌های محلی در حال مهار کردن این بازار هستند .این بازار از نظر جغرافیایی به آمریکای لاتین، آمریکای شمالی، اروپای شرقی، اروپای غربی، خاور‌میانه، آفریقا، آسیا اقیانوسیه و ژاپن تقسیم می‌شود. مصرف قهوه در آمریکای شمالی در سال‌های آینده با افزایش رو‌به‌رو خواهد شد. دستگاه‌های فروش قهوه موجود در شرکت‌ها، فرودگاه‌ها، ایستگاه راه‌آهن و مکان‌های دیگر در این کشور کمک بسیاری به رشد صنعت قهوه در ان دارند. خصوصا به‌دلیل استفاده مردم شاغل از قهوه که به‌صورت روزانه در حال افزایش است. علاوه بر ان، کافی شاپ‌ها نیز مراکز محبوبی بوده که امروزه شاهد افزایش تعداد ان‌ها مخصوصا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستیم. آسیا اقیانوسیه در این میان رقیب قوی ای برای آمریکاست. امروزه در کشور‌هایی هم چون هند و چین پیشرفت‌های زیادی به چشم می‌خورد که تاثیر به‌سزایی بر روی صنعت قهوه در این منطقه دارد. بخش زیادی از پیشرفت این بازار مدیون به نسل جوانی ست که علاقه روزافزونی به قهوه دارد و با گذراندن وقت در کافی شاپ‌ها باعث رشد این صنعت می‌شود.
به علاوه، این منطقه دارای مزارع قهوه بسیار وسیعی بوده که خود دلیلی دیگر بر پیروزی آن در این زمینه است. در این میان، آمریکای لاتین نیز در‌صدد آن است تا مهره ای مهم در این منطقه بوده و به تولید کننده فصلی قهوه تبدیل شود.

آمار تنوع و کاربرد قهوه

بررسی‌های صورت گرفته بر روی بازار دانه قهوه حاکی از ان است که این محصول انواع مختلفی از جمله عربی، روبوستا و غیره داشته و کاربرد‌های گوناگونی اعم از مراقبت‌های شخصی، غذا، نوشیدنی و داروسازی دارد.

پوشش جغرافیایی

در آمریکای شمالی کشور‌هایی مانند ایالات متحده، کانادا و مکزیک در این صنعت سهم به‌سزایی دارند. در حالی‌که در آسیا اقیانوسیه کشور‌های چین، ژاپن، هند، کره جنوبی و مالزی قطب صنعتی این محصول هستند. در اروپا نیز می‌توان کشور‌های المان، بریتانیا، فرانسه و آمریکا را مثال زد.ایالات متحده به دلیل دارا بودن بزرگ ترین بازار در این منطقه؛ رشد بازار قهوه را در آمریکای شمالی در دست گرفته است. اگرچه آسیا اقیانوسیه با توجه به قطب‌های صنعتی ای همچون هند و چین دارای پتانسیل بالاتری برای رشد این بازار است. و بر اساس پیش بینی‌ها رشد زیادی را در سال‌های 2018 تا 2024 دارا خواهد بود.

نمودار رشد شرکت‌ها

در این گزارش نمودار رشد بازار دانه قهوه شرکت‌هایی اعم از بَکیارد، کاریبو، اِل اِل سی، قهوه طلایی، لا کُلُمب تُرفاکشن، لوئیجی لاوازا، اتیوپی و شرکت محدود هند شرقی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برگزیده‌های گزارش

در این گزارش دیدگاه و پیش‌بینی‌های عمیقی نسبت به بازار تقاضا، روند و شاخص‌های کلان ارایه می‌شود. علاوه بر آن، به‌دلایل افزایش و کاهش رشد بازار دانه قهوه نیز توجه می‌شود. شبکه رشد IGR در گزارش‌های خود به انواع سرمایه‌گذاری‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد و آن چیزی که ارایه دهندگان نوپای این صنعت به دنبال ان هستند اشاراتی می‌کند. در این گزارش از ابزار‌های تحلیلی ای مانند پنج نیروی پورتِر و DRO استفاده شده است. هم چنین بررسی‌هایی در زمینه روند بازار کنونی و چگونگی آدر سال‌های 2018 تا 2024 نیز صورت گرفته است. موضوع دیگری که در این زمینه به آن پرداخته شده است دلایل و فاکتور‌هایی ست که باعث افزایش تقاضای عمومی می‌شود. بررسی‌های که عملکرد شرکت‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه می‌کند، اطلاعاتی درباره چگونگی عملکرد ارایه‌دهندگان پیشرو را بیان می‌کند که قابل توجه است. این گزارش کمکی‌ست برای تولید‌کنندگان، تهیه‌کنندگان و ارایه دهندگان بازار دانه قهوه تا اطلاعات لازم را در بازه روند‌های کنونی، پیشرفت‌های آینده و استراتژی‌های مورد نیاز برای این صنعت به‌دست آورند.