آنچه درباره آدامس، این جویدنی خوش بو بهتر است بدانید
آنچه درباره آدامس، این جویدنی خوش بو بهتر است بدانید
اقتصادسبز آنلاین: در گذشته در ایران از صمغ گیاه ون که سقز نام دارد به عنوان آدامس طبیعی استفاده می‌کردند. پیش از آن سقز توسط پزشک‌های مشهوری چون ابن سینا برای درمان بیماری‌های دستگاه گوارش تجویز می‌شد.

اقتصادسبز آنلاین: در گذشته در ایران از صمغ گیاه ون که سقز نام دارد به عنوان آدامس طبیعی استفاده می‌کردند. پیش از آن سقز توسط پزشک‌های مشهوری چون ابن سینا برای درمان بیماری‌های دستگاه گوارش تجویز می‌شد. امروزه آدامس در اشکال و تنوع بالا تولید و در اختیار مصرف کننده‌ها قرار می‌گیرد. برخی از آنها ‌به منظور اهداف دارویی مورد مصرف قرار می‌گیرند و برخی به‌دلیل وجود ترکیباتی خاص‌، برای سلامت دندان‌ها مفید هستند.
آدامس‌هایی هم وجود دارند که گفته می‌شود برای تنفس طراوت می‌آورند و برخی کارخانه‌ها، پپسین (آنزیم زود هضم شیره معده) را به آدامس‌هایشان وارد کرده‌اند که به محصولشان حالتی می‌دهد که تسکین درد و سوزش معده و غیره را تأمین کند.برای آشنایی با این خوراکی جویدنی که گفته می‌شود دارای خواصی برای حفظ سلامتی است، گزارشی خواندنی تنظیم کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

اعظم صفایی

آدامس‌های درمانی، ادعا یا واقعیت

همانطور که در ابتدا مطرح شد، از مدت‌ها پیش «ابن سینا» از آدامس به شکل «سقز» در درمان بیماری‌ها به‌ویژه امراض مربوط به دستگاه گوارش کمک می‌گرفت؛ امروزه کارخانه‌های تولید کننده آدامس مدعی وجود این ویژگی (درمانی) در ترکیبات برخی از نمونه‌های تولید شده در آدامس هستند، موضوعی که زمینه گفت‌وگوی ما با یکی از پزشکان مطرح حوزه تغذیه، دکتر «کوروش جعفریان» را فراهم کرد.

آدامس‌ها تأثیر فیزیولوژیک بر بدن دارند

آدامس ماده غذایی محسوب نمی‌شود و به دلیل ایجاد فرآیندی که در طی جویدن آن ایجاد می‌شود، می‌تواند مغز را به این اشتباه بیندازد که بدن مشغول خوردن مواد غذایی است، در این حالت سیستم گوارش، وارد فرآیند ایجاد ترشح شده که این موضوع در هضم و جذب اثرگذار است در نتیجه اگر از این منظر به آدامس نگاه کنیم می‌توانیم بگوییم که در بدن تأثیر فیزیولوژیک دارد.

اگر قند اضافه شده به آدامس مصنوعی باشد

اگر بخواهیم براساس ترکیبات آدامس نظر بدهیم داستان متفاوت است؛ معمولا در ترکیبات آدامس، مواد مغذی دیده نمی‌شود؛ درواقع ترکیبات آدامس شامل یک سری از شیرینی‌هاست که عمدتا به شکل شیرینی‌های الکلی ، شیرینی‌های مصنوعی و یا در برخی موارد شیرینی‌های طبیعی به آدامس‌ها اضافه می‌شوند که اگر از نوع الکلی باشند نباید انتظار فرآیند هضم و جذب را داشته باشیم به این دلیل که مقدار این افزودنی بسیار کم است و جذب آن به آهستگی اتفاق می‌افتد درنتیجه میزان ناچیزی از انرژی را تولید می‌کند، اما اگر قندی که در آدامس استفاده شده از نوع قندهای مصنوعی باشد، به این دلیل که قادر به تغییر باکتری‌های روده است، اثراتی به همراه دارد اما این اثرات منفی هستند، زیرا به فلور باکتریایی روده آسیب می‌زنند.

آدامس‌های حاوی ویتامین موثرند به شرط این‌که..
اگر آدامس حاوی ویتامین دی یا مکمل‌هایی مثل آهن و روی باشد می‌تواند این مواد را به بدن برساند؛ البته این موضوع بستگی به مقدار موجود این عناصر در آدامس دارد، در برخی موارد، میزان به حدی ناچیز است که از نگاه تغذیه اهمیتی ندارد، اما اگر به مقداری باشد که حداقل درصدی از نیازهای تغذیه‌ای را پوشش بدهد، حتما مفید و مورد استفاده است.

جویدن آدامس و کاهش استرس

خیلی از افراد با انجام یک حرکت تکراری در زمان استرس، میزان استرس خود را کاهش می‌دهند، ممکن است فردی که مبتلا به استرس می‌شود به سمت پرخوری برود و گاهی اوقات برخی از افراد با مصرف سیگار،سعی در کنترل استرس دارند، هرچند که در اصل سیگار استرس و مشکل فرد را بیشتر می‌کند. عده دیگر با انجام پیاده روی و برخی با مصرف آب استرس خود را کم می‌کنند، اما یکی از راه‌های کاهش استرس، جویدن است، بسیاری از افراد با جویدن استرس خود را کم می‌کنند و آدامس یکی از موادی است که با جویدن استرس افراد را کنترل می‌کند.

آدامس‌های لاغری در ابهام

صرفاً نمی‌توانیم به آدامس به عنوان یک ماده لاغر کننده نگاه کنیم، زیرا شواهد علمی برای آن وجود ندارد؛ گاهی اوقات گفته می‌شود ترکیبات موجود در آدامس باعث لاغری می‌شوند و این درحالی است که عمدتاً موادی که باعث کاهش اشتها می‌شوند، منع مصرف دارند و فاقد مجوز هستند که در این‌صورت فرد تولید‌کننده ماده ممنوعه را وارد ترکیبات آدامس کرده است. اگر ادعا بر استفاده از این قبیل مواد باشد، این موضوع خلافی بارز است؛ اما اگر اعتقاد بر این است که جویدن آدامس می‌تواند مانعی برای مصرف میان وعده‌های پر انرژی باشد، نقش آدامس در کاهش وزن مورد قبول است البته تأکید می‌کنیم، مصرف هر نوع آدامس نه نوع خاصی که مدعی لاغری است. اگرچه این موضوع هم تا حدی مورد نقد است چرا که مطالعات نشان داده است که این امکان وجود دارد که ما را از مصرف یک وعده منصرف کند اما در میان وعده بعدی فرد کاملاً جبران این کمبود را می‌کند و مقادیر بیشتری می‌خورد.
بحث دیگر این است که وقتی شما می‌جوید ممکن است مغز به اشتباه فکر کند که غذا می‌خورید و احساس سیری بکند؛ تفسیر دیگری مطرح می‌شود که وقتی شما آدامس می‌جوید به این دلیل که ممکن است بدن ترشحات اسیدی داشته باشد ، گمان می‌کند غذا خورده و باید برای هضم آماده شود، در نتیجه تخلیه سیستم گوارشی زودتر اتفاق می‌افتد و فرد مجدد گرسنه می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد در مجموع توافق جمعی بین اساتید این حوزه در مورد نقش لاغرکنندگی آدامس وجود ندارد و شاید این موضوع در افراد مختلف تأثیر متفاوت داشته باشد.

آدامس و نفخ معده

این امکان وجود دارد که با جویدن آدامس هوا وارد سیستم گوارشی فرد شود، به‌همین دلیل توصیه می‌شود افرادی‌که مشکل نفخ دارند از مصرف زیاد آدامس خودداری کنند؛ البته بعضی از آدامس‌ها که طعم نعنایی دارند ممکن است نفخ را کم کنند، این بستگی به فرد و نوع آدامسی دارد که مصرف می‌کند، به‌دلیل تأثیراتی که آدامس بر ترشحات سیستم گوارشی دارد، اغلب افراد دوست دارند، این محصول را بعد از غذا مصرف کنند تا به هضم غذایی که مصرف کرده‌اند، کمک کند.

قورت دادن آدامس در کودکان

قورت دادن آدامس در کودکان اگر در سنین خیلی پایین یعنی نوزادی نباشند، مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند چرا که آدامس کاملاً از بدن دفع می‌شود
و جای نگرانی خاصی ندارد و تا‌کنون گزارشات جدی در این مورد نداشته‌ایم. مگر اینکه سن کودک کم باشد و احتمال خفگی وجود داشته باشد.

اعتماد باید دوجانبه باشد

یکی از مشکلات اصلی مصرف کنندگان ما دارند این است که سواد برچسب خوانی را ندارند و کمتر اهمیتی به برچسب محصولات می‌دهند و به ترکیبات موجود در مواد خیلی توجه نمی‌کنند. آنچه دغدغه اصلی در آدامس است استفاده از رنگ‌ها و طعم دهنده‌های غیرمجاز است، خیلی از این مواد اثرات سوئی بر بدن دارند و در دراز مدت ممکن است مخاطره آمیز باشند، خصوصا برای بچه‌ها و سنین پایین، موضوع دیگر بحث استفاده از قندهای موجود در آدامس است که اگر از قندهای مصنوعی باشد توصیه می‌شود که در از مصرف خودداری شود همچنین تقلب مسأله مهمی است و اغلب در برندها اتفاق می‌افتد که طبیعتا اگر افراد از محصولات کشور خودمان حمایت کنند و مصرف‌کننده این محصولات باشند، سود دوطرفه کرده‌اند. ولی این انتظار هم هست که تولید کننده داخلی، کیفیت محصولات خود را بالا ببرد و از مواد غیر مجاز استفاده نکند
و برچسب دقیقی بر روی محصولات خود بگذارد تا به مصرف کننده این اطمینان را بدهد که محصولی که تولید کرده نه تنها از محصولات خارجی، کیفیت پایین‌تری ندارد بلکه بالاتر هم هست.

معرفی برندهای تولید کننده آدامس

مینو طعم خاطره انگیز آدامس‌

گروه صنعتی مینو با همت والای علی خسروشاهی در سال ۱۳۳۸، با تأسیس شرکت سهامی خاص خوراک ایران شکل گرفت. خسروشاهی توانست توجه و موافقت شرکت بوتس برای گرفتن لیسانس این شرکت را به گروه صنعتی مینو جلب کند. در سال‌های ۱۳۳۸–۱۳۴۰شمسی، شمار کارگرهای این کارخانه که شرکت «پارس» نام گرفته‌بود، در ابتدا بیشتر از ۱۵ نفر نبود و این کارخانه، فعالیت خود را با تولید آب ‌نبات و تاقی شروع کرد. «تافی» اولین محصول مینو بود که با نام «تافی کره ای سه ستاره» تولید شد. دهه ۱۳۴۰ دهه طلایی شرکت صنعتی مینو بود طوری که این شرکت با توسعه کارگاه‌ها، زمین‌های جدیدی خریداری کرد و کارخانجات مینو با سیاست عدم تمرکز صنایع در تهران در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ شمسی، زمین مناسبی با وسعت کافی در خرمدره از توابع شهرستان زنجان خریداری کرد. در ۱۳۴۴شمسی مینو اقدام به عرضه آدامس بادکنکی به بازار و بعد از آن تولید «آدامس شیک» کرد ، این شرکت با تأسیس کارگاه و خط جدید آدامس بدون قند که با نام تجاری «وایت» وارد بازر شد؛ دارای بزرگترین و مجهزترین خطوط تولید آدامس در خاورمیانه می‌باشد.

شیرین عسل متنوع در تولید آدامس

گروه صنایع غذایی شیرین عسل تنها گروه صنعتی متشکل در زمینه تولید انواع شیرینی و شکلات‌، محصولات کاکائو وآدامس می باشد که محصولات متنوع و مرغوبی را برای قشر وسیعی از مصرف‌کنندگان و طیف گسترده‌ای از مشتریان تولید و توزیع می نماید.شیرین عسل با سرمایه‌گذاری وسیع خود در صنایع تولید کننده مواد اولیه و بسته‌بندی و همچنین در شبکه‌های توزیع و فروش در داخل و خارج کشور، از معیارهای منحصر به‌فرد یک مجموعه متشکل صنعتی پیشتاز که شعار «از دانه تا قفسه» را پیشه خود ساخته است بهره‌مند می‌باشد. مزیت‌های اقتصادی و خدمات متمایز در گروه صنایع غذایی شیرین عسل موجب گردیده‌اند که رشد گروه به مراتب افزون و سریع تر از رشد بازار باشد.محصول آدامس این شرکت با برندهای «اسمایل»، «بارلی» و «بیوتی دنت» در طعم‌ها و اشکال گوناگون به بازار عرضه می‌شود تا بتواند پاسخگوی نیاز مشتریان باشد.

 

ماسترفوده دنیایی از آدامس

شرکت صنایع غذایی ماسترفوده در سال 1391 با هدف تولید آدامس تاسیس شد و کارخانه آن در سال 1394 به مساحت 7775 متر مربع در شهرک صنعتی اشتهارد، مطابق با استانداردهای بین‌المللی در صنعت غذایی به بهره‌برداری رسید. این کارخانه که تجهیزات و ماشین‌آلات آن از تولیدکنندگان معتبر اروپایی تأمین شده است، با استفاده از الزامات و استانداردهای مرتبط با این صنعت به تولید محصولات می پردازد و با به‌کارگیری آنها به بالا بردن سطح کیفیت تغذیه مردم کمک می‌کند. همچنین این شرکت در کارخانه ای با ابعاد 5600 مترمربع در شهرک صنعتی نظرآباد، به تولید کیک و کلوچه می پردازد. با توجه به کمبود ریزمغذی‌های مهم در بدن افراد، با تحقیقات بروز واحد تحقیق و توسعه (R&D) شرکت ماسترفوده، در راستای کمک به تغذیه هم‌میهنان و مشتریان عزیز، محصولات این شرکت با مکمل‌هایی از قبیل روی، کلسیم، ویتامین D و ویتامین C غنی‌سازی شده است.محصول آدامس این شرکت با برندهای‌: «بایودنت»، «نیچر دنت»، «اکشن» و «رنکس» به بازار عرضه شده که طرفداران بسیاری دارند.

ایران زاک تولید کننده آدامس با نام تجاری OINA

شرکت ایران زاک با بیش از 40 سال سابقه در تولید انواع آدامس، فعالیت خود را از سال 1351 در شهر صنعتی البرز واقع در استان قزوین آغاز نموده است. از سال 1382 با بهره‌گیری از دستاوردهای دانش مهندسی محصول و به‌کارگیری بهینه ماشین آلات، موفق به ایجاد تنوع محصول و افزایش بهره‌‌وری تولید گردیده است.در همین راستا از سال 1385 با تولید آدامس بدون قند و آدامس با قند کاهش یافته وارد مرحله تازه‌ای از توسعه و پیشرفت شده که این پیشرفت مرهون عواملی چون: تمرکز در تولید انواع آدامس، توجه به آموزش و بهره‌گیری پرسنل توانمند، دستیابی به دانش فنی روز، دارا بودن آزمایشگاه‌های مجهز، همکاری با تامین کنندگان معتبر جهت توسعه فنی و به روزآوری فرمولاسیون محصولات و پوشش گسترده بازارهای داخلی و صادراتی است.
محصول آدامس این شرکت با برندهای «اینا»، «جامپ» و «مونتین» به مشتریان عرضه می‌شود.
در حال حاضر شرکت ایران زاک با شناسایی سلیقه‌ها و نیازهای جامعه متنوع مصرف کنندگان، طیف گسترده‌ای از محصولات با بیش از 100 تنوع کالایی شامل انواع آدامس استیک، دراژه، بادکنکی و مغزدار را به مشتریان محترم معرفی و عرضه می دارد. هم چنین تولیدات محصولات خاص و سفارشی با برندهای اختصاصی از جمله دیگر ارزش‌های خلق شده و افتخارات این شرکت می‌باشد.

آدامس دن اکسیر، اکسیری ایتالیایی ایرانی

شرکت مانی مان پارس از شهریور ۱۳۹۲ فعالیت خود را آغاز نموده است. بنیانگذاران این شرکت بیش از ۲۰ سال تجربه موفق در عرصه تولید و عرضه محصولات برتر صنعت شیرینی و شکلات کشور را دارا بوده و سابقه معرفی برندهای موفقی را در کارنامه کاری خود دارند. شرکت مانی مان پارس با هدف پوشش عرصه‌های تازه و متفاوت بازار کالاهای مصرفی ایران تأسیس شده است.مأموریت اصلی شرکت مانی مان پارس، عرضه کالاهای مورد نیاز خانواده‌های ایرانی با بهترین کیفیت به بازار ایران است. مشتریان ما، مصرف کنندگان ایرانی هستند که کالاهای با کیفیت با برندهای مورداطمینان را مصرف می نمایند. نوآوری در ارایه محصولات جدید مطابق با نیازهای روز مشتریان، از ارکان اصلی فعالیت شرکت مانی مان از بدو شکل گیری بوده و به همین شکل ادامه خواهد یافت. شرکای تجاری شرکت مانی مان پارس در حال حاضر شرکت اینداکو و شرکت ترولی می‌باشد.برند آدامس دن اکسیر به عنوان یک محصول با کیفیت ایتالیایی و ساخت ایران و با مشاوره متخصصین ایرانی پا به عرضه رقابت گذاشته و به واسطه بسته بندی منحصر به فرد جایگاه ویژه‌ای در بازار رقابتی پیدا کرده است. برند دن اکسیر در ایران و اروپا ثبت شده و تحت مالکیت شرکت مانی مان پارس می‌باشد.طعم‌ها و بسته‌بندی‌های دن اکسیر با تکیه بر داده‌های به دست آمده از پروژه‌های تحقیقات بازار مصرف‌کنندگان و فروشگاه‌ها انتخاب شده است، محصول و بسته‌بندی با کیفیت محصولات توسط شرکت اینداکو ایتالیا تولید می‌شود.

مصرف‌کننده متقاضی خرید کدام برند آدامس است؟

به سراغ مصرف‌کننده‌ها رفته و با آنها این پرسش را مطرح کردیم که در خرید آدامس کدام برند را انتخاب می‌کنند؟

کیفیت بهتر و تنوع بیشتر آدامس‌های خارجی

نگار 25 ساله و دانشجو در پاسخ به این پرسش می‌گوید: از بین برندهای ایرانی تنها «بایودنت» را امتحان کرده‌ام که در مقایسه با نمونه‌های خارجی آدامس کیفیت پایین‌تری دارد اما در میان ایرانی‌ها بهتر است؛ معمولاً آدامس‌های ایرانی بعد از مدتی جویدن در دهان سفت می‌شوند و جویدن را مشکل می‌کنند؛ تنوع آدامس‌های خارجی بیشتر و کیفیت بالاتری دارند.
آدامس شیک مینو بهترین است
مژگان 43 ساله و خانه دار که علاقه زیادی به مصرف آدامس دارد و اغلب برندهای آدامس را امتحان کرده از کیفیت آدامس‌های ایرانی رضایت ندارد، چرا که به نظرش اغلب این آدامس‌ها با جویدن در مدت زمان کوتاهی در دهان تلخ می‌شوند؛ به غیر از آدامس «شیک» مینو که عاشق طعم دارچینی این آدامس است‌.
شیرین عسل متنوع و با قیمت مناسب همیشه در دسترس
اعظم 42 ساله و خانه دار معتقد است در خرید هر محصول غذایی نمونه‌های تولید داخل ارجحیت دارد و در رابطه با آدامس هم ایرانی‌ها بهتر از خارجی‌ها هستند؛ برند آدامس مورد علاقه او «شیرین عسل» است به این دلیل که به نظر او این برند طعم‌های متنوع و خوبی دارد مخصوصاً آدامس سقز شیرین عسل و اینکه قیمت مناسبی دارد و همه جا در دسترس است.
بایودنت میوه‌ای و پی کی نارنجی انتخاب خانواده ما
محسن 37 ساله در پاسخ به این پرسش می‌گوید: من شخصا آدامس «پی کی» نارنجی را بیشتر دوست دارم اما پسرم عاشق آدامس‌های میوه‌ای «بایودنت» است. به نظرم ایرانی و خارجی خیلی مطرح نیست خرید آدامس کاملاً ذائقه‌ای است و بر اساس سن افراد انتخاب‌ها متفاوت است معمولاً افراد کم سن‌تر عاشق آدامس‌های میوه‌ای و بزرگترها ادامس‌های نعنایی را انتخاب می‌کنند.
بایودنت انتخاب فرزند 6 ساله من
مهشید 38 ساله و کارمند در این رابطه می‌گوید: من خیلی اهل مصرف آدامس نیستم و گهگاهی برای خوشبو کردن دهان آدامس «ریلکس» را خریداری می‌کنم؛ اما پسرم که 6 ساله است تبلیغات آدامس بایودنت را می‌بیند و طعم آدامس‌های میوه‌ای «بایودنت» را دوست دارد.

آدامس‌های ایرانی در سطح آدامس‌های خارجی

علی فروشنده یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این خصوص می‌گوید: در گذشته برندهای چندانی در زمینه فروش آدامس فعال نبودند و مردم انتخاب زیادی نداشتند؛ الان برندهای خوبی به بازار آمده‌اند که هر کدام کیفیت خوبی دارند؛ در مورد آدامس برندهای خارجی مثل سابق در درجه اول انتخاب مشتری نیستند و برندهایی مثل «شیرین عسل»، «اکشن»، «بایودنت» هم پر طرفدار هستند و یک عده هم طرفدار آدامس‌های قدیمی مثل «شیک» هستند که طعم خاطره انگیزی برایشان دارد.