آنچه قهوه‌خورها بهتر است بدانند
آنچه قهوه‌خورها بهتر است بدانند
اقتصادسبز آنلاین: گفته می‌شود ایرانیان پیش از مصرف چای با قهوه آشنا بوده‌اند و این آشنایی به سبب رفت وآمد‌هایی بود که به کشورهای همسایه داشتند ...

اقتصادسبز آنلاین: گفته می‌شود ایرانیان پیش از مصرف چای با قهوه آشنا بوده‌اند و این آشنایی به سبب رفت وآمد‌هایی بود که به کشورهای همسایه داشتند؛ اما این‌که چه موضوعی باعث شد که در کشور ما «چای» طرفداران بیشتری به نسبت «قهوه» داشته باشد، جای بحث دارد. در ابتدا نوشیدن قهوه مخصوص اشراف و مصرف آن فقط در دربار مرسوم بود. تا این‌که با فراگیرتر شدن قهوه‌نوشی میان برخی از اقشار جامعه، روشنفکران و نخبگان این نوشیدنی عمومیت پیدا کرد.امروز به نسبت گذشته تقاضا برای خرید این محصول افزایش پیدا کرده و قهوه در انواع مختلف، طرفداران خاص ‌خود را دارد و شاید اگر شرایط برای کشت بالای این محصول از ابتدا در کشور فراهم بود و یا کشورهای تولید‌کننده قهوه در جاده‌های تجاری و در همسایگی ایران بودند، قهوه جایگزین چای در جامعه ما می‌شد. در این شماره از اقتصاد سبز گزارش کاملی از این محصول فراهم کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

اعظم صفایی

نستله، طعم خاطره انگیز قهوه

نسکافه در دهه 1930 میلادی در برزیل به وجود آمد. این قهوه، به عنوان مظهر نوآوری و پیشرفتی مداوم شناخته می‌شود.
نسکافه در سال 1938 در سوئیس عرضه شد. این محصول تنها با افزودن آب جوش، یک فنجان قهوه با کیفیت را در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد. نسکافه در مدت زمان کوتاهی به فرانسه، انگلستان و آمریکا صادر شد. در سال 1965 نسکافه، نام تجاری خود را با نوآوری جدیدی تحت عنوان «گلد بلند» گسترش داد. نسکافه «گلد بلند»، قهوه‌ای خشک و قابل حل است. در طول این سال‌ها، این محصول با افزایش نوآوری‌های متعدد و عطر و طعم طبیعی دانه‌های قهوه در آن کامل شده‌است.قهوه نستله، برای پاسخ‌گویی به سلایق و نیازهای افراد مختلف، در انواع متفاوتی عرضه می‌شود. این محصول، برندهای مختلفی از «نسکافه رد ماگ» تا محصولاتی نظیر «نسکافه گلد» را در بر می‏‎گیرد. «نسکافه گلد»، در نوع بدون کافئین با همان طعم و رایحه مطلوب، مناسب برای افراد دارای منع مصرف کافئین نیز عرضه می‌شود.

مولتی کافه تنها تولید کننده قهوه در خاورمیانه

کارخانه مولتی کافه با حدود 14000 متر زیربنا در شهر مقدس مشهد در زمینی به مساحت حدود 10 هکتار در حاشیه بزرگراه آسیایی(سنتو) واقع شده است. این کارخانه با 200 نفر پرسنل مجرب و مدیران متخصص که در بهترین و بزرگترین کارخانه‌های تولیده کننده قهوه در دنیا آموزش دیده‌اند در حال فعالیت می‌باشد. از ورود مواد اولیه به کارخانه فرایند تولید قهوه به‌وسیله ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته آغاز می‌شود، اقداماتی از قبیل پاکسازی دانه‌های سبز قهوه، حرارت دادن و برشتگی، آسیاب دانه‌ها، عصاره‌گیری، شفاف‌سازی و تغلیظ برای تولید پودر قهوه فوری انجام می‌شود. بنا به برنامه‌ریزی تولید محصولات متنوع، پودر قهوه فوری برای تولید محصول فوری، محصولات پودر میکس و نهایتاً بسته‌بندی در سالن‌های مجزا آماده سازی شده ودر پایان جهت ارسال به مشتریان تحویل انبار می‌گردد. محصولات مولتی کافه از مرغوب‌ترین دانه‌های سبز با بهره‌گیری از برترین تکنولوژی روز دنیا تولید می‌شود. این کارخانه تنها تولید کننده انواع محصولات قهوه در خاورمیانه است.
محصولات مولتی کافه شامل انواع قهوه دم کردنی (دانه برشته شده ترکیش، فرانسه و اسپرسو)
قهوه فوری: کلاسیک، گلد، قهوه هل دار و کافی کریمر، انواع میکس‌های آماده شامل: 2در 1، 3 در 1، با طعم‌های متفاوت، کاپوچینو و شکلات داغ می‌باشد.

کوپا تنوعی از طعم

کوپا برند اصلی سبد محصولات شیرین شرکت آماده لذیذ می‌باشد.
کارخانه تولیدی آماده لذیذ ۲، در بهار سال ۱۳۹۴ به جهت تولید انواع بیسکوییت، ویفر، شکلات صبحانه، آدامس، پاستیل، ژله و قهوه و… با برند اصلی کوپا، شروع به فعالیت کرد. هدف از تولید این محصولات، عرضه محصولات با کیفیت و استاندارد روز جهانی به مصرف کنندگان عزیز ایرانی است. استفاده از قهوه در طول روز به نوشیدنی‌های روزانه تنوع می‌بخشد و به رفع خستگی و کسالت در طول روز کمک می‌کند.تنوع محصولات کوپا در تولید انواع طعم‌ها این امکان را می‌دهد تا طعم دلخواه خود را برای نوشیدن قهوه انتخاب کنید.

قهوه از دیدگاه علم تغذیه

یکی از خواص قهوه افزایش سطح هوشیاری و رفع پرخوابی است خاصیتی که عموم افراد در رابطه با قهوه بیان می‌کنند؛ اما این نوشیدنی علاوه بر این خاصیت خواص و مضراتی به همراه دارد که شاید اغلب افراد از آن اطلاعی نداشته باشند. برای آشنایی بیشتر با این ویژگی‌ها به سراغ دکتر کوروش جعفریان فوق تخصص تغذیه و رژم درمانی رفته‌ایم؛ با ما همراه باشید

قهوه‌ای که می‌خوریم چه منافعی دارد

قهوه نوشیدنی پرطرفداری است و شاید در روز بیش از 2.5 میلیارد فنجان از آن در دنیا مصرف می‌شود، این میزان بالای مصرف نشان از منافع و لذتی دارد که مصرف این نوشیدنی به افراد می‌بخشد.قهوه حاوی پتاسیم،منیزیم، پلی فنول‌هاست که حاوی آنتی اکسیدان هستند.
قهوه باعث افزایش سطح هوشیاری در فرد،آزاد کردن انرژی در بدن و افزایش تمرکز می‌شود.
یکی دیگر از منافع نوشیدن قهوه، کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی است؛ از طرفی مصرف قهوه باعث کاهش ریسک ابتلا به سرطان، به‌ویژه سرطان کبد می‌شود. برخی از مطالعات نشان داده افرادی که مرتب قهوه می‌خورند، ریسک ابتلا به بیماری دیابت را در بدن خود کاهش می‌دهند البته به صورتی که مصرف کننده قهوه را به شکل روتین در رژیم غذایی خود داشته باشد، قهوه حدود 11 درصد ریسک ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. جالب این است این تأثیر در زنان بیشتر از مردان است.قهوه همچنین از بروز سنگ‌های صفراوی در بدن جلوگیری می‌کند بنابراین با توجه به این منافع می‌توان گفت قهوه خواص زیادی برای سلامتی به همراه دارد.

روح و روان سالم با مصرف قهوه

مطالعات نشان می‌دهد قهوه تأثیر زیادی در بهبود‌ بیماری‌های مربوط به روح و روان دارد؛ به‌طور مثال قهوه ریسک ابتلا به پارکینسون را کاهش می‌دهد و یا در مورد آلزایمر هم به همین صورت از تأثیر مثبت قهوه صحبت شده است. این منافع بیشتر به دلیل وجود ترکیبات پلیفنول در قهوه است، این ترکیبات بیشتر نقش آنتی‌اکسیدانی دارند و قادر هستند رادیکال‌های آزاد را در بدن ما خنثی کند، بیشترین منافع قهوه برمی‌گردد به منافع پلیفنولی که در آن موجود است. تمام منافعی که در مورد قهوه عنوان شد در رابطه با افراد سیگاری منتفع است به این دلیل که سیگار اثرات خوب قهوه را خنثی می‌کند.

قهوه و کاهش جذب کلسیم

در برخی موارد قهوه می‌تواند کاهش جذب کلسیم و آهن را ایجاد کند اما خیلی جای نگرانی نیست چرا که فردی که شیر را به قهوه اضافه می‌کند و مصرف می‌کند حداقل میزانی از کلسیم را وارد بدن خود می‌کند، اما فردی که قهوه خود را بدون شیر مصرف می‌کند درکل کلسیمی جذب بدن او نمی‌شود.
توصیه شخصی من این است که این موضوع نباید بعنوان یک دغدغه در نظر گرفته شود.

اندومتریوز دارید قهوه کمتر بخورید

علاوه بر این توصیه می‌شود آن دسته از خانمهایی که که مبتلا به اندومتریوز هستند، در مصرف قهوه اعتدال را رعایت کنند به این دلیل که قهوه می‌تواند محرکی برای پیشرفت این بیماری باشد. اینکه مصرف قهوه ایجاد کیست در سینه و یا تحمدان کند شواهد عینی ندارد و نمی‌توان گفت این تأثیر را دارد. مطالعات دیگری نشان می‌دهد مصرف زیاد قهوه برای زنان باردار ایجاد مشکل می‌کند لذا توصیه می‌شود زنان باردار از خوردن قهوه زیاد بپرهیزند، به این دلیل که ممکن است با ریسک کاهش وزن جنین و زایمان‌های زودرس مواجه شوند.

قهوه لاغر نمی‌کند

برخی از افراد قهوه را به منظور کاهش وزن مصرف می‌کنند، واقعیت این است که قهوه می‌تواند تا حدودی متابولیسم بدن را بالا ببرد، اما مصرف قهوه با هدف کاهش وزن واقعیت علمی ندارد.
این مقدار مصرف به حدی جزئی است که نمی‌توان انتظار زیادی از آن داشت مضاف بر این‌که بدن پس از مدتی به مصرف قهوه عادت می‌کند و این متابولیسم دیگر بالا نمی‌رود پس نمی‌توان گفت قهوه راهی برای کاهش وزن به حساب می‌آید. جالب این است که مصرف قهوه اگرچه به درمان بیماری‌های التهابی کمک می‌کند و سطح التهاب را پایین می‌آورد،اما اگر در کنار قهوه شیرهای پرچرب و خامه استفاده شود و یا کیک و مواد شیرین مصرف شود، این اثرات معکوس خواهد بود و معمولاً اغلب این افراد کلسترول بالا و چربی بالایی دارند.

چه میزان قهوه در روز مجاز است

یکی از پرسش‌های اساسی در مصرف قهوه میزان مصرف است؛ به‌طور متوسط توصیه ما مصرف دو تا سه فنجان در روز است؛ البته افرادی که بیماری خاصی دارند، باید کمتر از دو فنجان مصرف کنند اما در کسی که مشکلی ندارد مصرف دو تا سه لیوان منعی ندارد.
اما در بسیاری از مطالعات نشان داده شده منافع قهوه در مصرف سه فنجان به بالا در روز است و می‌تواند از ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی،پارکینسون و آلزایمر پیشگیری کند.
به دلیل اثرات کاهش جذب ویتامین‌های موجود در غذاها بهتر است قهوه در میان وعده‌ها مصرف شود اما برخی از افراد هستند که در وعده صبحانه تمایل به مصرف قهوه دارند که این موضوع مشکلی ندارد و کاملا به واکنش‌های بدنی افراد بستگی دارد.

آریتمی قلبی و واکنش گوارشی هشداری برای منع مصرف قهوه

در صورتی‌که بدن فردی به مصرف قهوه واکنش نشان بدهد به‌طوری‌که دچار آریتمی قلبی و بالا رفتن ضربان قلب شود، مصرف قهوه بلافاصله باید قطع شود. از طرفی سیستم گوارشی برخی از افراد با مصرف قهوه واکنش نشان می‌دهد و ریفلاکس ایجاد می‌شود. در چنین شرایطی قهوه منع مصرف دارد.

قهوه را کم کم ترک کنید

نکته مهم دیگر مصرف قهوه مشکل محرومیت است. برخی افراد به مصرف قهوه عادت دارند و زمانی‌که مصرف را قطع کنند دچار مشکلاتی نظیر سردرد ‌و علائم محرومیت می‌شوند برای مثال ممکن است سردرد، بیحالی و بیقراری و اظطراب داشته باشند. برای همین توصیه این است که اگر افراد قصد کم کردن مصرف و یا قطع مصرف قهوه را دارند این اقدام را آهسته آهسته انجام بدهند و دوز مصرف را کم کم پایین بیاورند تا جایی که به طور کامل مصرف را قطع کنند.

اضطراب با مصرف بیش از اندازه

خیلی از افراد هم ممکن است استعداد اضطراب با قهوه را داشته باشند، یعنی ممکن است با مصرف قهوه میزان اضطراب در بدن آنها بالا برود، حتی ممکن است قهوه اضطراب را در بدن این افراد نهادینه کند، وقتی بدن بیش از اندازه به مصرف قهوه عادت کند احتمال دارد حالاتی از اضطراب ایجاد کند و این اضطراب در بدن فرد نهادینه شده و سال‌ها از این گرفتاری رنج ببرد. بنابراین وابستگی به قهوه در برخی افراد باعث عدم سازگاری و در برخی سازگاری با بدن می‌شود.

مردم چه برندی را انتخاب می‌کنند

نستله و مولتی کافه بهترینند

بهاره 25 ساله درپاسخ به این پرسش می‌گوید: من معمولاً در خرید قهوه فوری به برند «نستله» در درجه اول و «مولتی کافه» بیشتر اطمینان دارم و سعی می‌کنم از این دو برند خرید کنم. یکی دوبار از «قهوه سمر» استفاده کردم و رضایت چندانی نداشتم.

نستله قدیمی و معتبر

اکرم 43 ساله از برند نستله رضایت دارد و می‌گوید: به هر حال نستله برند قدیمی و پرطرفداری است که کیفیت خود را به مشتری نشان داده من به غیر از این برند در خرید قهوه فوری از مابقی برندها اطلاعات زیادی ندارم؛ قهوه ترک خاچیکهم به نسبت کیفیت خوبی دارد.

نستله در درجه دوم کوپا

مجید 42 ساله از طرفداران قهوه از هر نوع آن است و به دلیل شغلی که دارد معمولا در روز میزان زیادی قهوه مصرف می‌کند و با انواع برندهای قهوه آشنایی دارد به نظر او قهوه فوری فقط برند نستله و قهوه ترک را از فروشگاه قهوه ست خریداری می‌کند چرا که عطر و طعم بی نظیری دارد، البته قهوه فوری «کوپا» با طعم‌های مختلف گزینه دوم انتخاب اوست.

انتخاب قهوه بر اساس ذائقه

نگار 25 ساله و دانشجو مشتری قهوه‌های برند نستله است و از عطر و طعم قهوه‌های نستله رضایت دارد، به عقیده او انتخاب قهوه کاملاً به ذائقه افراد مربوط می‌شود. نگار می‌گوید: علاوه بر نستله فروشگاه «لمیز» قهوه‌های باکیفیتی دارد.