ادویه‌ها، جادوی سلامتی
ادویه‌ها، جادوی سلامتی

دکتر مهدی کریمی تفرشی * تجارت ادویه صدها سال است که امپراتوری‌های جهانی را هدایت می‌کند. ادویه‌جات در برهه‌های خاصی از تاریخ ارزشی معادل طلا برای تاجران داشته‌اند. برای مدت طولانی، بسیاری از مردم تصور می‌کردند که ادویه‌ها تنها روشی عالی برای افزودن طعم منحصر به‌فرد و لذت بخش به غذاها هستند. اما امروزه ادویه‌جات […]

دکتر مهدی کریمی تفرشی *

تجارت ادویه صدها سال است که امپراتوری‌های جهانی را هدایت می‌کند. ادویه‌جات در برهه‌های خاصی از تاریخ ارزشی معادل طلا برای تاجران داشته‌اند.
برای مدت طولانی، بسیاری از مردم تصور می‌کردند که ادویه‌ها تنها روشی عالی برای افزودن طعم منحصر به‌فرد و لذت بخش به غذاها هستند. اما امروزه ادویه‌جات گیاهان دارویی بی‌نظیری هستند که تأثیرات اعجاب انگیزی بر سلامتی بشر دارند و حتی می‌تواند جایگزین خوبی برای بسیاری از داروهای شیمیایی باشند.
ادویه‌جات منبع غنی و بی‌نظیر ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و اگر طبق یک الگوی درست و مشخص و مستمر در برنامه غذایی روزانه قرار گیرند می‌توانند تأثیرات شگفت‌انگیزی بر سلامتی و حتی در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها داشته باشند. شاید کمتر کسی زردچوبه را که ما به سادگی به عنوان طعم دهنده در پخت بسیاری از غذاهای روزانه استفاده می‌کنم به‌عنوان یک داروی گیاهی شگفت‌انگیز بشناسد. زردچوبه یک آنتی بیوتیک طبیعی است. گیاهی است از خانواده زنجبیل و یکی از پرکاربردترین ادویه‌جات به شمار می‌رود.در پزشکی سنتی هند و چین زردچوبه به عنوان یک دارو استفاده می‌شده است.
ماده اصلی فعال موجود در زردچوبه پلی فنلی بنام کورکومین (Curcumin) است که عامل رنگ زرد زردچوبه و ماده دارویی اصلی آن است. زردچوبه یک منبع عالی منگنز و آهن و یک منبع خوب ویتامین B ، فیبر، مس و پتاسیم می‌باشد.
زردچوبه به‌دلیل خصوصیات آنتی‌اکسیدانی یکی از موثرترین مواد جهت جلوگیری از سرطانی شدن سلول‌های بدن است.
کپسول زردچوبه حاوی ماده‌ای به نام لیپو پلی ساخارید است که به تحریک سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. عوامل ضدباکتری، ضدقارچ و ضدویروس زردچوبه نیز سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. با داشتن اثر آنتی‌اکسیدانی قویتر از ویتامین C و E یک سیستم ایمنی قوی احتمال ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوانزا و سرفه کمتر خواهد شد. اگر به هر‌یک از این بیماری‌ها مبتلا شدید، یک‌بار در روز یک قاشق چای‌خوری زردچوبه به یک لیوان شیر گرم مخلوط کرده و میل کنید.کپسول زردچوبه برای حفظ وزن سالم بسیار مفید است. ایجاد یا پیشرفت بیماری آلزایمر را نیز کاهش دهد.کپسول زردچوبه نوعی پاک‌کننده طبیعی کبد به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: کشف راهی برای پرورش گیاهان در مریخ

اپلیکیشن Hydroponic Agriculture System

برای مصرف دارویی‌، می‌توان آن را در کپسول‌های پانصد میلی گرمی ژلاتینی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند، پُر نموده و استفاده کرد. میزان مصرف زردچوبه به‌عنوان دارویی تا روزی 3 تا 4 گرم برای اشخاص بالغ بلامانع می‌باشد. اگر تهیه کپسول براتون مشکل است می‌توانید یک سوم قاشق چایخوری زردچوبه را با آب ولرم حل کنید.شاید اگر بدانید که دارچین به‌تنهایی حاوی بیش از ۴۱ نوع ترکیب محافظت‌کننده‌ی بدن است، دیگر آن را یک ادویه‌ کم‌کاربرد نبینید. دارچین به‌خاطر تأثیراتش در سلامت بدن از دیرباز جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی داشته است. بین ۲۶ دارویی که منشأ گیاهی دارند، دارچین بالاترین رتبه را در جلوگیری از اکسید شدن سلول‌های بدن داراست.
دارچین ادویه محبوب در آمریکا و بسیاری از نقاط جهان است. دارچین را می‌توانید همراه بسیاری از غذاها و خوراکی‌هایی که دوست دارید استفاده کنید. این ادویه نیز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است و مشخص شده است که به بدن در تنظیم بهتر انسولین کمک می‌کند و حتی با کاهش پلاک‌های آمیلوئیدی در بدن، آلزایمر را بهبود می‌بخشد.دارچین حاوی میزان بالایی روغن اسانسی، منگنز، فیبر و کلسیم می‌باشد. همچنین حاوی میزان بالایی انرژی، میزان خوبی کربوهیدرات، میزان کم چربی و پروتئین است. جلوگیری از لخته شدن خون، کاهش التهاب، خاصیت ضد میکروبی، کنترل قند خون، یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی، افزایش عملکرد مغز، سلامتی روده، مقابله با بیماری‌های قلبی، کاهش کلسترول، تقویت کبد، درمان سرما خوردگی و آنفلونزا، درمان ورم مفاصل از جمله خواص شگفت‌انگیز این گیاه دارویی بر سلامتی انسان است.
از دارچین در فراورده‌های دارویی مؤثر در بیماری‌های روحی- روانی چون تپش قلب، ترس، وسواس، جنون و همچنین برخی بیماری‌های ریوی و تنفسی چون سرفه‌های مرطوب و خلط دار، تنگی نفس و گرفتگی صدا نیز استفاده می‌شود.
به‌عنوان چای می‌توان 0.5 تا 1 گرم از پوست خشک شده را در یک لیوان ریخت و روی آن آب جوش ریخته و روی آن را پوشاند و بعد از 10 دقیقه میل کرد. این دمنوش را 2 تا 3 بار می‌توان مصرف کرد.
امروزه با افزایش تحقیقات و مطالعات و دانش بشری، محصولات گیاهی و ارگانیک در حال یافتن جایگاه ویژه‌ای در الگوی غذایی بشر می‌باشد.
شاید وقت آن رسیده با نگاه عمیق‌تری به این منابع خدادادی و غنی نگاه کنیم و جادوی نهفته در ادویه‌جات، این گنج طبیعت را به زندگی روزانه خود دعوت کنیم.

*ریاست هیأت مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور

  • نویسنده : مهدی کریمی تفرشی