ارتباط‌مصرف‌گوشت‌و افزایش‌ ریسک‌ بیماری‌ آسم در کودکان
ارتباط‌مصرف‌گوشت‌و افزایش‌ ریسک‌ بیماری‌ آسم در کودکان
اقتصادسبز آنلاین:‌ بر اساس مطالعه محققان، داده های جدید ارتباط بالقوه بین مصرف گوشت در دوران کودکی و علائم آسم را نشان داده‌اند.

اقتصادسبز آنلاین:‌ بر اساس مطالعه محققان، داده های جدید ارتباط بالقوه بین مصرف گوشت در دوران کودکی و علائم آسم را نشان داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ما، محققان دانشکده پزشکی آیسان نیویورک با مطالعه بر روی بیش از ۴۰۰۰ کودک دریافتند مصرف زیاد ترکیبات پیش التهابی موجود در گوشت‌های پخته شده موسوم به AGE، با افزایش میزان خس خس سینه مرتبط است.
خس خس سینه یکی از علائم رایج بیماری آسم در کودکان و بزرگسالان است. این مطالعه نشان داد که افزایش میزان AGEها با بروز بیشتر خس خس سینه همراه است که منجر به اختلال در خواب، محدودشدن میزان ورزش آنها یا حتی مراجعه به اورژانس می‌شود.
«سونالی باس»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «مطالعه ما نشان می‌دهد رژیم غذایی می‌تواند بر سلامت مجاری هوا و علائم مربوط به آسم نقش داشته باشد.»
مجموعه‌ای از تحقیقات قبلی نشان می‌دهند که الگوهای رژیم غذایی حاوی غذاهای پیش التهاب (از جمله چربی‌های اشباع و گوشت) با بیماری تنفسی ارتباط دارند.
به گفته انجمن ریه آمریکا، بیماری آسم شایع‌ترین بیماری مزمن در بین کودکان است. این بیماری یک بیماری مزمن ریوی است که انتقال هوا به داخل ریه‌ها را دشوارتر می‌کند. اگرچه درمان می‌تواند به کنترل آسم کمک کند، اما قابل درمان نیست.

بیشتر بخوانید: تورق کارنامه 8 ماهه وزیر آکادمیک جهادکشاورزی

در این مطالعه، ۴۳۸۸ کودک در رده سنی ۲ تا ۱۷ سال مورد بررسی قرار گرفتند. براساس پرسشنامه غذایی تکمیل شده در مورد این کودکان، میزان مصرف AGE آنها براساس میزان مصرف گوشت شأن اندازه گیری شد.
آنها دریافتند که مصرف بالاتر AGE با میزان قابل توجه بروز خس خس سینه مرتبط است. همچنین داده‌ها نشان داد کسانی که بیشترین میزان مصرف AGE را دارند میزان خس خس قبل از خواب و در هنگام ورزش بیشتر است.
کودکانی که رژیم غذایی شأن دارای بالاترین میزان AGE بود، ۱۸ درصد بیشتر از کودکان با میزان کمتر AGE دچار خس خس می‌شوند.
ترکیب AGE در بیشتر گوشت‌های غیردریایی، به ویژه پس از پخت در دمای بالا، مانند کباب کردن، زیاد پختن یا سرخ کردن یافت می‌شود. این ترکیب به گیرنده‌ای در ریه‌ها متصل می‌شود که موجب التهاب مجاری تنفسی می‌شود. / مهر