ارزآوری ۲.۱ میلیارد دلاری صادرات بخش کشاورزی و غذا
ارزآوری ۲.۱ میلیارد دلاری صادرات بخش کشاورزی و غذا
اقتصادسبز آنلاین: در پنج‌‌ماهه نخست سال ۱۳۹۹، محصولات بخش کشاورزی و غذا با سهم ۱۹.۹درصدی نسبت به کل صادرات غیرنفتی در همین بازه زمانی، با وزن تقریبی سه میلیون و ۵۶ هزار تن‌، به ارزش دو میلیارد و ۱۳۰میلیون دلار، به کشورهای عراق، افغانستان، امارات متحده عربی، پاکستان، فدراسیون روسیه، هند، ترکیه، ویتنام، ترکمنستان و آلمان صادر شد.

اقتصادسبز آنلاین: در پنج‌‌ماهه نخست سال ۱۳۹۹، محصولات بخش کشاورزی و غذا با سهم ۱۹.۹درصدی نسبت به کل صادرات غیرنفتی در همین بازه زمانی، با وزن تقریبی سه میلیون و ۵۶ هزار تن‌، به ارزش دو میلیارد و ۱۳۰میلیون دلار، به کشورهای عراق، افغانستان، امارات متحده عربی، پاکستان، فدراسیون روسیه، هند، ترکیه، ویتنام، ترکمنستان و آلمان صادر شد.

به گزارش خبرنگار ما، روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک، با اشاره به آمار تجارت پنج‌ماهه نخست سال گفت: صادرات غیرنفتی کشور در حدود ۳۸میلیون تن است که بیش از ۱۰میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته و همچنین برای واردات با حجم ۱۳.۷میلیون تن، ۱۳میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است. به گفته او، میزان تجارت فقط در مردادماه حدود پنج میلیارد دلار بوده است.
سخنگوی گمرک در ادامه افزود: محصولات بخش کشاورزی و غذا در صادرات، سهم ۱۹.۹درصدی نسبت به کل صادرات غیرنفتی و در واردات سهم ۲۹.۶درصدی را از آن خود کرده‌اند.
همچنین براساس آمارهای ارائه شده از سوی مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی، در پنج‌ماهه نخست امسال، محصولات بخش کشاورزی و با وزن تقریبی سه میلیون و ۵۶ هزار تن‌، به ارزش دو میلیارد و ۱۳۰میلیون دلار، به کشورهای عراق، افغانستان، امارات متحده عربی، پاکستان، فدراسیون روسیه، هند، ترکیه، ویتنام، ترکمنستان و آلمان صادر شد. همچنین واردات محصولات بخش کشاورزی و غذا با ۱۰ میلیون و ۸۸ هزار تن و به ارزش چهار میلیارد و ۹۱ میلیون دلار، ۲۹.۶درصد از واردات غیرنفتی ۱۳.۸میلیارد دلاری را به خود اختصاص داده است.

بهبود تراز غذا نسبت به مدت مشابه‌ سال قبل

براساس این آمار، تراز غذا در پنج‌ماهه سال گذشته منفی سه میلیارد و ۷۳۳میلیون دلار بوده، اما در مدت مشابه سال جاری با کاهش یک میلیارد و ۷۷۲میلیون دلاری به منفی یک میلیارد و ۹۶۱ دلار بهبود یافته است و باوجود وزن تقریبا مشابه هفت میلیون تنی، موجب شده تا ارز کمتری از کشور خارج شود.

پنج محصول اول صادراتی در پنج ماهه نخست امسال

محصولات جالیزی با حدود ۷۲۱هزار تن‌، گوجه‌ فرنگی تازه و فرآوری شده با حدود ۳۹۵ هزار تن‌، سیب‌زمینی تازه و فرآوری ‌شده ۲۰۲هزارتن، سیب با حدود ۱۵۱هزار تن و پیاز، موسیر و سیر با ۱۰۱هزار تن، رتبه پنج محصول مهم از نظر وزنی را در صادرات محصولات کشاورزی از آن خود کردند. از نظر ارزشی نیز پسته با پوست تازه یا خشک و مغز پسته ۳۱۸میلیون دلار، گوجه فرنگی تازه و فرآوری شده ۲۱۸ میلیون دلار، محصولات جالیزی ۱۶۶ میلیون دلار، شیر و محصولات لبنی با ۱۴۴ میلیون دلار و زعفران ۶۷ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته‌اند.
براساس این گزارش، در صادرات محصولات در زیربخش زراعی با وزن بالاتر از دو میلیون و ۵۱ هزار تنی و به ارزش ۸۵۷ میلیون دلاری، گروه سبزیجات با یک میلیون و ۳۲هزار تن و به ارزش ۴۳۲میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته‌اند. همچنین می‌توان به محصولات جالیزی با ۷۲۱هزار تن و ارزش ۱۶۶میلیون دلار، گوجه فرنگی تازه و فرآوری شده با ۳۹۵هزار تن به ارزش ۲۱۸میلیون دلار‌، سیب‌زمینی تازه و فرآوری شده با ۲۰۲هزار تن به ارزش ۵۳میلیون دلار، پیاز و موسیر ۱۰۱هزار تن به ارزش ۳۷میلیون دلار و همچنین گیاهان دارویی پرورشی با ۳۶هزار تن به ارزش ۳۶میلیون دلار اشاره کرد.
همچنین در صادرات زیربخش باغی با وزن تقریبی ۶۳۳هزار تن و به ارزش۸۳۳میلیون دلار، می‌‌توان به صادرات محصولات باغی همچون پسته با بیش از ۴۴ هزار تن وزن به ارزش ۳۱۸میلیون دلار، زعفران با وزن ۷۷ تن به ارزش ۶۷ میلیون دلار، خرما با وزن ۶۵ هزار تن به ارزش ۵۸میلیون دلار، سیب با وزن ۱۵۱هزار تن به ارزش ۵۶ میلیون دلار و انگور تازه و خشک شده با وزن ۴۴ هزار تن به ارزش ۵۵ میلیون دلار اشاره کرد. همچنین چای ایرانی با وزن ۳هزار تن، ۳.۵میلیون دلار ارز را برای کشور به ارمغان آورده است.
در بخش دیگری از این گزارش به آمار صادرات محصولات دام و طیور اشاره شده است. بر این اساس، صادرات محصولات دام و طیور به وزن ۳۲۴هزار تن، ۳۴۱میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته است. در این زیربخش، صادرات شیر و محصولات لبنی با وزن ۱۵۸هزار تن، ارزآوری ۱۴۴میلیون دلاری را برای کشور رقم زده که از این مجموعه می‌توان به صادرات پنیر و کشک ۳۷هزار تن به ارزش ۵۰میلیون دلار، شیر و خامه با وزن ۴۹هزار تنی به ارزش ۴۳میلیون دلار، شیر خشک صنعتی با وزن ۲۲هزار تن و ۴۱میلیون دلار، دوغ، ماست و کفیر با وزن ۶۶هزار تن و به وزن ۲۸میلیون دلار و صادرات بستنی با وزن ۱۴هزار تن به ارزش ۲۴میلیون دلار اشاره کرد. از سویی صادرات گوشت مرغ با وزن ۴۲هزار تن به ارزش ۵۵میلیون دلار و تخم مرغ با وزن ۴۹هزار تن به ارزش ۳۱میلیون دلار برای کشور، ارزآوری داشته‌اند.
همچنین شیلات با وزن ۴۱ هزار تن، ۸۵میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته که از این زیر بخش می‌توان به صادرات ماهی‌های تن با وزن سه هزار و ۶۰۰ تن و ارزش ۸میلیون دلار، میگو با وزن دو هزار و ۲۸۰ تن و به ارزش ۷میلیون دلار، قزل‌آلا با وزن ۱۳۰تن به ارزش ۴۶۵هزار دلار و سایر آبزیان با وزن بیش از ۳۴هزار تن و به ارزش ۶۹میلیون دلار اشاره کرد. همچنین خاویار با وزن ۳۸۰کیلوگرم، ۲۲۹هزار دلار برای کشور ارزآوری داشته است.
دو زیربخش جنگل و مرتع و دامپزشکی به ترتیب با وزن ۷ هزار تن و ۲۴۹ تن، ارزآوری ۱۱ میلیون دلاری و ۲.۸ میلیون دلاری را به همراه داشته‌اند.
قابل ذکر است وزن صادرات زیربخش‌های کشاورزی و غذا در مجموع به سه میلیون و ۵۶ هزار تن از لحاظ وزنی رسیده است که در حدود دو میلیارد و ۱۳۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته‌اند.

پنج قلم وارداتی کشور در بخش کشاورزی

در پنج قلم عمده وارداتی از لحاظ وزنی تا انتهای مرداد ۱۳۹۹ در بخش کشاورزی، ذرت دامی به میزان چهار میلیون و ۲۷۵هزار تن، گندم به میزان دو میلیون تن، جو به میزان ۷۷۸ هزار تن، دانه‌های روغنی با وزن ۶۶۹هزار تن و لوبیای سویا به میزان ۶۱۱ هزار تن، اما بیشترین سهم ارزی به‌منظور واردات محصولات موردنیاز و ضروری صنعت‌ کشاورزی به ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۲۹میلیون دلار، گندم به ارزش ۵۶۱میلیون دلار، برنج نیمه‌سفید یا کامل سفید شده به ارزش ۴۳۷ میلیون دلار، دانه‌های روغنی به ارزش ۳۳۵میلیون دلار و لوبیای سویا به ارزش ۲۷۶ میلیون دلار تعلق یافته است. / ایلنا