ارزش‌بازار‌موادغذایی‌و‌نوشیدنی جهان از مرز ۹۰۰ میلیارد دلار می‌گذرد
ارزش‌بازار‌موادغذایی‌و‌نوشیدنی جهان از مرز ۹۰۰ میلیارد دلار می‌گذرد
اقتصادسبز آنلاین: صنايع غذايی و آشاميدنی که يک بخش مهم در ميان ساير صنايع جهان به‌شمار می‌رود، به دو بخش عمده تقسيم می‌شود. اين دو بخش مربوط به توليد و توزيع کالاهای خوراکی است.
سرویس بین‌الملل اقتصادسبز- شیما نصیری:
اقتصادسبز آنلاین: صنایع غذایی و آشامیدنی که یک بخش مهم در میان سایر صنایع جهان به‌شمار می‌رود، به دو بخش عمده تقسیم می‌شود. این دو بخش مربوط به تولید و توزیع کالاهای خوراکی است. تولید شامل فرآوری گوشت، پنیر و ایجاد نوشابه، آبمیوه و سایر نوشیدنی‌ها، غذاهای بسته‌بندی شده و دیگر غذاهای اصلاح شده است. بخش تولید در واقع مواد غذایی که مستقیماً از طریق کشاورزی و سایر اشکال کشاورزی تولید می‌شوند نیز شامل بخش تولید خواهند بود. بخش دوم هم که مربوط به توزیع می‌شود، شامل انتقال کالای نهایی به دست مصرف‌کنندگان است.
این صنعت برای ایجاد محصولات غذایی با ارزش افزوده بیشتر، تمرکز بالایی بر روی فناوری و دستکاری مکانیکی مواد‌غذایی خام دارد. طبق تعریف متخصصان از این صنایع، فروشگاه‌های موادغذایی از آنجا که فروشگاه خرده‌فروشی محسوب می‌شوند، از این امر مستثنی هستند. توزیع شامل شرکت‌هایی است که مواد غذایی را به فروشگاه‌های خرده فروشی، رستوران‌ها یا به‌طور مستقیم به مصرف‌کنندگان ارسال می‌کنند.
با توجه به اهمیت این بازار و به دلیل رشد جمعیت و توسعه اقتصادی در سطح جهان به‌ویژه کشورهای نوظهور، انتظار می‌رود بازار جهانی صنایع غذایی و نوشیدنی تا سال ۲۰۲۲ میلادی به ارزش تقریبی ۹۴۷٫۶ میلیارد دلار برسد و طی ان مدت زمان در هر سال رشد ۸٫۹ درصدی را تجربه کند. البته باید یادآور شد که عوامل خاصی مانند رشد ضعیف دستمزد در اقتصادهای توسعه یافته و تغییر شرایط نظارتی نیز می‌توانند این بازار را با محدودیت‌های خاصی روبه‌رو کنند که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.
بر اساس این گزارش تقسیم‌بندی دیگری از لحاظ نوعو جغرافیا هم در بازار جهانی مواد‌غذایی و نوشیدنی وجود دارد که می‌توانند در وضعیت و پیشبرد برنامه‌های مربوط به این بازار نقش بسزایی را ایفا کنند. براساس نوع، بازار مواد غذایی و نوشیدنی‌ها به گوشت، مرغ و غذاهای دریایی شیرینی و نان پزی، نوشیدنی، لبنیات، محصولات دخانی، نوشیدنی‌های غیرالکلی، منجمد و میوه و سبزیجات، شربت، چاشنی، روغن و غیره تقسیم می‌شود. در این میان بازار گوشت، مرغ و غذاهای دریایی بیشترین سهم را در بازار جهانی مواد غذایی و نوشیدنی به‌خود اختصاص داده‌اند.
همچنین بر اساس جغرافیا نیز می‌توان گفت که بازار مواد غذایی و نوشیدنی جهان به آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، آسیا- اقیانوسیه، اروپای شرقی، اروپای غربی، خاورمیانه و آفریقا تقسیم می‌شود که در بین این مناطق، بازار مواد غذایی و آشامیدنی آسیا- اقیانوسیه بیشترین سهم را در بازار جهانی مواد غذایی و نوشیدنی از آن خود کرده است. لازم به ذکر است که با افزایش مصرف مواد غذایی ارگانیک، افزایش تقاضا برای مواد‌غذایی و نوشیدنی‌ها، روند توسعه شهرنشینی، چشم‌انداز رشد مثبت اقتصادی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه و افزایش درآمد یکبار مصرف، پیش بینی می‌شود دامنه این بازار گسترش بالایی خواهد داشت و تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی میزان ایجاد فرصت‌های بالقوه جهت جذب سرمایه در این بخش با رشد بیش از ۳۵ درصدی مواجه خواهد شد.
ارزش بازار جهانی موادغذایی و نوشیدنی ارگانیک به ۳۲۷ میلیون دلار می‌رسد 
طبق اطلاعات و تحقیقات به‌عمل آمده، طی سال‌های اخیر بازار مواد غذایی و نوشیدنی ارگانیک موفق شده به رشد قابل توجهی دست پیدا کند و حجم مصرف‌کنندگان آن نیز به میزان چشمگیری افزایش یابد. از این رو انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۲ میلادی ارزش بازار مواد غذایی و نوشیدنی‌های ارگانیک در سطح جهان به ۳۲۷٫۶ میلیون دلار برسد، درحالی‌که این رقم تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی معادل ۲۱۵٫۹ میلیون دلار عنوان شده است.
در این میان بازار نوشیدنی‌های ارگانیک بیش از ۴۰ درصد از این بازار را به خود اختصاص داده‌اند و میوه و سبزیجات ارگانیک هم حدود ۴۵ درصد از سهم بازار ارگانیک را از آن خود کرده‌اند. این در حالی است که سایر بخش‌های مواد‌غذایی ارگانیک هم با برخورداری از مابقی سهم این بازار توانستند تحول بزرگی در سیستم تغذیه جهان به وجود آورند.
با این‌حال، محبوبیت گوشت‌های ارگانیک، ماهی و مرغ در بین مصرف کنندگان طی سال‌های اخیر افزایش یافته است، زیرا این محصولات عاری از مواد شیمیایی هستند و حاوی چربی و کلسترول کمتری می‌باشند. از این‌رو انتظار می‌رود میزان تقاضای این بخش در بازار ارگانیک نیز تا سال ۲۰۲۲ میلادی بیش از ۴۰ درصد رشد پیدا کند. علاوه بر این، انتظار می‌رود بخش غذایی ارگانیک کودک هم در آینده‌ای نزدیک شاهد تحولی عظیم با ایجاد پتانسیل‌های بالقوه باشد، زیرا این محصولات از غذاهای معمولی کودک ایمن‌تر هستند.
از این‌رو می‌توان پیش‌بینی کرد که تا سال ۲۰۲۲ میلادی میزان تقاضا برای مواد‌غذایی و نوشیدنی‌های ارگانیک در مقایسه با سال ۲۰۱۹ میلادی حدود ۱۵ برابر افزایش یابد. علاوه بر آن، سرمایه‌گذاری‌های کلان و سیاست‌های سرمایه داری حمایتی توسط دولت‌ها جهت توسعه کشاورزی ارگانیک می‌تواند فرصت‌های پرسود و قابل قبولی را برای فعالان این بازار فراهم آورد که بسیار با ارزش خواهد بود.
۴ تریلیون دلار؛ ارزش بازار خدمات غذایی جهان
بازار خدمات غذایی در جهان به فروش مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که برای مصرف فوری یا تهیه غذای آماده و آماده‌سازی خانه‌ها تهیه می‌شوند‌، اشاره دارد. به در پایان سال ۲۰۱۸ میلادی، اندازه این بازار جهانی حدود ۳٫۴ تریلیون دلار برآورد شد که پیش بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۲۴ میلادی به ۴٫۲ تریلیون دلار برسد که به طور میانگین در هر سال شاهد رشد ۳٫۶ درصدی خواهد بود. در واقع می‌توان گفت که بازار خدمات مواد غذایی همچنین می‌تواند بر اساس سیستم‌های عملیاتی طبقه‌بندی شود؛ سیستم معمولی که در آن مواد تشکیل دهنده
 در همان محل‌ها جمع شده، تهیه و سرو می‌شوند و سیستم متمرکز که در آن تولید مواد غذایی متمرکز بوده و سپس در مکان‌های مختلف به آشپزخانه‌ها منتقل می‌شود. همچنین سیستم آماده هم وجود دارد که در آن مواد‌غذایی در محل تهیه شده و تا زمانی که لازم باش‌د، منجمد یا یخ زده می‌شوند و دیگری هم شامل سیستم‌های مونتاژ می‌شود که در آن غذاهای از پیش آماده، خریداری، ذخیره مونتاژ و در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرند.
از جمله عوامل رشد این بازار می‌توان به توسعه سیستم عامل‌های تجارت الکترونیکی- آنلاین سرویس‌های غذایی همراه با نوآوری در بسته‌بندیمعرفی نوشیدنی‌های کم چرب، محصولات بدون گلوتن، افزایش تعداد زنان شاغل، کاهش عملکرد تهیه وعده‌های غذایی خانگی، افزایش درآمد یکبار مصرف، بهبود کانال‌های توزیع و غیره اشاره کرد.
بازار جهانی بسته‌بندی موادغذایی و نوشیدنی به ارزش ۳۶۸ میلیارد دلار می‌رسد
بازار بسته‌بندی مواد غذایی و نوشیدنی‌های جهان به دلیل محرک‌هایی همچون رشد گسترش تجارت الکترونیکی به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه و افزایش قیمت‌های ناشی از استفاده از مواد بسته‌بندی پیشرفته تکنولوژیکی، رشد چشمگیری پیدا خواهد کرد و ارزش آن تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۳۶۸٫۳ میلیارد دلار می‌رسد. این در حالی است که ارزش این بازار جهانی در ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی معادل ۳۲۰٫۱ میلیارد دلار بوده است.
بسته‌بندی مواد‌غذایی دامنه‌ای نسبت جدید است و حتی تا چند دهه پیش، متداول‌ترین مواد بسته‌بندی کاغذهای قهوه‌ای بودند. کره، بیکن و بیسکوییت هم تا ۶۰ سال گذشته بدون بسته‌بندی فروخته می‌شدند. اما به مرور زمان به منظور رعایت هرچه گسترده‌تر بهداشت و تأمین سلامت مصرف‌کنندگان، بازار بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و توانست در مدت زمان کوتاهی، رشد قابل توجهی در سطح دنیا داشته باشد.
بسته‌بندی مواد غذایی و نوشیدنی اکنون بخش مهمی از بازاریابی است. غالبا در نقطه فروش، بسته‌بندی جذاب و مناسب می‌تواند در تصمیم‌گیری مصرف‌کنندگان تأثیر بگذارد. بسته‌بندی همچنین می‌تواند وفاداری به برند را تقویت کند. بنابراین، بسته‌بندی نه تنها از محصولات از طریق زنجیره ارزش محافظت می‌کند، بلکه بخش مهمی از بازاریابی و ارایه محصولات به کاربران نهایی است. در نتیجه، بسته‌بندی برای کاربران نهایی و تأمین‌کنندگان به‌طور یکسان مهم است.
البته به‌دلیل حفظ محیط‌زیست، درخواست مصرف‌کنندگان برای استفاده از بسته‌های پلاستیکی کاهش می‌یابد و همین امر موجب می‌شود تا در سال‌های آتی، تقاضا برای بسته‌بندی پایدار و دوستدار محیط‌زیست تا بیش از دو برابر افزایش یابد.
وضعیت بازارهای نان، لبنیات و تجهیزات گوشت تا سال ۲۰۲۵ میلادی
افزایش مصرف نان و فرآورده‌های آن موجب شده که طی سال‌های اخیر این بازار به رشد بالقوه‌ای دست پیدا کند. از این‌رو پیش‌بینی شده ارزش بازار جهانی نان تا سال ۲۰۲۵ میلادی به ۴٫۷ میلیارد دلار برسد؛ در حالی‌که این رقم در ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی معادل ۳٫۳ میلیارد دلار عنوان شده است. بنابراین می‌توان انتظار داشت به طور میانگین در هر سال رشد ۵٫۷ درصدی در انتظار بازار جهانی نان و فرآورده‌های آن باشد. این در حالی است که تا سال ۲۰۲۵ میلادی میزان تقاضای نان‌های گندم و سبوس‌دار تا بیش از ۴۵ درصد افزایش می‌یابد که این امر به رشد بازار کمک شایانی خواهد کرد.
در‌خصوص بازار لبنیات در سطح جهان هم می‌توان به این نکته اشاره کرد که تا سال ۲۰۲۵ میلادی، ارزش این بازار به ۸۱٫۴ میلیارد دلار خواهد رسید و در هر سال به طور میانگین حدود ۷٫۱ درصد رشد می‌کند. درحالی‌که ارزش این بازار در ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی حدود ۵۳ میلیارد دلار بوده است. لازم به ذکر است که رشد آگاهی‌های بهداشتی و درمانی میان مصرف کنندگان، عامل اصلی توسعه و ارتقای بازار جهانی لبنیات خواهد بود که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
در ادامه یادآور می‌شود که بازار تجهیزات پردازش انواع گوشت و مرغ نیز ازجمله بخش‌های موادغذایی در جهان به‌شمار می‌رود که بیشترین تغییر و تحولات را تا سال ۲۰۲۵ میلادی تجربه خواهد کرد و ارزش بازار آن به ۹٫۷ میلیارد دلار می‌رسد. در حالی‌که این رقم در سال ۲۰۱۹ میلادی معادل ۶٫۸ میلیارد دلار بوده است. بنابراین می‌توان انتظار داشت بازار جهانی تجهیزات پردازش انواع گوشت و مرغ تا سال ۲۰۲۵ میلادی در هر سال به صورت میانگین شاهد رشد ۵٫۲ درصدی باشد. این روند صعودی قطعاً به عواملی همچون افزایش روز افزون گوشت فرآوری شده در بین مصرف‌کنندگان، حق بیمه در محصولات گوشتی و افزایش نیاز ایمنی مواد غذایی مربوط می‌شود که بسیار مهم و تأثیرگذار هستند.