افزایش نرخ ارز سبب شد تا از پتانسیل شرکت‌های داخلی استفاده شود
افزایش نرخ ارز سبب شد تا از پتانسیل شرکت‌های داخلی استفاده شود
اقتصادسبز آنلاین: محمد مقصودلو، لیسانس کشاورزی و ساکن روستای سرخنکلاته استان گلستان از سال 1378 با کمک سازمان جهادکشاورزی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کارگزاری توزیع نهاده‌های کشاورزی را در استان آغاز کرده است ...

اقتصادسبز آنلاین: محمد مقصودلو، لیسانس کشاورزی و ساکن روستای سرخنکلاته استان گلستان از سال 1378 با کمک سازمان جهادکشاورزی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کارگزاری توزیع نهاده‌های کشاورزی را در استان آغاز کرده است این کارگزاری با متراژ 600 متر‌مربع احداث شده و پس از دریافت مجوزهای لازم به‌تدریج عملیات ساخت انبار به کارگزاری اضافه شده و اکنون این کارگزاری 20 روستارا با سطح 10 هزار هکتار زراعت و یک‌هزار هکتار باغ را تحت پوشش قرار می‌دهد.

مقصودلو در کنار مهندس کاظمی به عنوان دو کارشناس به طور مستمر در این کارگزاری حضور دارند و خوشبختانه در پاسخ به ارباب رجوع خلا کارشناسی در این منطقه وجود ندارد.
وی در اشاره به سرمایه‌گذاری تصریح کرد: پس از یکی دو سال از راه‌اندازی کارگزاری اقدام به دریافت تسهیلات کردیم و پس از آن از محل سرمایه شخصی فعالیت کارگزاری را ادامه دادیم.
وی همچنین افزود: هر سال کود بر اساس سهمیه مورد نیاز این منطقه به کارگزاری تخصیص داده می‌شود و منطبق با دستورالعمل ها و نحوه استفاده از کودها محض اطلاع کشاورزان روی دیوار انبارهای کارگزاری نوشته شده است که از شرکت خدمات حمایتی برای زراعت‌های مختلف در نظرگرفته می‌شود مقصودلو توضیح داد: عموماً زراعت به دو قسمت انجام می‌شود:یک قسمت پاییزه شامل گندم، جو و کلزا، باقلا، نخود فرنگی هست و اینها قطعاً نیاز کود خودشان را دارند ولی زراعت‌های دیگری نیز به صورت بهاره داریم از قبیل سویا، پنبه، برنج، سبزی صیفی نیز نیاز کودی خودشان را دارند.بر همین مبنا جهاد‌کشاورزی بر اساس نیاز کود به کارگزاری‌های مختلف تخصیص می‌دهد و کارگزاری‌ها نیز در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند.وی در بیان چالش‌ها و تنگناها گفت: در گذشته مصرف کودهای شیمیایی بی رویه و زیاد بود و در اینصورت وقتی مصرف بی‌رویه باشد قطعاً تقاضا بالا می‌رود ما در جلسات و سمینارها پیشنهاداتی داشتیم و اجرا کردیم جهت فرهنگسازی استفاده بهینه از کود شعارهایی نوشته‌ایم و کشاورزان را راهنمایی کرده ایم درباره نحوه میزان استفاده زمان و نحوه استفاده از ریز مغزی‌ها و.. که آنها بخوانند و استفاده کنند، چرا که استفاده بیش از اندازه کود تخریب اراضی کشاورزی و متعاقبا تغییر کاربری را در پی دارد.

وی خاطر‌نشان کرد: قطعا با مصرف ریز مغذی‌ها، کودهای «ان پی کی» کاهش خواهد یافت، چرا که نسخه پیچیدن استفاده از کودهای شیمیایی در کل اراضی کاراشتباهی است.
وی ادامه داد: تنها راه این است با نمونه برداری خاک و ارسال به آزمایشگاه، شرایط خاک بررسی شود و براساس آن به میزان واقعی کود داده شود. البته ما خودمان اعلام کردیم و این پیشنهاد شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بود که نمونه بردای با سوبسید جهت افزایش بهره وری کشاورزان و کاهش نیاز کودیشان انجام گردد.
وی ادامه داد: شرکت خدمات حمایتی برای حل مشکل افزایش قیمت ارز و تأثیر آن بر واردات کود و سم اخیراً فراخوانی داده که از پتانسیل شرکت‌های بخش خصوصی که در زمینه تامین نیازکود داخلی فعالیت دارند استفاده کنند. تا بتوانند جایگزین کودهای وارداتی شوند. بخشی از بار مالی این مقوله از دوش کشاورز برداشته شود و ظرفیت‌های داخلی که توانایی و قابلیت تامین کودهای داخلی را دارند می‌توانند دلگرم به جامعه ‌کشاورزی و امنیت غذایی خدمت کنند انشاله با اجرایی شدن این طرح کشاورزان در آینده به سمت خاک شناسی و جایگزین کردن کودهای ارگانیک هدایت خواهند شد.