افزایش ۵ برابری نرخ سموم و کودهای شیمیایی در آستانه فصل کشت
افزایش ۵ برابری نرخ سموم و کودهای شیمیایی در آستانه فصل کشت
اقتصادسبز آنلاین: مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور ضمن انتقاد از افزایش ۳ تا ۵ برابری نرخ های مصوب سموم و کودهای شیمیایی در آستانه آغاز فصل زراعی گفت: این اقدام دولت شوک بزرگی به جامعه کشاورزی بود.

اقتصادسبز آنلاین: مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور ضمن انتقاد از افزایش ۳ تا ۵ برابری نرخ های مصوب سموم و کودهای شیمیایی در آستانه آغاز فصل زراعی گفت: این اقدام دولت شوک بزرگی به جامعه کشاورزی بود.

به گزارش خبرنگار ما، سید جعفر حسینی، مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، در واکنش به مصوبه اخیر شورای اقتصاد در زمینه افزایش قیمت کودها و سموم شیمیایی و ۳ تا ۵ برابر شدن نرخ آنها، اظهار داشت: شورای اقتصاد در مصوبه اخیر خود قیمت‌های بسیار سنگینی برای کودهای شیمیایی در نظر گرفته که این کار در آستانه آغاز فصل زراعی جدید، شوک بزرگی برای تولیدکنندگان و تولید کشور است.
وی افزود: کشاورزان در چند سال اخیر به امید بهبود شرایط نسبت به سال قبل اقدام به کشت می‌کردند ولی متأسفانه سال به سال وضعیت بدتر شده در حدی که امسال با توجه به افزایش ۵ برابری قیمت کودهای شیمیایی فسفاته و پتاسه و افزایش حدود ۳ تا ۵ برابری سموم به عنوان مؤلفه‌های مهم تولید، کشاورزان دیگر قادر به ادامه کار و کشت گندم، کلزا، چغندر و دیگر محصولات اساسی کشاورزی نیستند.
این فعال بخش خصوصی از تصمیم جدید شورای اقتصاد در آستانه فصل کشت جدید به شدت انتقاد کرد و گفت: چگونه است که شورای اقتصاد در زمان تعیین قیمت تضمینی محصولات کشاورزی با در نظر گرفتن مصلحت بودجه‌ای قیمت محصولات کشاورزی را قطره چکانی اضافه می‌کند اما در زمان دیگری یک شبه و ناگهانی قیمت کودهای شیمیایی فسفاته و پتاسه را تا ۵ برابر افزایش می‌دهد؟
حسینی با بیان اینکه کشاورزان به هیچ عنوان توان این افزایش هزینه‌ها را ندارند و عطای تولید را به لقایش بخشیده‌اند، گفت: تا کی قرار است بهای تأمین امنیت غذایی کشور را فقط کشاورزان بدهند و دولت حداقل حمایت را از آنان انجام دهد؟
وی تصریح کرد: اگر شورای اقتصاد تا پایان شهریور قیمت تضمینی محصولات کشاورزی را متناسب با افزایش هزینه‌های تولید تعیین و اعلام نکند کشاورزان به هیچ عنوان اقدام به کشت گندم و کلزا نمی‌کنند چون جیبشان خالی شده و حتی توان خرید بذر را نیز ندارند.
این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه این اقدامات منجر شده برخی کشاورزان حتی به نان شب محتاج باشند، درباره عواقب بی توجهی به بخش تولید هشدار داد و افزود: در شرایط دشوار تحریم و جنگ اقتصادی و مشکلاتی که بر سر راه واردات ایجاد شده، مسئولان چگونه می‌خواهند کالاهای اساسی را تأمین کنند؟
حسینی با اشاره به قیمت‌های مصوب جدید سموم شیمیایی، گفت: قیمت سم دلتا مترین در اردیبهشت ۴۷,۰۰۰ تومان بوده و در شهریور به ۱۰۷,۰۰۰ تومان رسیده؛ فنیتروتیون در اردیبهشت ۱۰۸,۰۰۰ تومان بوده و در شهریور به ۴۳۴,۰۰۰ تومان رسیده، اکسی کلرور مس در اردیبهشت ۴۴,۵۰۰ تومان بوده و در شهریور به ۱۳۰,۰۰۰ تومان رسیده است این نرخ‌های مصوب سازمان حمایت است و در بازار بعضاً شاهد افزایش بیشتر نرخ‌ها نیز بودیم. / مهر