اهداف مالی که باید در سال 2021 ترسیم کنید
اهداف مالی که باید در سال 2021 ترسیم کنید
اقتصادسبز آنلاین: با توجه به آغاز سال نو میلادی و شروع روزهای ابتدایی سال 2021 میلادی، اکثر مردم جهان در فکر آن هستند که چه برنامه و اهدافی را برای سال جدید در پیش بگیرند و برای توسعه تجارت و تحقق اهداف مالی خود بهتر است از چه روش‌هایی استفاده کنند.

سرویس بین‌الملل اقتصادسبز- شیما نصیری:

اقتصادسبز آنلاین: با توجه به آغاز سال نو میلادی و شروع روزهای ابتدایی سال 2021 میلادی، اکثر مردم جهان در فکر آن هستند که چه برنامه و اهدافی را برای سال جدید در پیش بگیرند و برای توسعه تجارت و تحقق اهداف مالی خود بهتر است از چه روش‌هایی استفاده کنند. نکته‌ای که در این میان حایز اهمیت است، موضوع شیوع ویروس کرونا طی یک سال اخیر در سراسر جهان است. ویروسی که اقتصاد کل جهان را به شدت تحت تأثیر قرار داده و به تبع آن در زندگی هر فردی نیز اثربخش بوده است. بنابراین تمام مردم جهان به دلیل چالش‌های ناشی از کرونا ویروس که در سال گذشته میلادی با آن مواجه بودند، قطعا مجبورند با درنظر گرفتن تبعات آن و با دقت نظر بالاتری عمل کرده و بر اساس پیشامدهای رخ داده، اهداف و برنامه‌های آتی خود را تبیین کنند.
در این میان بسیاری از مردم نیز توجه واقعی به تحقق اهداف مالی خود در طول سال ندارند و ممکن است چنان درگیر مسائل روزمره شوند که به سادگی از کنار آن بگذرند. این در حالی است که برخی از مردم به طور دقیق نمی‌دانند تمرکز برای دستیابی به اهداف و برنامه‌های مالی یک ساله خود چیست و باید چه گام‌های مؤثری را در این زمینه بردارند.
نکته مهم اینجاست که هر فردی باید به یاد داشته باشد که پیش از تعیین اهداف مالی خود می‌بایست متقاعد شود که این برنامه‌ها تا چه اندازه برای زندگی وی مهم بوده و از اهمیت زیادی برخوردار هستند، چرا که در غیر‌اینصورت تحقق این برنامه‌ها بسیار دشوار می‌شوند و حتی برخی از آن‌ها ناممکن خواهند بود. در این مقاله به برخی از اهداف مهم مالی اشاره می‌کنیم که می‌توانند راهنمای خوبی برای تهیه لیست سالانه مالی هر فردی در زندگی باشند تا آن فرد بتواند با کمک آن‌ها، برنامه‌های مالی خود در سال را رو به جلو پیش ببرد.

1- کنترل بودجه ماهانه
اگر عادت به پیگیری پول خود ندارید، امسال زمان خوبی برای شروع است. این بسیار مهم است که شما بدانید چه مقدار پول خرج می‌کنید و برای چه چیزی. اما حتی مهمتر آن است که بدانید چه مقدار پول به جیب شما می‌رود.اگر شما از کسانی نیستید که عادت دارند هر هزینه و درآمد خود را در دفترچه یادداشت ثبت کنند (زیرا همیشه آن را فراموش می‌کنید)، از یک برنامه استفاده کنید، زیرا همه ما به تلفن همراه وابسته هستیم و چه روشی بهتر از این، برای کنترل بهتر پول.
در حال حاضر برنامه‌های زیادی در سیستم‌های عامل آندروید و iOS وجود دارند که به صورت رایگان این امکان را به شما می‌دهند تا با استفاده از آن‌ها هزینه‌های روزانه و ماهانه خود را کنترل کرده و آنها را به ثبت برسانید. با به کارگیری این برنامه‌ها، علاوه بر ارسال هشدار هنگام اتمام بودجه، شما می‌توانید نمودار ایجاد کنید، پرونده‌های ماهانه را بارگیری کرده و ببینید چه مقدار از هزینه را در چه مواردی که چندان ضروری هم نبوده، خرج کرده‌اید.

2- هزینه‌های مورچه‌ای را کاهش دهید
بدترین خرابکاری که می‌توانید در امور مالی خود انجام دهید، داشتن هزینه‌های مورچه‌ای و عدم آگاهی از آن‌هاست. ما در مورد قهوه صبح، چیپس سیب‌زمینی در بعد‌از‌ظهر و همه چیزهایی که در یک لحظه ناپدید می‌شوند و به تخلیه کیف پول شما کمک می‌کنند، صحبت می‌کنیم.
بهترین کار آن است که مقصد مشخصی برای پولی که وارد جیب شما می‌شود، تعیین کنید. زمانی‌که این مقصد مشخص می‌شود، آنگاه دیگر پول خود را در طول روز صرف خرید خرده چیزهای کوچک و غیرضروری نمی‌کنید. اینگونه خرید مورچه‌ای می‌تواند بیشترین آسیب را به حساب و کتاب مالی شما وارد کند، خریدی که به هیچ عنوان آن را پیش بینی نکرده و به صورت آنی به سراغ آن می‌روید.

3- خرید احساسی انجام ندهید
همیشه پیش از هر خریدی، یک دقیقه زمان بگذارید و به آن فکر کنید که آیا آن چیز را واقعاً لازم دارید یا خیر. مخصوصاً هنگامی‌که به سوپرمارکت می‌روید، به دقت به این موضوع فکر کنید. سوپرمارکت جایی است که به دلیل تنوع در اجناس به نمایش درآمده، می‌تواند احساسات شما را تحریک کرده و بیش از نیاز اقدام به خرید کالاها کنید. همیشه سعی کنید لیستی از آنچه را که باید بخرید به همراه داشته باشید و هر زمان که چیزی را مشاهده کردید که در آن موجود نیست، از خود بپرسید: آیا آن را می‌خواهم یا آیا به آن احتیاج دارم؟

4- مدیریت بهینه پول
برای این‌که بتوانید پول خود را بهتر مدیریت کنید، لازم است ابتدا کارهایی را که اشتباه انجام می‌دهید یا مواردی که باید بهبود ببخشید را شناسایی کنید تا بتوانید به مدیریت بهینه پول خود دست پیدا کنید. بهترین روش اجرایی برای این کار، آن است که با یک سیستم مدیریتی آغاز کنید. به‌طوری‌که در ابتدا حساب‌های مختلفی را برای پول خود درنظر بگیرید تا کنترل بهتری داشته باشید. در این مرحله می‌دانید که چه اندازه و از کدام حساب اجازه خرج کردن دارید و کدام حساب باید دست نخورده باقی بماند.

5- بدهی‌ها را به‌موقع پرداخت کنید
بدهی‌ها یکی از رایج ترین مشکلاتی است که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و داشتن بدهی بد نیست؛ آنچه بد است این است که آن‌ها از کنترل خارج می‌شوند و سپس شما نمی‌دانید چه کاری باید انجام دهید. در حالت ایده‌آل، اگر بدهی دارید، بلافاصله آنها را تصفیه کنید، اما اگر سرمایه‌ای برای پوشش کل مبلغ ندارید، پیش پرداخت‌ها را انجام دهید و تا آنجا که می‌توانید آن‌ها را کاهش دهید تا باعث نگرانی شما نشوند.

6- بدهی سال جدید را به صفر برسانید
امسال به‌دلیل نوسانات مالی که از سال 2020 میلادی آغاز شده و هنوز ادامه دارد، بهتر است سعی کنید بدهی‌های خود را به صفر برسانید. اگر هم بدهی دارید، سعی کنید آن را به حداقل رسانده و از بدهی جدید به شدت پرهیز کنید. این کار کنترل و مدیریت مالی شما را دوچندان خواهد کرد.

7- درآمد خود را چند برابر کنید
بسیاری از افراد همیشه به‌دنبال راهی برای پس‌انداز یا ساده‌سازی هزینه‌ها هستند و این بدین دلیل است که آن‌ها روی مقدار پولی که دارند تمرکز می‌کنند، اما مشکل اصلی این است که آن‌ها در نظر نمی‌گیرند که باید به دنبال راه‌ها و سرمایه گذاری‌هایی باشند که کمک می‌کنند، پول و سرمایه چندین برابر شود. برای این کار هم حتما از سیستم‌های آموزشی ایمن کمک بگیرید و با یک برنامه‌ریزی مدون و مطمئن، بودجه خود را تقویت کنید.