اولین نشست کارگروه تولیدات دامی، شیلات و آبزیان در سازمان شیلات ایران
اولین نشست کارگروه تولیدات دامی، شیلات و آبزیان در سازمان شیلات ایران
پیرو مصوبات اولین نشست هماهنگی ارتقای همکاری های فی مابین وزارت جهادکشاورزی و وزارت دفاع و پشتیبانی و تصویبِ تشکیلِ شش کارگروه تخصصی برای احصاء زمینه‌های همکاری با هدف پیش نویس تفاهم نامه بین دو وزارتخانه، اولین نشست کارگروه تخصصی تولیدات دامی، شیلات و آبزیان ...

اقتصادسبز آنلاین: پیرو مصوبات اولین نشست هماهنگی ارتقای همکاری های فی مابین وزارت جهادکشاورزی و وزارت دفاع و پشتیبانی و تصویبِ تشکیلِ شش کارگروه تخصصی برای احصاء زمینه‌های همکاری با هدف پیش نویس تفاهم نامه بین دو وزارتخانه، اولین نشست کارگروه تخصصی تولیدات دامی، شیلات و آبزیان به ریاست دکتر خون میرزایی معاون وزیر و رییس سازمان شیلات به عنوان نماینده وزارت جهادکشاورزی در کارگروه شش گانه، صبح امروز چهارشنبه 99.7.2 با حضور دکتر پورجعفری قائم مقام سازمان اتکاء و نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی در کارگروه مذکور و همکاران وی، نمایندگان سازمان دامپزشکی، سازمان تعاون روستایی، معاونت پشتیبانی امور دام، معاونت امور دام، معاونت صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی و معاونین سازمان شیلات ایران در محل سالن جلسات این سازمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما، ابتدا عیسی گلشاهی مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان (دبیر کارگروه) مطالبی را به تفصیل در خصوص نیازها و دیدگاه های سازمان شیلات در قالب پاورپوینت ارائه نمود. پس از آن هر یک از نمایندگان و اعضاء نظرها، پیشنهادها و انتظارات واحد مربوطه را بیان داشتند.
دکتر خون میرزایی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران ضمن خوشامدگویی و تشکر از حضور مدعوین در جلسه اظهار داشت: در اجرای مصوبه جلسه وزارتی تفاهم و بسترسازی برای تنظیم تفاهم نامه نهایی میان دو وزارتخانه باید گفت که این سازمان تجربه بسیارخوبی در همکاری با وزارت دفاع و پشتیبانی در گذشته، در زمینه تامین نیازمندی های یگان حفاظت از منابع آبزیان داشته است و با این ذهنیت از برگزاری این جلسات و توسعه چنین همکاری های خرسند شدیم.
وی افزود: توسعه این همکاری ها و توجه بیشتر به توانمندی های داخلی به دلیل استفاده از این توانمندی ها به منظور تاب آوری و پایداری های تولید و اشتغال برای ما بسیار مهم و ضروری است و موضوع دیگر تحریم است که شرایط را برای ما دشوارتر کرده و باید خودمان را برای سناریوهای سخت تر آماده سازیم با استفاده از ظرفیت های داخلی بسیار خوبی که به خصوص در وزارت دفاع و پشتیبانی کشور داریم . سومین جنبه موضوع رخداد پاندمی و شیوع بیماری کووید ۱۹ می باشد که زندگی را در کل جهان تحت الشعاع قرار داده و ما باید الگوی رفتاری خود را در تمام حوزه ها از شخصی تا اجتماعی، اقتصادی، تولید و اشتغال اصلاح و بازنگری کنیم.
وی اشاره کرد: بدیهی است که در یک جلسه نمی توان همه توانمندی ها و نیازها و انتظارها را طرح کرد و به راهکار و تفاهم کارشناسی رساند. بنابراین جلسات به طور یقین ادامه پیدا خواهد کرد.
در ادامه جلسه و پس از طرح نظرها و پیشنهادات دیگر از سوی دیگر اعضاء، گلشاهی دبیر کارگروه، از نمایندگان هر مجموعه خواست براساس پنج محوری که در ارائه مطالب (پاورپوینت) ذکر شد ظرفیت ها، پتانسیل ها و نیازمندی های موجود را آماده کرده و حداکثر تا روز دوشنبه آینده به دبیرخانه کارگروه اعلام نمایند تا بتوان به جمع بندی مجموعه وزارت جهادکشاورزی در این کارگروه رسید.
در پایان جلسه، دکتر خون میرزایی در جمع بندی مطالب مطروحه و دیدگاه ها، نیازها و انتظارات طرفینف با اشاره به اینکه پرورش ماهی در قفس یک فعالیت کاملاً فنی- تکنیکیِ دریایی است اظهار داشت: این فعالیت یک فرصت ویژه سرمایه گذاری و رویکرد آینده کشور است که می تواند به تجربه موفقی به پشتوانه حمایت و توانمندی وزارت دفاع و پشتیبانی به منظور بومی سازی و الگوسازی این صنعت در داخل کشور منجر شود.
دکتر خون میرزایی ضمن اشاره به ظرفیت های بسیار خوب و ارزشمندی در شمال و جنوب کشور برای سرمایه گذاری در زمینه پرورش ماهی در قفس از معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات خواستار ارائه و معرفی اطلاعات پهنه های پرورش ماهی در قفس به دبیرخانه کارگروه شد.
همچنین وی در ارتباط با پرورش میگو بیان کرد: در زمینه پرورش میگو مطالعات و امکان سنجی هایی صورت گرفته و مناطقی به ویژه در جنوب کشور کاملاً برای سرمایه گذاری مهیا هستند و می توانند به عنوان ظرفیت دیگری معرفی شوند.
وی افزود: در کارهای تلفیقی آبزی پروری و فعالیت های سبزی و صیفی و به طور کلی کارهای کشاورزی اقدامات ارزشمندی صورت گرفته که می توانیم این دستاوردهای الگویی را به صورت بسته دانشی در اختیار کارگروه قرار دهیم تا برای سرمایه گذاری سازمان اتکا مورد استفاده قرار گیرد.
دکتر خون میرزایی بیان داشت: ما یک تفاهمی را با سازمان محیط زیست کشور داریم و تفاهم اولیه در ارتباط با مجوز پرورش ماهی تیلاپیا در چهار استان یزد، سمنان و قم و خراسان حنوبی صورت گرفته و برای شمال و جنوب استان کرمان خراسان رضوی، وشاید شرق اصفهان نیز تفاهم هایی صورت بگیرد. گونه تیلاپیا ویژگی های دارد که می تواند کار را برای سازمان اتکا آسان کند چون گونه تراکم پذیر و مقام تری هستند و تولید انبوه آن امکان پذیرتر است و این تفاهم می تواند از ظرفیت های سرمایه گذاری باشد.
وی اشاره کرد: ما در حوزه پرورش ماهی در قفس در دریا نیز یک سری نیازمندی های تکنیکال داریم که مطمئن هستیم سازمان اتکاء و وزارت دفاع و پشتیبانی از عهده مرتفع ساختن آنها بر خواهند آمد.
رییس سازمان شیلات ایران گفت: با توجه به اینکه ناوگان صید غیرمجاز از ناوگان صید مجاز خیلی بیشتر است علیرغم اینکه فشار بسیار زیادی به منابع و ذخایر ارزشمند ما وارد می کنند به دلیل اینکه در یگانِ حفاظت ما کمبودها و نواقصی به لحاظ فنی وجود دارد که اقدامات بازدارنده را محدود می سازد و در بسیاری از حوزه ها استفاده از سیستم های قوی پایش و کنترل که در تخصص و توانمندی وزارت دفاع و پشتیبانی است کمک های بسیار زیادی می تواند به این بخش کرده و منافع کلی کشور را ارتقاء دهد.
وی با اشاره به ظرفیت های فروشگاه های اتکا افزود: در سال گذشته حدود ۵۲۵ هزار تن آبزی پروری در کشور داشتیم شامل میگو، گوشت ماهیان خاویاری، عمدتاً ماهیان گرم آبی و در درجه دوم ماهیان سردآبی با نمایندگی قزل آلا و با توجه به اینکه قطب تولید ماهیان سردآبی ما لرستان، چهارمحال و بختیاری کهکیلویه و بویر و احمد و کرمانشاه است در استان های غیرساحلی. بنابر این نباید نگاه معطوف به مناطق ساحلی شود.
وی افزود: ظرفیت عمده صید ما ۳۵ هزارتن در شمال و۷۴۰ هزار تنِ آن در جنوب است. در این حوزه هم در زمینه کنسروسازی، فرآوری، صنایع تبدیلی و همچنین اصلاح ناوگان صیادی، ظرفیت گسترده ای فراهم است که لازم است این اطلاعات بیشتر به اشتراک گذاشته شود تا بتوانیم از ظرفیت ها و توانمندی های یکدیگر استفاده کنیم و نیازمندی‌هایمان را تامین نماییم. / پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی