بالانس مصرف کود در کشور رعایت نمی‌شود
بالانس مصرف کود در کشور رعایت نمی‌شود
اقتصادسبز آنلاین: از حدود 2.8 میلیون تن کود مصرفی سال گذشته بخش کشاورزی حدود 2.2 میلیون تن کود اوره بوده که نشاندهنده رعایت نشدن بالانس مصرف کود در کشور است.

امروز نوع مصرف کود در کشور سرمایه ملی ما را از بین می‌برد، چرا که بالانس کودی فسفر، ازت و پتاسیم در کشور رعایت نمی‌شود

اقتصادسبز آنلاین: از حدود 2.8 میلیون تن کود مصرفی سال گذشته بخش کشاورزی حدود 2.2 میلیون تن کود اوره بوده که نشاندهنده رعایت نشدن بالانس مصرف کود در کشور است.

به گزارش خبرنگار ما، کیانوش کلهر، نایب رئیس هیأت مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود ایران ضمن بیان این مطلب تأکید کرد: امروز نوع مصرف کود در کشور سرمایه ملی ما را از بین می‌برد، چرا که بالانس کودی فسفر، ازت و پتاسیم در کشور رعایت نمی‌شود.
وی با تأکید بر این‌که اگر کود پتاسیم وارد نشود، 2.2 میلیون تن کود ازتی که تأمین شده به‌دلیل نبود بالانس عملاً به‌هدر می‌رود، گفت: کشاورزی کشور نیاز به بازارهای صادراتی دارد و برای توجیه اقتصادی بیشتر و توسعه صادرات نیازمند رعایت استانداردهای لازم در محصول نهایی است.
کلهر با تأکید بر نقش مهم نهاده‌ها در تولید محصول سالم اظهار داشت: فارغ از نوع تأمین، نهاده‌ها در کودهای کشاورزی باید به‌دنبال کودهای فاقد عناصر سنگین، در آفت‌کش‌ها، نبود باقی‌مانده سموم و در بذور اصلاح شده عملکرد و مقاومت نسبی بود.

بیشتر بخوانید: با افزایش اتوماسیون، «تایسون فودز» مشاغل سخت را حذف می‌کند

وی با بیان این‌که عملکرد 250 تن در هکتار برای یک مزرعه گوجه‌فرنگی فوق‌العاده تلقی می‌شود، افزود: این اتفاق به‌طور حتم با سولفات پتاسیم گرانوله یا سوپرفسفات تریپل رخ نخواهد داد و کشاورز نیاز به کودهای با کیفیت دارد.
کلهر یادآور شد: کشاورز ناگزیر به استفاده از 300 کیلوگرم کود سوپرفسفات در هکتار است که در سال نخست تنها 20 کیلوگرم آن جذب می‌شود و مابقی در خاک باقی‌ می‌ماند، این در حالی است که اگر از منوآمونیوم فسفات (MAP) استفاده کنند میزان نیازش در هکتار تنها 50 کیلوگرم خواهد بود که فوق‌العاده است.
نایب رئیس هیأت مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود ایران افزود: امروز به‌خاطر نوع سیاست‌ها تأمین‌کنندگان قادر به تأمین کود نیترات پتاسیم نیستند و از نهادهای حاکمیتی درخواست می‌شود تا دست واردکنندگان را برای تأمین این نوع کود باز بگذارند.
کلهر در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: فارغ از نوع تأمین نهاده‌های کشاورزی در این نمایشگاه مهم‌ترین هدف رسیدن به تولید محصول سالم و امنیت غذایی است که به نظر می‌رسد با اجرایی شدن کد QR و شناسنامه‌دار شدن محصولات گام بلندی در این خصوص برداشته شود.
وی افزود: محصولات کشاورزی فارغ از این‌که مصرف داخلی داشته باشند یا صادراتی نیاز به تائید کد QR از مزرعه، گلخانه و از نشاء تا برداشت زیرنظر مسئولان فنی دارند و این روندی است که ما را به تولید محصول سالم خواهد رساند که تاکنون در بخش کشاورزی مغفول مانده است.