بایدها و نبایدهای قهوه‌خوری
بایدها و نبایدهای قهوه‌خوری
اقتصادسبز آنلاین: قهوه یکی از نوشیدنی‌هایی است که امروزه بسیاری از مردم آن را به‌جای چایی یا نوشیدنی‌های گرم دیگر ترجیح می‌دهند.

اقتصادسبز آنلاین: قهوه یکی از نوشیدنی‌هایی است که امروزه بسیاری از مردم آن را به‌جای چایی یا نوشیدنی‌های گرم دیگر ترجیح می‌دهند.

گیاه قهوه بومی مناطق نیمه‌گرمسیری آفریقا و برخی از جزایر جنوب و جنوب شرق آسیا است. گیاهی از تیره Coffee که بیشتر از یک سوم مردم جهان هر روز آن را به عنوان یک نوشیدنی محبوب می‌نوشند.قهوه هم مثل بقیه گیاهان و میوه‌ها اگر به اندازه مصرف شود خواصی دارد.قهوه کمی اسیدی است و می‌تواند به علت داشتن کافئین بالا موجب تحریک انسان گردد.درخت قهوه بین 7 تا 10 متر بلندی دارد و در هوای گرم و مرطوب رشد می‌کند. عطر گل‌های کوچک و سفید این درخت بی‌شباهت به بوی خوش گل یاسمن نیست. بهترین و مرغوب ترین قهوه که طعم و عطر منحصر به فردی دارد از بوته‌ای به نام Arabica به دست می‌آید.

قدرت آنتی‌اکسیدانی

دانه‌های قهوه سرشار از آنتی اکسیدان هستند. محققان تایید کرده اند که یک فنجان قهوه مقدار آنتی‌اکسیدان بیشتری نسبت به همین مقدار آب انگور، تمشک و پرتقال دارد. به علاوه ترکیبات فنولیک موجود در قهوه از چای و کاکائو که به عنوان دو منبع فنولیک شناخته می‌شوند، بیشتر است.تحقیقات نشان می‌دهد که افزودن شیر یا خامه به قهوه تاثیری در جذب آنتی اکسیدان‌های آن ندارد. البته ترجیحاً بهتر است شکر اضافه نشود زیرا جذب آنتی اکسیدان‌ها را به تاخیر می‌اندازد.
پیشگیری از پارکینسون مطالعات زیادی گویای این مطلب است که مصرف منظم قهوه قدرت کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را دارد.

کاهش آسیب‌های کبد

نوشیدن سه فنجان و بیشتر قهوه در روز می‌تواند پیشرفت هپاتیت C مزمن را کاهش دهد.

سنگ صفرا و کلیه

کسانی که مصرف کننده بالای قهوه هستند ( 4 فنجان و بیشتر در روز)‌ 25 درصد کمتر از افرادی که این نوشیدنی را میل نمی کنند مبتلا به سنگ کلیه و صفرا می‌شوند. نوشیدن حداقل یک فنجان قهوه در روز تا 10درصد احتمال این بیماری را کاهش می‌دهد.

کاهش احتمال ابتلا به نقرس

افرادی که در طول روز 4 فنجان و بیشتر قهوه می‌نوشند 40 درصد کمتر از مصرف کنندگان کم قهوه در معرض خطر ابتلا به بیماری نقرس هستند.
موفقیت شغلی کافئین یک محرک است. تحقیقات زیادی گویای تاثیرات مثبت کافئین در هوشیاری و توجه است

بیماری آلزایمر

کسانی که در طول زندگی قهوه می‌نوشند دیرتر مبتلا به بیماری آلزایمر می‌شوند.به دلیل خاصیت نشاط‌بخشی قهوه، ضد افسردگی است.نوشیدن یک فنجان قهوه در بسیاری از مواقع سردرد را برطرف می‌کند.قهوه به دلیل داشتن ماده‌ای به نام تانن از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.دارا بودن اسید کلروژونیک، خطر ابتلاء به سرطان کبد را تا ۴۹ درصد و مصرف نامنظم قهوه می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان کبد را تا ۲۹ درصد کاهش دهدقهوه حاوی پروتئینی است که دارای اثری مشابه مورفین بوده و از خاصیت ضددرد و آرام‌بخشی برخوردار است. برخی از این پروتئین‌ها مشابه پروتئین‌های انسانی است معایب و مضرات مصرف قهوه در بدن مصرف کافئین، آزاد شدن هورمون استرس را با خود به دنبال دارد. اگر شما فرد پر استرس یا مضطربی هستید، بهتر است که مصرف قهوه تان را کاهش دهید.
قهوه گوارش را سرعت می‌بخشد. بنابراین افرادی که رودۀ حساسی دارند، باید از نوشیدن قهوه اجتناب کنند.
قهوه ترشح اسید معده را نیز افزایش می‌دهد. اگر مبتلا به رفلاکس معده-مری، ورم معده یا زخم معده هستید، حواس تان به میزان قهوه‌ای که می‌نوشید، باشد.
قهوه جذب آهن توسط بدن را نیز کم می‌کند. بنابراین نوشیدن قهوه به کسانی که مبتلا به کم خونی هستند، توصیه نمی‌شود.ضمناً دُز بالای کافئین طی بارداری خطرناک است. از همین رو، به زنان باردار توصیه می‌شود که مصرف قهوه شان را نهایتاً به دو فنجان در روز محدود کنند.(این میزان قهوه در صورتی مجاز است، که هیچ نوشیدنی حاوی کافئین دیگری مورد استفاده قرار نگیرد.)
و در نهایت باید بدانید که کافئین تپش قلب را زیاد می‌کند. پس در صورتی که به خاطر مشکلات ریتم قلبی، دارو می‌خورید، حواس تان به میزان مصرف قهوه تان باشد.

مقدار مصرف قهوه تا چه اندازه است؟

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که نوشیدن آن را به دو فنجان قهوه دم کرده یا سه فنجان قهوه فوری(نسکافه) در روز محدود نمایید.قابل ذکر است که بدانید درباره میزان کافئینی که از طریق این نوشیدنی به بدن می‌رسد باید بگوییم که با نوشیدن یک فنجان قهوه معمولی، 115 میلی گرم کافئین و با یک فنجان نسکافه، 65 میلی گرم کافئین و با نوشیدن یک فنجان قهوه بدون کافئین باز هم معادل 3 میلی‌گرم کافئین وارد بدن می‌شود.بنابراین می‌توان گفت که کافئین در هیچ شرایطی به طور کامل از قهوه جدا نمی‌شود، بلکه مقدار آن به حداقل می‌رسد حتماً خواص فراوانی را از گوشه و کنار درباره این نوشیدنی شنیده‌اید. تا به‌حال خواصی نظیر بهبود خستگی و افسردگی، افزایش متابولیسم بدن و کاهش حملات آسم در مورد قهوه به اثبات رسیده است به این ترتیب که کافئین موجود در قهوه به میزان 10 درصد سرعت پردازش اطلاعات را در مغز افزایش داده و مصرف یک فنجان قهوه بعد از نهار، مانع از بی حالی پس از مصرف غذا در ظهر می‌گردد.به علاوه لازم است بدانید که از این نوشیدنی می‌توان در کاهش افسردگی و اضطراب نیز استفاده کرد. در ضمن، قهوه موجب افزایش سرعت متابولیسم بدن و شکستن چربی‌ها شده و به میزان قابل ملاحظه‌ای سوخت و ساز را در سلول‌ها بالا می‌برداما به این موضوع توجه نمایید که نباید بیش از شش فنجان قهوه در یک روز مصرف نمایید.طی مطالعه‌ای در آمریکا و ایتالیا، دیده شد که نوشیدن مرتب قهوه در بیماران مبتلا به آسم، باعث کاهش حملات آسمی‌ در آنها می‌گردد.به‌نظر می‌رسد بهترین و مطمئن‌ترین راه، رعایت حد اعتدال در مصرف این نوشیدنی بحث برانگیز و دلپذیر باشد. افرادی که از بالا بودن فشار خون یا بیماری تپش قلبی رنج می‌برند و همچنین خانم‌های باردار، بهتر است در مصرف قهوه زیاده‌روی ننمایند.