برنامه تولید و توزیع روغن برای سال ۱۴۰۰ اعلام شد
برنامه تولید و توزیع روغن برای سال ۱۴۰۰ اعلام شد
اقتصادسبز آنلاین: بر اساس نامه دبیر ستاد تنظیم بازار، کارخانجات تولیدی در سال جاری باید نسبت به تولید ماهانه ۱۸۰ هزار تن روغن که ۱۲۰ هزار تن در بخش های خانوار، ۲۵ هزار تن در بخش صنف و ۳۵ هزار تن در بخش صنعت خواهد بود، اقدام کنند.

اقتصادسبز آنلاین: بر اساس نامه دبیر ستاد تنظیم بازار، کارخانجات تولیدی در سال جاری باید نسبت به تولید ماهانه ۱۸۰ هزار تن روغن که ۱۲۰ هزار تن در بخش های خانوار، ۲۵ هزار تن در بخش صنف و ۳۵ هزار تن در بخش صنعت خواهد بود، اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار ما، عباس قبادی طی نامه‌ای به مسئولان سازمان حمایت، وزارت جهاد کشاورزی، شرکت بازرگانی دولتی ایران و معاونت امور صنایع وزارت صمت درباره سیاستگذاری عرضه و توزیع روغن خوراکی در سال ۱۴۰۰، اعلام کرده که میزان روغن خام مورد نیاز برای تولید و توزیع روغن نباتی برای شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ معادل یک میلیون و ۵۰ هزار تن (۷۹۰ هزار تن روغن خام و ۲۶۰ هزار تن روغن از محل استحصال دانه روغنی وارداتی) مصوب شده است.
مقادیر نیاز روغن خام برای تحقق برنامه تولید و آرامش بازار نیز شامل ۲۴۰ هزار تن روغن خام پالم، ۴۰۰ هزار تن روغن خام آفتاب، ۱۵۰ هزار تن روغن خام سویا، است. همچنین از محل استحصال روغن از دانه روغنی سویا وارداتی حدود ۲۶۰ هزار تن روغن استحصال می‌شود که در فرایند تولید و عرضه به کشور قرار خواهد گرفت.
وی همچنین با بیان اینکه جدول سهمیه کارخانجات تولیدی مورد تایید انجمن‌ها و تشکل‌های ذیربط قرار گرفته، در نامه نوشته که کارخانجات تولیدی بر اساس برنامه ابلاغی باید نسبت به تولید ماهانه ۱۸۰ هزار تن روغن که ۱۲۰ هزار تن در بخش های خانوار، ۲۵ هزار تن در بخش صنف و ۳۵ هزار تن در بخش صنعت خواهد بود، اقدام کنند. البته جابجایی ارقام اعلامی در صورت لزوم و به منظور مدیریت بازار امکان پذیر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: آخرین قیمت نهاده‌های کشاورزی و دامی

تولیدکنندگان روغن موظف به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت شدند

همچنین بر اساس اعلام دبیر ستاد تنظیم بازار کارخانجات تولیدی باید برنامه ریزی لازم برای تولید روغن در بخش خانوار به صورت ۷۰ درصد روغن مایع (معادل ۸۴ هزار تن) و ۳۰ درصد روغن نیمه جامد (معادل ۳۶ هزار تن) و به تفکیک روغن تولیدی مایع خانوار ۶۰ درصد پخت و پز (معادل ۵۰ هزار تن) و ۴۰ درصد سرخ کردنی (معادل ۳۴ هزار تن) را در دستور کار قرار دهند.
در ادامه این نامه با اشاره به تکالیف دولت در رصد و پایش واردات و توزیع انواع روغن خام و ساخته شده، همه واحدهای تولیدی، توزیعی و پخش مکلف به ثبت اطلاعات ترخیص، تولید و توزیع به تفکیک خریدار در سامانه جامع تجارت داخلی شدند. سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیز باید بر کلیه مراحل تامین، تولید و توزیع و رعایت قیمت‌های مصوب نظارت حداکثری داشته باشد و با تخلفات احتمالی برخورد کند.
گفتنی است که بر اساس آمار ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹، از بین کالاهای منتخب صنعتی، بیشترین کاهش تولید مربوط به روغن ساخته شده نباتی بوده که با ۱۶.۲ درصد کاهش از حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۸ به یک میلیون و ۳۸۰ هزار تن در مدت مشابه سال گذشته رسیده است. همچنین بر اساس این آمار در بهمن ماه سال قبل تولید روغن به ۱۶۵ هزار تن رسیده است که نزدیک به ۱۰ درصد نسبت به ماه قبل از خود افزایش داشته است. این در حالی است که بر اساس نامه تولید روغن باید ماهانه به ۱۸۰ هزار تن برسد.
اواخر شهریور پارسال بود که عرضه روغن جامد در فروشگاه‌ها کم شد و قیمت آن نیز افزایش یافت. کمتر از یک ماه بعد نیز روغن مایع در بازار کمیاب شد؛ به طوری که این کالا یا در مغازه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ نبود یا به هر نفر تنها یک روغن فروخته می شد. اگر چه بنا بر وعده مسئولان مربوطه قرار بود از اوایل دی ماه روغن در بازار توزیع و مشکل این کالای پرمصرف حل شود، اما به نظر می رسد این وعده در بخش روغن جامد هنوز عملیاتی نشده است؛ به طوری که اوایل اسفند فروش روغن جامد با کارت ملی خبرساز شد. اما معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت فروش روغن با کارت ملی را تکذیب کرد و از افزایش ۲۵ درصدی تولید روغن خبر داد. نهایتا اواخر اسفند پارسال قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی به وجود مشکلاتی در بازار روغن جامد اذعان کرد و وعده داد که این مشکلات در فروردین ۱۴۰۰ برطرف شود. / ایسنا