بستر بازگشت ارز صادرکنندگان محصولات کشاورزی هموار می‌شود
بستر بازگشت ارز صادرکنندگان محصولات کشاورزی هموار می‌شود
اقتصادسبز آنلاین: «اعتقاد دارم مسیر جهش تولید از صادرات می‌گذرد و هرچه مسیر صادرات را تسهیل کنیم زمینه‌های جهش تولید فراهم خواهد شد.»

اقتصادسبز آنلاین: «اعتقاد دارم مسیر جهش تولید از صادرات می‌گذرد و هرچه مسیر صادرات را تسهیل کنیم زمینه‌های جهش تولید فراهم خواهد شد.»

آنچه خواندید فرازهایی از صحبت‌های احمد رضا فرشچیان، رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران است که مشروح آن در ادامه می‌آید:

لطفاً گزارشی از عملکرد کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران در دوره اخیر را ارایه دهید.

در این دوره کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران در طول حدود یکسال و چهارماهی که از عمرش می‌گذرد حدود 21 جلسه تشکیل شده که مبانی مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
در طول این مدت 4 کارگروه تخصصی هم در این کمیسیون تشکیل شده تا مسایل را به‌طور تخصصی‌تری مورد بررسی قرار دهد.
خوشبختانه در این دوره استقبال مناسبی از سوی مسؤولان و تشکل‌ها جهت حضور در جلسات صورت گرفته است.
در این دوره سعی کردیم از مسایل روزمره فاصله بگیریم، چرا که اعتقاد داریم مسایل روزمره را تشکل‌ها راساً پیگیری می‌کنند.
تلاش ما همواره در این دوره پیگیری مسایل زیربنایی‌تر بوده است. از جمله این مسایل که در این مدت روی آن بحث شد و صحبت‌های مؤثری هم با مقامات مربوطه انجام شد، ممنوعیت اخذ عوارض صادراتی از کالاهای لبنی بود که بسیار روی آن کار کردیم.
مقوله باقی‌مانده سموم در محصولات کشاورزی هم از جمله مباحثی بود که 4 یا 5 جلسه کمیسیون با حضور مقامات وزارت جهادکشاورزی، بهداشت و درمان و صمت روی این موضوع متمرکز شد.
در این خصوص 3 تا 4 جلسه هم در کارگروه تخصصی‌اش برگزار شد و به نتایج مطلوبی هم دست یافتیم.
البته به دلیل شیوع ویروس کرونا و توقف جلسات حضوری اندکی از این موضوع فاصله گرفتیم.
درخصوص صادرات محصولات کشاورزی و جایگاه تشکل‌های صادراتی هم مباحث مهمی در کمیسیون مطرح شد.
در مقوله عوارض صادرات خرما و حفظ بازار داخلی در ماه مبارک رمضان هم با ستاد تنظیم بازار جلسات مطلوبی برگزار شد و به تشریک مساعی خوبی هم دست یافتیم و خوشبختانه شاهد افزایش قیمت خرما در ماه رمضان نبودیم در زمینه تأمین مواد اولیه صنایع تبدیلی هم به تفاهم‌نامه‌های مطلوبی با سازمان غذا و دارو در جلسات کمیسیون دست یافتیم.
که در این مقوله دکتر شانه‌ساز و دکتر عزیزی از نظریات کمیسیون استقبال کردند و ارتباط بسیار نزدیکی هم فیمابین برقرار است. در زمینه کمک به صادرکنندگان بخش کشاورزی درخصوص بازگشت ارزش حاصل از صادرات به کشور جلسات مشترکی با کمیسیون پول و سرمایه و کمیسیون تسهیل تجارت برگزار کردیم و در این خصوص با کمک بانک خاورمیانه در حال آماده‌سازی بستری هستیم تا صادرکنندگان این بخش با مشکلات کمتری درخصوص بازگشت ارز به کشور داشته باشند.
در زمینه پیش‌نیازهای جهش تولید هم مواردی را به معاونت کسب و کار اتاق منعکس شد. در همین خصوص دیدگاه‌های کمیسیون در مورد کاهش آسیب کرونا به تولید منعکس و از طریق اتاق به تشکل‌ها اعلام شد. در زمینه مشکلات پیش‌آمده اخیر در صنعت دام و طیور درصدد جمع‌آوری برنامه و راهکارهایی هستیم که به‌زودی منعکس خواهد شد.

در سال جهش تولید چه اولویت‌هایی را برای جهش ‌دهنده تولید در بخش کشاورزی و صنایع غذایی پیشنهاد دارید؟

بنابر فرمایش مقام معظم رهبری و تاکید بر جهش تولید باید در نظر داشته باشیم مفهوم عمیق جهش تولید قطعاً جامعه 70 یا 80 میلیونی داخل کشور نیست و باید تولید را بر مبنای بازار 7 میلیارد نفری دنیا برنامه‌ریزی کنیم. اعتقاد دارم مسیر جهش تولید از صادرات می‌گذرد و هرچه مسیر صادرات را تسهیل کنیم زمینه جهش تولید فراهم خواهد شد.