به دنیای عجیب خوردن حشرات خوش آمدید
به دنیای عجیب خوردن حشرات خوش آمدید
اقتصادسبز آنلاین: امروزه تأمین غذای مردم در قسمت‌هایی از جهان به مشکل بر‌خورده است. در چنین شرایطی، سخت‌گیری در خوردن حشرات شاید تصمیم درستی نباشد.

سرویس بین‌الملل اقتصادسبز- رکسانا غلامی:

اقتصادسبز آنلاین: امروزه تأمین غذای مردم در قسمت‌هایی از جهان به مشکل بر‌خورده است. در چنین شرایطی، سخت‌گیری در خوردن حشرات شاید تصمیم درستی نباشد.

فردی که در وعده‌های غذایی‌اش از حشرات استفاده می‌کند را حشره‌خوار می‌نامند. اما بیبل (Bible) به این موضوع اشاره می‌کند که در واقع حشره خواری بر خلاف مصر باستان و رم، هیچ‌گاه در اروپای مدرن عادی نبوده است. با این وجود حداقل 2 میلیارد از جمعیت جهان را حشره خواران تشکیل می‌دهند. بر اساس گفته سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل، این حقیقتی است که مردم باید با آن رو‌به‌رو شوند و شاید حشرات واقعا تنها راه تأمین غذای جمعیت در حال رشد زمین باشند و گفتنی‌ است که در این تابستان غذاهایی از جمله کوفته جیرجیرک، ساندویچ حشره و بستنی کرم بامبو در رستوران‌های بریتانیا سرو خواهد شد. رستوران‌هایی مانند واهاکا (Wahaca) که وارد صنعت حشره خواری شده‌اند از طریق سرو سوپ جیرجیرک سود زیادی به‌دست آورده و همچنین جوایزی را از انجمن رستوران‌های پایدار به‌دلیل دفاع از حشره‌خواری دریافت کرده‌اند. اگرچه رستوران گراب (Grub) در این زمینه پا را فراتر گذاشته و به سرو ملخ و انواعی از کرم‌ها نیز پرداخته است. سراشپز این رستوران، اندرو هولکروفت (Andrew Holcroft) گفت: «ما قصد داریم شرایطی را به‌وجود اوریم تا در آن مردم به خوردن حشرات به صورت روزمره نگاهی عادی داشته باشند. حشرات منابع مناسب و در دسترسی برای تأمین پروتئین می‌باشند و برای پخت و پز آن‌ها می‌توان از طعم دهنده‌های مختلف که با آن‌ها آشنا هستیم استفاده کرد. حذف گوشت از رژیم غذایی خلاف زیست‌شناسی بوده و ما نیز این قصد را نداریم؛ بلکه اضافه کردن حشرات به غذاهایمان تنها به منظور تامین منبعی دیگر برای پروتئین است.»
«یک سراشپز همیشه به دنبال راهی برای خلاق بودن است که نمونه ای از آن خرد کردن جیرجیرک وساختن ارد است که می‌تواند در پخت غذا‌ها مورد استفاده قرار گیرد. اگرچه جیرجیرک به همراه بستنی کرم بامبو نیز سرو میشود که بسیار هم پرطرفدار است. نشان دادن حشرات به عنوان غذا در برنامه «بازگشت به موقع برای شام» (Back In Time For Dinner) باعث داغ شدن این خبر شد.مجری این برنامه جیلز کارن (Giles Coren) به همراه مورخ غذا، پولی راسل (Polly Russell) برای خانواده رابرتز (Roberts) غذاهایی حاوی حشرات سرو کردند تا پتانسیل معده آن‌ها را بسنجند. کارن به این موضوع اشاره کرد که اضافه کردن حشرات به غذا که چربی کمی نیز دارند برای تأمین پروتئین در آینده لازم بوده و ضروری ست.پولی راسل ادامه داد: «هم اکنون منبع تامین پروتئین گوشت است. اما با رشد جمعیت این منبع کافی نخواهد بود. از طرفی دیگر ثروتمند تر شدن کشور‌ها نیز باعث بیشتر شدن مصرف گوشت توسط مردم می‌شود که مقدار قابل توجهی ست.»باور کنید یا نه، حشرات به دلیل ترد بودن اسکلت خارجی شان تأثیرات خوشمزه‌ای بر روی غذاهای ما خواهند گذاشت.لارو زنبوری به نام ژاکت زرد، حشره سیکاتا (Cicada) و مورچه بافنده به ترتیب در ژاپن، مالاوی (Malawi) و تایلند محبوب هستند. علاوه بر آن موریانه نیز غذایی محبوب در بسیاری از مناطق افریقایی ست که سرخ، دودی و بخارپز شده و سرو می‌شود. اما در مجموع لیست حشرات خوراکی تا امروز به 1900 رسیده و همچنان در حال رشد است.خرده فروشیِ انلاینِ گراب (www.eatgrub.co.uk) از طریق فروش حشرات خوراکی، میزبانی رویداد‌های غذایی حشرات و ارائه دادن دستور غذایی‌های جدید بیشترین سود را از این صنعت می‌برد. شامی (Shami) و نیل (Neil) هر دو در تشویق مردم به خوردن حشرات، اشتیاق یکسانی داشته و به این صورت گراب را به وجود آوردند. شامی به منظور بازاریابی به کشور‌های زیادی در سراسر جهان سفر می‌کند. در یکی از پروژه‌هایش به مالاوی در افریقای شرقی رفت و در آنجا با مردمی رو به رو شد که برای کباب کردن و خوردن موریانه‌ها با اشتیاق دور هم جمع شده بودند. وی بعد از گرفتن مدرک کارشناسی ارشد در رشته پایداری محیط‌زیست، به طور خاص بر روی حشره‌خواری تمرکز کرد و با همکاری الکس وارد (Alex Ward) تصمیم گرفت تا مردم را از فواید خوردن حشرات مطلع کند. وی ادعا دارد که دلیل نپذیرفتن حشرات به عنوان غذا توسط مردم درک چندش آوری ست که از آن‌ها دارند. بنابرین تمام تلاش خود را معطوف تغییر این نظر مردم کرد و تا حدودی نیز موفق بوده است به‌طوری که امروزه در قسمت‌هایی از افریقا و اسیا خوردن حشرات به طور کامل عادی شده است. همچنین توییت و بلاگ نویسان نیز در نقاط مختلف به این نهضت پیوستند و شبکه‌ای جهانی (twitter.com/EdibleInsectNet) برای حشره‌خواری به وجود اوردند که به مردم می‌آموزد چطور حشرات را به عنوان غذا بپذیرند. اما با این‌حال برای بسیاری از ما خوردن حشرات شاید هنوز قابل باور نباشد.شما حاضر هستید حشره بخورید؟!!