ترخیص محموله‌های برنج تامین ارز شده قبل از ۳۱ مردادماه، بلامانع شد
ترخیص محموله‌های برنج تامین ارز شده قبل از ۳۱ مردادماه، بلامانع شد
اقتصادسبز آنلاین: ستاد تنظیم بازار اعلام کرد که ترخیص تمام محموله‌های برنج تامین ارز شده قبل از ۳۱ مردادماه امسال، بلامانع است.

اقتصادسبز آنلاین: ستاد تنظیم بازار اعلام کرد که ترخیص تمام محموله‌های برنج تامین ارز شده قبل از ۳۱ مردادماه امسال، بلامانع است.

به گزارش خبرنگار ما، بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار، تمام محموله‌های برنج وارداتی موجود در بنادر که تا قبل از ۳۱ مردادماه امسال وارد بنادر و گمرکات کشور شده‌ و دارای قبض انبار یا اعلامیه ورود هستند، بدون هیچگونه محدودیتی تخصیص و تامین ارز خواهند شد.
بر اساس این تصمیم، ترخیص و توزیع این محموله ها مشمول ممنوعیت فصلی نخواهد بود. همچنین بر اساس این مصوبات، تامین ارز و ترخیص محموله‌های برنج مربوط به ذخایر استراتژیک شرکت بازرگانی دولتی ایران شامل ممنوعیت فصلی نیستند.
ستاد تنظیم بازار همچنین مصوب کرد که ترخیص و توزیع تمام محموله‌های برنج تخصیص و تامین ارز شده قبل از ۳۱ مردادماه امسال، بلامانع بوده و مشمول ممنوعیت فصلی واردات برنج نیست.
روند صعودی قیمت برنج وارداتی در مرداد امسال نیز ادامه داشته و تا بیش از ۱۰۰ درصد نسبت به پارسال گران تر شده است، به‌طوری‌که در مرداد ماه سال جاری هر کیلو برنج خارجی به طور متوسط بیش از ۱۸ هزار تومان فروش رفته است که این رقم در مقایسه با مرداد ماه سال گذشته که حدود ۸۶۰۰ تومان بوده تا ۱۰۸ درصد افزایش قیمت دارد. برنج وارداتی در فاصله تیر تا مرداد ماه نیز نسبت به قیمت ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومانی بیش از ۱۰ درصد گران شده است.
افزایش قیمت این محصول عمدتا تحت تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و همچنین دپوی آن در گمرک به دلیل مشکلات ارزی قرار دارد. چراکه در اردیبهشت ماه امسال واردات این محصول با ارز ۴۲۰۰ تومانی ممنوع و با ارز نیمایی که حدود ۲۰ هزار تومان قیمت دارد وارد می شود که این موضوع در افزایش قیمت برنج در بازار تاثیر گذاشته است. اما مورد دیگر در رابطه با برنج های وارداتی به تامین ارز و ترخیص آنها بر می گردد. این در حالی است که از اول شهریور ماه واردات برنج به طور فصلی ممنوع شد و از این لحاظ حجمی از برنج های وارداتی در گمرک باقی ماند. از ابتدا تا اواخر مرداد ماه سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار تن برنج وارد و ترخیص شد که واردات این کالا برای مدت مشابه سال جاری حدود ۲۰ درصد کاهش داشت؛ به طوری که تا اواخر مرداد ماه ۴۰۰ هزار تن ترخیص و ۳۰۰ هزار تن دیگر در گمرک باقیمانده بود که با اجرا شدن ممنوعیت فصلی واردات برنج از اول شهریور ماه دیگر امکان ترخیص نداشت.
طبق اعلام گمرک از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۴۹۷ هزار تن برنج وارداتی ترخیص شده و گمرک برنج هایی که در صف تامین ارز قرار دارند را نیز به صورت درصدی خارجی می‌کند. اما همچنان بیش از ۲۰۰ هزار تن برنج وارداتی دپو شده هنوز در گمرک وجود دارد و ترخیص نشده که برای ترخیص نیاز به صدور و ارائه اعلامیه ارز از سوی صاحب کالا و بانک است که وقتی این تامین ارز انجام نشده و به گمرک ارائه نشود امکان ترخیص نخواهد داشت. / ایسنا