تسهیلات ویژه برای توسعه صادرات صنایع غذایی
تسهیلات ویژه برای توسعه صادرات صنایع غذایی
اقتصادسبز آنلاین: سازمان ملی استاندارد برای توسعه صادرات صنایع غذایی تسهیلاتی خاص در نظر می‌گیرد و حتی نشان ویژه صادرات نیز اعطا می‌کند.

اقتصادسبز آنلاین: سازمان ملی استاندارد برای توسعه صادرات صنایع غذایی تسهیلاتی خاص در نظر می‌گیرد و حتی نشان ویژه صادرات نیز اعطا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ما، دکتر غلامرضا شریعتی، رییس سازمان ملی استاندارد در حاشیه بازدید از نمایشگاه «ایران اگروفود» و شیرینی و شکلات ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: صنعت شیرینی و شکلات به‌دلیل آنکه توانست با برندهای مطرح دنیا رقابت کند، پیشرفت کرده و صاحب بازار در کشورهای مختلف شده است و البته این مسأله از آنجا اهمیت دوچندان می‌یابد که رقیبی سرشناس نظیر ترکیه در همسایگی‌ ما وجود داشته است.
وی افزود: در حقیقت اگر هر صنعتی به این نقطه رسید، تبدیل به صنعتی قابل اتکا خواهد شد و قابل شکست نخواهد بود.
رییس سازمان ملی استاندارد درخصوص ژلاتین گفت: سازمان ملی استاندارد در مورد واردات ژلاتین از سوی تولیدکنندگان بسیار تحت فشار بود که چرا وارداتش متوقف و یا استانداردش اجباری نمی‌شود تا تولیدکننده داخلی دچار ضرر و زیان نشود، اما وقتی پای مصرف‌کنندگان ژلاتین یعنی تولیدکنندگان شیرینی و شکلات می‌نشینیم، آنها معتقدند که برای حفظ بازارهای صادراتی باید مواد اولیه با کیفیت در اختیارشان باشد تا بتوانند محصول شیرینی و شکلات با کیفیت تولید و به بازار جهانی صادر کنند.
وی با بیان این‌که با وجود تفاهمنامه سازمان ملی استاندارد با کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی، انعقاد تفاهمنامه دیگری با انجمن صنفی شیرینی و شکلات در این خصوص منافاتی ندارد، خاطرنشان ساخت: این انجمن، نماینده مجموعه‌ای پیشرو است که توانسته‌اند بازارهای جدیدی را ایجاد و یک میلیارد دلار ارزآوری داشته باشند، از این رو وظیفه سازمان ملی استاندارد صیانت از این جایگاه و همکاری با این صنعت است.
شریعتی درخصوص ممانعت سازمان ملی استاندارد درخصوص استفاده از روغن نارگیل اظهار داشت: روغن نارگیل دارای میزان بالایی از اسید چرب اشباع است و این مسأله ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی مصرف‌کنندگان را افزایش می‌‌دهد و همچنین ممکن است موجب ایجاد سرطان کولون شود.

بیشتر بخوانید: سه نمایشگاه با یک بلیط

وی افزود: البته اگر تولیدکنندگان شیرینی و شکلات از روغن نارگیل برای تولید محصولاتی که قصد صادرات آن را دارند استفاده کنند، هیچ منعی وجود ندارد، چرا که حفظ بازار هدف صادراتی صنعت از موارد مورد توجه سازمان ملی استاندارد است.
شریعتی خاطرنشان ساخت: در این مورد اگر تولیدکنندگان شیرینی و شکلات برای صادرات محصولی که در آن از روغن نارگیل استفاده شده، قراردادی را با طرف خارجی امضا کنند که به تایید اتاق بازرگانی رسیده باشد، از نظر سازمان ملی استاندارد ممانعتی نخواهد شد و حتی نشان ویژه صادرات هم به تولیدکننده اعطا می‌شود.
رییس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به پرسش خبرنگار «اقتصادسبز» درخصوص نحوه اطلاع‌رسانی این سازمان در خصوص برخی تخلفات انجام شده و وجود واحدهای زیرپله‌ای که به اعتبار صنعت غذا آسیب می‌‌زنند و به نوعی مالیات ضعف نظارت، از تولیدکنندگان شناسنامه‌دار اخذ می‌شود، گفت: سازمان ملی استاندارد به نوبه خود تا جایی‌که بتواند باید با واحدهای زیرپله‌ای مقابله می‌کند، البته سایر ارگان‌‌ها هم باید در این خصوص به‌طور جدی وارد عمل شوند.
وی درخصوص واحدهای زیرپله‌ای گفت: سازمان ملی استاندارد متولی کیفیت است و متولیان نظارت باید به طور جدی با واحدهای زیرپله‌ای برخورد کنند، اما به‌خاطر حفظ سلامت و ایمنی مصرف‌کننده، سالانه 20 تا 30 میلیارد تومان هزینه به این مقوله اختصاص می‌دهد و حتی از واحدهای زیرپله‌ای نمونه‌برداری می‌شود و سالانه حداقل 40 هزار مورد محصولات واحدهای مختلف از جمله زیرپله‌ای خریداری، نمونه‌برداری و بررسی می‌شود.

بهترین محصولات صادراتی در اختیار مصرف‌کنندگان داخلی
جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن صنفی بیسکویت، شیرینی و شکلات در این دیدار گفت: تولیدکنندگان در راستای صیانت از مصرف‌کنندگان داخلی هیچ‌گاه علاقه‌مند نیستند که خطوط تولید دوگانه برای صادرات و بازار داخلی داشته باشند و اعتقاد دارند باید بهترین محصولات صادراتی صنعت در اختیار مصرف‌کنندگان داخلی هم قرار گیرد.
وی افزود: درخصوص روغن نارگیل هم میزان مصرفی در پروسه تولید بسیار محدود است و مشکلی برای مصرف‌کننده ایجاد نمی‌کند و می‌توان این‌گونه مسایل در کمیته فیمابین مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد.