تشخیص تقلبی بودن آدامس برای مصرف کننده دشوار است
تشخیص تقلبی بودن آدامس برای مصرف کننده دشوار است
اقتصادسبز آنلاین: «تقلبی بودن فقط از طریق تست و جویدن امکان‌پذیر می‌شود در این صورت معمولاً حین جویدن آدامس تکه‌تکه شده و یا ماندگاری طعم بسیار پایین دارند و یا ظاهر خود آدامس مملو از شکستگی یا دفرمگی است.»

اقتصادسبز آنلاین: «تقلبی بودن فقط از طریق تست و جویدن امکان‌پذیر می‌شود در این صورت معمولاً حین جویدن آدامس تکه‌تکه شده و یا ماندگاری طعم بسیار پایین دارند و یا ظاهر خود آدامس مملو از شکستگی یا دفرمگی است.» این گوشه‌ای از توصیه‌های کارشناسی مدیر کنترل کیفیت شرکت «ماسترفوده»، «دکتر یوسفی‌» در خرید آدامس با کیفیت است که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

کیفیت آدامس بر اساس چه معیارهایی تعریف می‌شود؟

کیفیت هر محصول غذایی مطابق با استاندارد‌ها و ضوابط تعیین شده از جانب «وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور» و «سازمان ملی استاندارد ایران» و همچنین در بعضی موارد استانداردهای داخلی تولید کننده که اصولاً سختگیرانه‌تر هستند، تعیین می‌‌شود. بررسی، سفارش‌گذاری و خرید مواد اولیه؛ با تکیه بر حدود مجاز اعلام شده در استاندارد‌ها و ضوابط ذکر شده؛ تحت کنترل‌های دقیق قرار می‌گیرند. مواد اولیه در ابتدا بررسی می‌شوند تا در صورت تأیید ابتدایی، سفارش‌گذاری و خریداری شوند. تست‌های فیزیکی، شیمیایی و میکروبی حین حمل و نقل، بارگیری گمرکات، تخلیه در انبار تولید کننده و پیش از ورود به سالن تولید هم اعمال می‌شوند.
نکته جالب در تولید محصولات «بایودنت» این است که تنها «کنترل کیفیت» متولی کنترل کیفیت خط تولید نیست و بلکه ما از ابتدا اقدام به فرهنگ‌سازی در زمینه خودکنترلی پرسنل خط تولید نموده‌ایم، این اقدام به‌صورت درون سازمانی و با بهره‌گیری از بند‌های استاندارد OHSAS 18001 اجرایی شده است.
در اصل تعریف کیفیت بستگی به رعایت تمامی نکات کنترلی از خرید مواد اولیه تا زمان ارسال دارد و پس از آن این اطمینان به مشتری داده می‌شود که محصولات تولیدی دارای حداقل کیفیت مد نظر می‌باشند. به‌طور کلی استفاده از تجهیزات به روز و برخوردار از ضریب دقت بالا در زمان بسته‌بندی، محفظه‌های بهداشتی برای جلوگیری از ورود هرگونه آلودگی به محتوای محصولات، سیستم‌های هشداری برای خارج کردن بسته‌های غیراستاندارد از ادامه فرایند در کنار وجود تیم‌های نظارتی در قالب کنترل کیفیت برای انجام تست‌های آزمایشگاهی و میکروبی و همچنین حضور مستقیم نهادهای قانون گذار نظیر سازمان غذا و دارو شاخص‌هایی برای اطمینان از کیفیت محصول نهایی از نظر ایمنی و عدم آسیب به سیستم بدن می‌باشد.

چه مشخصاتی در محصولات این اطمینان را به مصرف کننده می‌دهد؟

مصرف کننده با توجه به اطلاعاتی که بر روی برچسب محصول درج شده است می‌تواند این اطمینان را کسب کند، یا مشاهده علامت سیب سبز سلامت که نشان دهنده تولید محصول تحت کنترل «وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور» می‌باشد. مسلماً استعلام اصالت کالا نیز به مشتری کمک خواهد نمود در خصوص اصل بودن محصولات اطلاعات کسب نمایند که امروزه به صورت اینترنتی در سایت‌های ارگان‌های صادر کننده در دسترس می‌باشد.

محصولات بی‌کیفیت چه مشخصاتی دارند و مصرف کننده از چه طریق متوجه وجود تقلب در آدامس شود؟

تشخیص تقلبی بودن آدامس برای مصرف کننده دشوار است چرا که این محصول از جزییاتی برخوردار است که متخصصین موضوع با بررسی‌های آزمایشگاهی اغلب قادر به تشخیص آن هستند به‌همین دلیل است که مرتب مردم به مصرف برندهایی که محل و شرکت سازننده آنها مشخص است، تشویق می‌شوند. یک سری از نشانه‌ها نیز میتواند به شک مصرف کننده در‌خصوص تقلبی بودن محصول کمک کند برای مثال آدامس‌های تقلبی با بسته‌بندی‌های غیرمشابه از نظر کیفیت در بازار دیده می‌شوند مثلاً یکبار بسته‌بندی بسیار باکیفیت و همین برند با خرید از یک پایگاه دیگر بسیار بی‌کیفیت به‌نظر می‌رسد. یا تاریخ تولید یا انقضا ندارند. در مواردی نیز تقبی بودن فقط از طریق تست و جویدن امکان‌پذیر می‌شود در این صورت معمولاً حین جویدن آدامس تکه تکه شده و یا ماندگاری طعم بسیار پایین دارند و یا ظاهر خود آدامس مملو از شکستگی یا دفرمگی است. قیمت‌های متفاوت خرید یک برند آدامس نیز خود نشانه ی دیگری از تردید به اصل بودن برند است چرا که برندهای اصیل و یا دارای واردات رسمی نمی‌توانند با قیمت مصرف کننده خیلی متفاوت در شهرهای مختلف و یا مغازه‌های متفاوت دیده شوند.

چرا عموماً مصرف کننده‌ها از نمونه‌های ایرانی آدامس استقبال کمتری می‌کنند؟

تولیدکنندگان زیادی در گذشته با مخدوش کردن حس اعتماد مردم از طریق تولید محصولات بی‌کیفیت و یا غیرقابل رقابت با محصولات خارجی در این بی اعتمادسازی نقش داشته‌اند. از سوی دیگر باید منصفانه در نظر داشت بسیاری از برندهای خارجی کیفیت امروز را از روز اول نداشته‌اند بلکه از طریق سال‌ها تولید، حضور در سطح کشورهای بین‌المللی و بهبود هر روز به کیفیت امروز دست یافته‌اند. لذا برای جلب اعتماد مصرف‌کنندگان به آدامس‌های ایرانی در ابتدا باید نشان داد که هر روز کیفیتی رو به رشد و درخور انتظار مصرف کننده ارایه می‌شود باید برای شناخت انتظارات مصرف کننده و استفاده از تجارب شرکت‌های خارجی اقدامات سریع و مستمر کرد.
این مسیر بسیار دشوار و هزینه بر است ولی اگر انتظار داریم مصرف کننده از آدامس ایرانی استقبال کند باید گزینه‌های متنوع و قابل قبول ارایه دهیم و در مرحله بعد از مردم بخواهیم تا با تجربه مصرف ما و همراهی در این مسیر رقابت با محصولات قدیمی خارجی تولید کننده را برای رسیدن به نقطه طلایی همراهی کنند.
در بایودنت اقداماتی انجام شده است که حتی جلوتر از رقبای خارجی بود برای مثال اکثر ادامس‌های خارجی همان طور که روی لیبل آنها نوشته شده است از آسپارتام برای شیرینی محصول استفاده می‌کنند و یا رنگ‌های آنها مصنوعی است و مصرف کننده را در ابتدا با ظاهر و طعم قوی اسانس مجذوب می‌کنند. در بایودنت هدف اول سلامت سازی محصول تولیدی از طریق جایگزین ساختن زایلیتول به‌جای اسپارتام، استفاده از رنگ‌های طبیعی به جای شیمیایی بود. بیشتر تولید کننده‌های ادامس در داخل و خارج که از شیرین کننده‌های جایگزین در آدامس‌های بدون شکر استفاده می‌کنند، از «آسپارتام» استفاده می‌نمایند چون ارزان است اما این ویژگی منفی را دارد که می‌تواند برای بیماران «فنیل کتونوریا» ایجاد مشکل نماید و این مشکل به دلیل وجود اسید آمینه «فنیل آلانین» است، افرادی که مشکل عدم تحمل این اسید آمینه را دارند، در‌صورت استفاده دچار مشکل خواهند شد.
مجموع اقدامات بایودنت باعث استقبال جوامع دندانپزشکی داخلی و بین‌المللی برای همکاری‌های مشترک در راستای فرهنگ‌سازی استفاده از آدامس برای سلامت بیشتر دهان و دندان‌ها شده است.