تمدید نشدن فصل صید صیادان مازندران را با چالش مواجه می‌کند
تمدید نشدن فصل صید صیادان مازندران را با چالش مواجه می‌کند
اقتصادسبز آنلاین: مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه اتحادیه پره‌داران استان خواستار تمدید زمان صید و صیادی شدند، گفت: در صورت تمدید نشدن فصل صید، کاهش چشم‌گیر ماهیگیری برای صیادان و معیشت آنان بسیار اثرات منفی خواهد داشت.

اقتصادسبز آنلاین: مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه اتحادیه پره‌داران استان خواستار تمدید زمان صید و صیادی شدند، گفت: در صورت تمدید نشدن فصل صید، کاهش چشم‌گیر ماهیگیری برای صیادان و معیشت آنان بسیار اثرات منفی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ما، حسن اسحاقی، مدیرکل شیلات مازندران، روز یکشنبه افزود: فصل صید به صورت قانونی و بر اساس جدول زمانبندی قبلی از ٢٠ مهر ماه سال گذشته آغاز شد که تا پایان امشب ۱۵ فروردین ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه استان های همجوار و همچنین اتحادیه پره مازندران درخواست تمدید صید را داشتند، گفت: درخواست اتحادیه برای سازمان شیلات ایران ارسال شد که امیدواریم تا پایان امروز نتیجه این درخواست اعلام و مشخص شود که امشب پایان فصل صید است یا اینکه تمدید خواهد شد.
مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به اینکه فصل صید در سالی که گذشت با فراز و نشیب های بسیاری همراه بود، افزود: آمار صید ماهیان استخوانی تا ١٠ فروردین ماه امسال، ٢ هزار و ۴۵۶ تن بوده است که نسبتبه مدت مشابه سال گذشته ٢٧ درصد کاهش داشته است.
اسحاقی چنین اتفاقی را به ضرر و زیان صیادان دانست و گفت: این وضعیت می تواند بر تمامی فعالیت صیادی تاثیر منفی گذاشته و حتی منجر به خروج بخشی از صیادان از چرخه صید شود.
وی ماهی گیری را یکی از مشاغل سنتی و کهن مردم خطه شمال و ساحل نشین خزر عنوان کرد و افزود: ماهیگیری در شرایط خطرناکی قرار دارد که نیازمند توجه همه جانبه از سوی همه مسئولان است زیرا با معیشت چندین هزار خانواده و همچنین تغذیه مردم سر و کار دارد.

بیشتر بخوانید: آخرین قیمت نهاده‌های کشاورزی و دامی

مدیرکل شیلات مازندران همچنین ارزش اقتصادی میزان صید سال صیادی جاری را نیز ۱۴۷ میلیارد تومان برآورد کرد و گفت که این میزان سه درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشته است که با توجه به مسائل تورمی شاهد آسیب جدید به صیادان هستیم.
اسحاقی همچنین به تنوع صید امسال اشاره کرد و گفت: ۶٩ درصد از ماهیان صید شده از نوع سفید، ١۶ درصد کفال و ١۵ درصد کپور بوده است.
مدیر کل شیلات گفت: آلودگی رودخانه به دلیل سرریز شدن آلاینده های صنعتی و خانگی و نبود رودخانه بکر سبب شد در مسب رودخانه ها امنیت ورود ماهیان مولد به کمترین میزان کاهش یابد.
وی همچنین صید غیرمجاز را یکی از دلایل کاهش صید دانست و گفت: متاسفانه نیروهای ما در سال های اخیر بسیار کم شدند و از طرف دیگر تجهیزات شیلات نیز با برنامه‌ای که برای جلوگیری از صید غیرمجاز تدوین می شود همخوانی ندارد.
مدیرکل شیلات فرسودگی تجهیزات صیادی ماهیگیران و همچنین هزینه های بالای خرید تور و طناب و موارد دیگر را از دیگر دلایل کاهش صید دانست و گفت: شرایط سخت اقتصادی سبب شد صیادان غیرمجاز در سال های اخیر دهها برابر افزایش یابند و همه اینها سبب کاهش صید قانونی شده است.
وی با بیان اینکه هم اکنون فصل تخم ریزی ماهیان سفید است، افزود: این گونه از ماهیان برای تکثیر و تخم ریزی به رودخانه ها کوچ کردند و برای جلوگیری از صید و برخورد با صیادان غیرمجاز
و پاکسازی مسب و دهانه رودخانه،گشت های روزانه توسط پایگاه حفاظت منابع طبیعی و ستاد مرکزی حفاظت منابع انجام خواهد شد تا گامی موثر برای بازساری این گونه از ماهیان باشد. / ایرنا