تهدید کرونا را به فرصتی ارزشمند تبدیل می‌کنیم
تهدید کرونا را به فرصتی ارزشمند تبدیل می‌کنیم
اقتصادسبز آنلاین: جیمز کویینسی مدیر عامل شرکت کوکا کولا است. شرکتی که در جریان همه گیری ویروس کرونا مانند دیگر شرکت‌ها با زیان روبرو شد، ارزش سهام ان کاهش پیدا کرد و تقاضا برای محصولاتش تنزل یافت.

اقتصادسبز آنلاین: جیمز کویینسی مدیر عامل شرکت کوکا کولا است. شرکتی که در جریان همه گیری ویروس کرونا مانند دیگر شرکت‌ها با زیان روبرو شد، ارزش سهام ان کاهش پیدا کرد و تقاضا برای محصولاتش تنزل یافت. حال این مدیر کارکشته کوکا کولا مصاحبه ای مفصل با شبکه تلویزیونی سی ان بی سی انجام داده است تا در مورد وضعیت شرکت و آینده آن اطلاعاتی را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. مدیر عامل کوکا کولا بر این باور است این شرکت قدیمی و کارآمد می تواند این بحران را به سلامت پشت سر بگذارد و بعد از پایان کرونا قدرتمند تر در بازار حاضر شود. خلاصه ای از مصاحبه او را در اینجا می خوانید:

مونا مشهدی رجبی

در مورد وضعیت مالی شرکت اطلاعاتی در اختیار ما قراردهید. به نظر شما کوکاکولا در چه شرایطی قرار دارد و بعد از پایان این بحران چه وضعیتی خواهد داشت؟

ما نیز مانند تمامی شرکت‌هایی که در این دوره بحرانی با زیان روبرو شدند، زیان زیادی متحمل شدیم. کاهش تقاضا برای محصولات ما به خصوص بعد از تعطیلی رستوران‌ها آسیب زیادی به صنعت وارد کرد و چالش‌های مالی زیادی به همراه آورد.ولی ما در هیات مدیره شرکت نگرانی زیادی در مورد این بحران نداریم زیرا مطالعه تاریخ فعالیت کوکا‌کولا در دنیا نشان می دهد که شرکت از بحران‌های زیادی سربلند بیرون آمده است. در طول تاریخ ما شاهد جنگ‌های زیاد بحران‌های اقتصادی متعدد و پاندمی‌های زیادی بودیم. در تمامی سالهای بحرانی درآمد شرکت کاهش یافت و شرایط مالی ما تضعیف شد ولی بعد از پایان بحران ما قدرتمند تر ظاهر شدیم و اطمینان داریم که این بار هم مانند دفعات قبل است.

در مورد نحوه کار نیروهای کوکا‌کولا در این روزهای کرونایی بگویید. آیا شما مجبور به تعدیل نیرو شدید یا این‌که سیاست‌کاری خاصی را در نظر گرفتید؟

بعد از پایان دوره قرنطینه‌، فعالیت در تمامی کارخانه‌های کوکا کولا از سر گرفته شد. ما با وجود این‌که با چالش‌های مالی روبه‌رو هستیم ولی تعدیل نیرو نداشتیم زیرا بر این باور هستیم که بعد از پایان بحران باید با قدرت بیشتری کار کنیم و بازار وسیع تری خواهیم داشت.اما سیاست‌های کاری در این روزها تغییرات زیادی کرده است. مثلا ما تعداد دفعات نظافت کارخانه و دستگاه‌ها و تعداد دفعات ضد عفونی شدن تمامی دستگاه‌ها را افزایش دادیم تا اطمینان حاصل کنیم محصولاتی که بازار عرضه می‌کنیم کاملاً سالم است. از طرف دیگر تمامی نیروها در هنگام ورود دمای بدنشان اندازه‌گیری می‌شود و افرادی‌که اظهار کنند علایم ابتلا به ویروس را دارند می‌توانند برای دو هفته مرخصی با حقوق دریافت کنند تا بعد از حصول اطمینان از سلامتشان به کار باز گردند. در گام دیگر ورود افراد غیر‌شاغل در هر بخش، به داخل بخش ممنوع شده است و نظارت بر عملکرد نیروها و کار واحدهای تولیدی به‌صورت آنلاین و غیر حضوری انجام می‌شود.
نکته دیگر این است که همانطور که در بسیاری از صنایع طرح دورکاری اجرا شد، ما هم تصمیم گرفتیم تا از اکثر نیروهای خود بخواهیم به صورت دورکار فعالیت کنند. این کار باعث شد تا احتمال ورود ویروس هم به کارخانه کم شود ضمن این‌که تولید با همان قدرت قبلی ادامه پیدا می‌کند. این سیاست به احتمال زیاد بعد از پایان ویروس کرونا هم ادامه خواهد داشت.

برای تأمین نیازهای مالی شرکت در این دوره بحرانی از چه سیاستی استفاده کردید؟

در این روزها ما با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم و برای اینکه بتوانیم منابع مالی لازم برای ادامه کار را تأمین کنیم وارد بازار بدهی شدیم و اوراقی منتشر کردیم که در این بازار به فروش رسید. هدف از اجرای این طرح دریافت ۵ میلیارد دلار پول بود که برای هزینه‌های جاری در شرکت صرف می شود.

تعطیلی رستوران‌ها چه اثری روی سهام شرکت کوکا‌کولا و تقاضا برای محصولات این شرکت داشت؟

بدون شک تعطیلی رستوران‌ها زیان زیادی به ما وارد کرد زیرا سهم زیادی از محصولات ما وارد رستوران‌ها و هتل‌ها میشد که هر دو صنعت تقریبا تعطیل هستند ولی در مقابل تقاضا برای مصارف خانگی افزایش یافت و این مساله باعث شد تا بخشی از زیان جبران شود.
باید به این مسأله هم اشاره کنم که این وضعیتی است که در جریان موج اول تعطیلی‌ها و قرنطینه‌ها در دنیا داشتیم. اگر تعطیلی‌های وسیع تری در ماه‌های آتی داشته باشیم یا این‌که تجارت در نتیجه همه‌گیری کرونا مختل شود، بدون شک آسیب بزرگتری به کوکا کولا وارد می شود ولی این آسیب هم وضعیتی شبیه آسیب‌های قبلی در جربان بحران‌های پیشین دارد و مسأله نگران کننده‌ای نیست. باید به این نکته اشاره که سهم مصرف خانگی در فروش کوکا‌کولا خیلی کمتر از مصرف تجاری است و افزایش مصرف خانگی نمی تواند زیان ناشی از کاهش مصرف تجاری را در دراز مدت جبران کند.

شما تهدید ایجاد شده در اثر همه گیری کرونا را چگونه مدیریت کردید؟

ما در شرکت کوکا‌کولا بر این باور هستیم که باید تهدیدها به فرصت تبدیل شود تا کمترین آسیب به شرکت وارد شود. تهدید وارد شده به اقتصاد در نتیجه همه گیری کرونا، می تواند به فرصتی بزرگ برای توسعه دیجتالیزه شدن صنعت و توسعه حوزه فعالیت کوکا کولا شود. ارتقای تکنولوژیکی، افزایش استفاده از ربات‌ها‌ افزایش راندمان خطوط تولید و در نهایت اضافه شدن خطوط تولید برای عرضه محصولاتی جدید و متفاوت از کارهایی است که در این روزهای کرونایی می شود انجام داد. از طرف دیگر دوره تعطیلی و کم کاری ناشی از کرونا می‌تواند فرصتی برای تحقیق و مطالعه را فراهم کند و تولیدات تازه‌ای را به بازار عرضه کندو هزاران مساله دیگر که توضیح در مورد تمامی آنها امکان‌پذیر نیست. کوکا‌کولا تهدید کرونا را به فرصتی برای رشد تبدیل می‌کند و بعد از کرونا قدرتمند‌تر در بازار ظاهر می‌شود.