توصیه‌هایی برای روزه‌داری در روز‌های کرونایی + عکس
توصیه‌هایی برای روزه‌داری در روز‌های کرونایی + عکس
اقتصادسبز آنلاین: با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان مسلمانان خود را برای ضیافت الهی آماده می‌کنند. امسال همانند سال گذشته ایام ماه مبارک رمضان مصادف با همه گیری ویروس کرونا شده است.

اقتصادسبز آنلاین: با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان مسلمانان خود را برای ضیافت الهی آماده می‌کنند. امسال همانند سال گذشته ایام ماه مبارک رمضان مصادف با همه گیری ویروس کرونا شده است.

به گزارش خبرنگار ما، با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان برخی ابهامات و سوالات درباره روزه داری در ایام کرونا مطرح می‌شود.

با پیروی از رژیم تغذیه درست می‌توان از ضعف سیستم ایمنی بدن جلوگیری کرد

دکتر مجیدمحمدشاهی متخصص تغذیه و رژیم درمانی و رییس انجمن تغذیه استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: با توجه به مطالعاتی که در یک سال اخیر برروی ویروس کرونا انجام گرفته، بیماری‌های چاقی یا اضافه وزن و دیابت ارتباط زیادی با آسیب پذیرکردن افراد در مقابل این ویروس دارد و اضافه وزن در این مورد نقش بیشتری هم دارد.
با پیروی از یک رژیم تغذیه درست در ماه مبارک رمضان، روزه گرفتن نه تنها باعث هیچ گونه ضعفی در بدن نمی‌شود بلکه سیستم ایمنی بدن را تقویت نیز می‌کند و بدن روزه دار در مواجهه با ویروس کرونا توان مقابله و ایستادگی دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: بیشترین مراجعه به متخصصین تغذیه در ماه مبارک رمضان مربوط به افرادی است که در این ماه دچار ضعف شده و پس از آن نیز دچار افزایش وزن می‌شوند.
وی گفت: علت را باید در سبک تغذیه روزه داران جست و جو کرد. به گفته این متخصص تغذیه علی رغم هشدار‌های زیاد، روزه داران عزیز در وعده افطارحجم زیادی غذا میل می‌کنند و پس از آن نیز تحرکی ندارند و به استراحت می‌پردازند. یعنی غذای اصلی در وعده افطار میل می‌شود و باعث می‌شود که روزه دار در وعده سحر توان غذا خوردن نداشته باشد و وعده سحر بسیار سبک میل می‌شود. این مطلب کاملا برخلاف اصول تغذیه به ویژه در ماه مبارک رمضان است.
وی گفت: اولین و اصلی‌ترین توصیه به روزه داران این است که در وعده افطار از غذا‌های سبک که معمولاً در وعده صبحانه مصرف می‌شود استفاده کنند، حجم و نوع غذا همانند وعده صبحانه باشد و با فاصله زمانی حدود دو ساعت پس از آن و احساس گرسنگی غذا‌هایی که حجم زیادی آب دارند همانند سوپ به عنوان وعده شام مصرف شود. مصر ف این نوع غذا‌ها به تامین آب بدن در طول روز کمک بسیاری می‌کند.

خط قرمز متخصصین تغذیه نخوردن وعده سحری است

رییس انجمن تغذیه استان گفت: از آنجایی که فاصله زمانی بین وعده افطار تا افطار بعدی حدود ۲۰ ساعت است، میل نکردن وعده سحر در ماه مبارک رمضان به این معنی است که بدن بیش از ۲۰ ساعت بدون آب و غذا بوده و هیچ گونه دریافت آب و کالری ندارد و این باعث می‌شود که فرد در هفته اول احساس گرسنگی کند .
در هفته دوم احساس ضعف به او دست می‌دهد و در هفته سوم و چهارم به دلیل پایین آمدن متابولیسم بدن احساس ضعف هم نمی‌کند و بدن برای جبران این اتفاق سوخت و ساز خود را کم می‌کند. پس توصیه می‌شود وعده سحر به هیچ عنوان حذف نشود و روزه داران عزیز وعده سحر را به عنوان وعده غذایی اصلی خود در نظر بگیرند.

مصرف چه غذا‌هایی باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود؟
دکتر محمدشاهی بیان کرد: مصرف زیاد شیرینی جات و به طور کلی مصرف قند‌های ساده برخلاف قند‌های پیچیده مانندقندموجود در نان و برنج در وعده افطارباعث ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود.
توصیه می‌شود باتوجه به وضعیت همه گیری ویروس کرونا مصرف این نوع قند‌ها به حداقل برسد و مصرف غذا‌های حاوی قند که در خانه تهیه می‌شود بهتر است. برخلاف ایام عادی که افطار با آب گرم و خرما انجام می‌شد، در این ایام بهتر است که آغاز افطار با غذا‌های حاوی پروتیین همانند پنیر باشد.

بیشتر بخوانید: ایران تامین کننده ۹۲ درصد زعفران جهان

مصرف چه غذا‌هایی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند؟

در وعده سحر می‌توان لبنیات همانند ماست را با جوانه گندم، جو، ماش یا عدس مخلوط کرده و استفاده شود. این جوانه هاسرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و عملکرد آن همانند یک قرص مولتی ویتامین است. ترکیب این جوانه‌ها باماست سبب ایجاد طعم بسیار خوبی درآن‌ها می‌شود و باعث سیرشدن کامل می‌شود.
همچنین استفاده از پلو‌ها و چلو‌های مخلوط با حبوبات در وعده اصلی سحر توصیه می‌شود چراکه ماندگاری این نوع غذا‌ها در سیستم گوارش بیشتر بوده و باعث طولانی‌تر شدن مدت زمان سیری روزه دار می‌شود. به طورکلی در وعده سحر از همان غذا‌های متداول ناهار استفاده شود با این تفاوت که در حد امکان سرخ کردنی نبوده و از نمک کمتری در آن استفاده شود.

چگونه آب بدن را حفظ کنیم؟
دکتر محمدشاهی گفت: مصرف میوه و سبزیجات همانند کاهو وخیارباعث می‌شود که آب موجود در آن‌ها حدود ۸ ساعت در بدن باقی بماند و سیستم گوارش این آب را به آرامی در اختیار قرار می‌دهد و به ویژه برای نوجوانانی که برای بار اول روزه می‌گیرند توصیه می‌شود که برای کمک به حفظ آب بدن میوه و سبزیجات را در وعده سحر حتماً استفاده کنند. همانطورکه گفته شد مصرف غذا‌های حاوی مقدار زیاد آب همانند سوپ یا آش در وعده افطار نیز به ماندگاری آب در بدن و جلوگیری از تشنگی کمک می‌کند.
توصیه دیگر این است که گوشت مصرفی در وعده‌های غذایی ماه مبارک رمضان ابتدا آب پز شده و آب آن دور ریخته شود. این کار باعث می‌شود که سدیم موجود در گوشت از بین رفته و حذف سدیم باعث می‌شود که روزه دار در طول روز کمتر دچار تشنگی شود.
مصرف چای، قهوه و آب زیاد در وعده سحر کمک چندانی به دفع تشنگی در طول روز نمی‌کند چراکه این مایعات چند ساعت بعد از بدن دفع می‌شود و بدن روزه دار تشنه‌تر می‌شود.
کسانی که تمایل به استفاده از دوغ دارند سعی کنند در خانه دوغ را تهیه کنند چرا که دوغ‌های آماده و صنعتی حاوی مقدار زیادی نمک هستند و مصرف آن‌ها باعث تشنگی می‌شود. مصرف نوشابه‌ها نیز به دلیل اینکه حاوی مقدار زیادی قند هستند باعث از دست رفتن بخش زیادی از آب بدن در سیستم گوارش شده و سبب ایجاد تشنگی مفرط می‌شود.

در ماه مبارک رمضان چگونه ورزش کنیم؟

دکتر محمدشاهی بابیان اینکه به طور کلی ورزش کردن برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار توصیه می‌شودگفت: در ماه مبارک رمضان نیز بعد از یک وعده افطار سبک می‌توان حدود نیم ساعت به ورزش کردن پرداخت و پس از احساس گرسنگی وعده شام میل شود. توصیه نهایی این است از آنجایی که پرخوری ناگهانی به ویژه در وعده افطار باعث اختلال در سیستم گوارش و افزایش وزن پس از ماه مبارک رمضان می‌شود این موضوع توسط روزه داران عزیز کنترل شود تا سلامت آن‌ها دچار اختلال نشود.

روزه داری در درمان برخی بیماری‌ها موثر است
دکترپژمان علوی نژاد فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد نیز در مصاحبه با خبرنگار صداوسیما گفت: بیماران مبتلا به بیماری‌های گوارشی به سه دسته تقسیم می‌شوند، گروه اول بیمارانی هستند که روزه گرفتن نه تنها برای آن‌ها ضرر ندارد بلکه سودمند نیزهست مانندبیماران دارای کبد چرب که روزه گرفتن به کنترل بیماری آن‌ها کمک می‌کند.
گروه دوم کسانی هستند که بیماری‌های مزمن گوارشی دارند و روزه گرفتن تاثیری در بهتر یا بدتر شدن وضعیت آن‌ها ندارد ودر صورتی که دارو مصرف می‌کنند می‌توانند دارو‌های خود را بعد از افطار میل کنند. گروه سوم افرادی هستند که بیماری‌های پیشرفته کبدی دارند یا دچار بیماری‌هایی همانند التهاب روده فعال هستند. این افراد به این دلیل که به طور مداوم باید آب مصرف کنند و کم شدن آب بدن برای آن‌ها خطرآفرین است نباید روزه بگیرند.
وی در ادامه گفت: هیچ گونه تاثیر اثبات شده‌ای میان روزه داری و تشدید کرونا وجود ندارد و افراد بدون بیماری‌های زمینه‌ای می‌توانند در ماه مبارک رمضان روزه بگیرند، اما حتی المقدور افراد روزه دار از حضور در اجتماعات و مکان‌های شلوغ پرهیز کنند و پس از افطار حتما حفره دهان را شست وشو داده ومایعات زیاد مصرف کنند.
دکتر علوی نژاد گفت: بیمارانی که دارو مصرف می‌کنند با نظر پزشک خود می‌توانند دارو‌های خود را پس از افطار میل کنند.
وی افزود: اگر احیانا در ایام ماه مبارک رمضان روزه داران عزیز علایمی از بیماری کرونا در خود مشاهده کردند، از خود درمانی پرهیز کرده وپس ازمراجعه به مراکزدرمانی در مورد ادامه روزه داری حتما با پزشک خود مشورت کنند. / خبرگزاری صدا و سیما

نویسنده و محقق‌: رضا جلیلی سه بردان