تولید ۱۲۰ تن سیست آرتمیا در آذربایجان غربی
تولید ۱۲۰ تن سیست آرتمیا در آذربایجان غربی
اقتصادسبز آنلاین: رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: امسال طبق برآوردهای انجام شده، می‌توان ۱۲۰ تن سیست آرتمیا از دریاچه ارومیه برداشت کرد بدون آن که به ذخایر آسیب برسد.

اقتصادسبز آنلاین: رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: امسال طبق برآوردهای انجام شده، می‌توان ۱۲۰ تن سیست آرتمیا از دریاچه ارومیه برداشت کرد بدون آن که به ذخایر آسیب برسد.

به گزارش خبرنگار ما، علی نکویی فرد، رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور افزود: در سال جاری تولید ۱۲۰ تن سیست و ۱۸۰ تن بیومس پیش‌بینی شده که درصورت تحقق، شش میلیون دلار صرفه‌جویی در خروج ارز و اشتغالزایی برای ۴۰۰ نفر را به دنبال خواهد داشت.
وی به راه اندازی بانک سیست و اطلاعات ژنتیکی آرتمیا در کشور برای نخستین‌بار در دولت تدبیر و امید در راستای احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: یکی از اهداف این بانک، جلوگیری از انقراض نسل آرتمیای ارومیانا و حفظ، نگهداری و تجدید نسل آن است.
نکویی فرد درباره خصوصیات آرتمیا نیز توضیح داد: این جانور آبزی در شرایط بد مانند کم آبی و شوری زیاد آب تخم مقاوم ایجاد می کند که می تواند در کف دریاچه در لایه های نمک بماند وبرای سال های بعد با بهتر شدن شرایط آب،تبدیل به نوزاد شود.
وی اظهار کرد: آرتمیا در شرایطی که میزان شوری آب و غذا مناسب باشد زنده زایی می کند و یک آرتمیای ماده در طول زندگی سه ماهه خود چهار هزار نوزاد تولید خواهد کرد.
رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور همچنین با اشاره به اجرای دو پروژه بنیادی در این مرکز طی ۶ ماه گذشته، گفت: تعداد ۵ فقره پروژه کاربردی توسعه ای و یک فقره طرح خاص از پروژه‌های اجرایی این مرکز به شمار می رود.
وی افزود: همچنین ارائه ۲ فقره مقاله علمی پژوهشی، ۵ یافته ترویجی مورد تایید، یک دستاورد تولید دامش فنی، ۳ مقاله چاپ شده در ژورنال های بین المللی، ۶ گزارش طرح تحقیقاتی، ۸ مقاله ترویجی و اجرای پروژه ارزیابی ذخایر آرتمیای دریاچه نمک میقان اراک و نیزچاپ یک کتاب از جمله فعالیت‌های این مرکز است.
رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: ارزیابی ذخایر شاه میگوی ارس، تولید ماده نگهدارنده آرتمیای بالغ، ایجاد بانک ژن آرتمیا، پایش ذخایر آرتمیای ارومیه و بررسی تأثیر عوامل اکولوژیکی بر آن از مهمترین پروژه هایی است که در دست اجرا هستند.
وی ادامه داد: ۷۲ ساعت آموزش کارکنان پهنه، چهار مورد فعالیت یاوران تولید و ۶ نشست ترویجی از جمله دستاوردهای مرکز در زمینه فعالیت های ترویجی در شش ماهه اول سال جاری است. / پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی