جوجه یکروزه نژاد سلامت پس از ۱۸ سال در کشور تولید شد
جوجه یکروزه نژاد سلامت پس از ۱۸ سال در کشور تولید شد
اقتصادسبز آنلاین: جوجه یکروزه نژاد مرغ سلامت پس از ۱۸ سال در یک واحد تولید مرغ مادر در چناران تولید و امروز نخستین محموله از این جوجه‌های یک روزه به مرغداری‌های خراسان رضوی تحویل شد.

اقتصادسبز آنلاین: جوجه یکروزه نژاد مرغ سلامت پس از ۱۸ سال در یک واحد تولید مرغ مادر در چناران تولید و امروز نخستین محموله از این جوجه‌های یک روزه به مرغداری‌های خراسان رضوی تحویل شد.

به گزارش خبرنگار ما،‌ احمد وکیلی،‌ مدیر اداری و پشتیبانی شرکت زنجیره یکپارچه مرغ مادر دیزباد گفت: آذرماه سال گذشته و بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر خودکفایی در تولید محصولات دام و طیور فرایند تولید جوجه یکروزه نژاد اصلاح شده با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد ریالی در این مرکز آغاز شد.
احمد وکیلی افزود: فرایند تولید جوجه یکروزه با نژاد اصلاح شده، آذر ماه پارسال ابتدا از تولید جوجه از گله اجداد شروع شد و پس از آن مرحله تولید در گله مرغ مادر ادامه یافت که طی این مدت درنهایت تولید جوجه یکروزه نژاد سلامت وارد بازار شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر در ماه نخست بیش از ۵۰۰ هزار قطعه جوجه یکروزه به مرغداریها ارسال می‌شود و پیش بینی می شود این رقم تا ماه دوازدهم به حدود هفت میلیون قطعه برسد.
مدیر اداری و پشتیبانی زنجیره یکپارچه مرغ مادر دیزباد گفت: طی یک سال پیش رو از این مرکز ۳۶ میلیون قطعه مرغ نژاد سلامت راهی بازار تولید مرغ گوشتی خواهد شد.
با توجه به کاهش تولید مرغ گوشتی در استان خراسان رضوی پیش بینی می شود نیاز استان به جوجه یکروزه در هشت دوره ۴۵ روزه و با تولید ۴۰ میلیون قطعه تامین شود.
استان خراسان رضوی با جمعیت دامی ۱۵.۸ میلیون واحد، سالانه بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول در حوزه دام و طیور تولید می‌کند که از این نظر رتبه برتر کشور را دارد و دارنده رتبه‌های متعدد در زیر مجموعه‌های این بخش از تولید و تامین مواد غذایی است.
در این میان حمایت و احیای مرغ اجدادی یا همان مرغ سلامت در کشور به عنوان راهبردی در جهت تامین و تضمین تولید گوشت مرغ آغاز شده است و در این راستا خراسان رضوی در طرح احیای مرغ سلامت، استان پیشرو و پیشگام کشور است.
تاریخچه پرورش مرغ سلامت در ایران به سال ۱۳۵۶ برمی‌گردد که در اوایل دهه ۱۳۸۰ به دلایل متعددی از جمله ادغام دو وزارتخانه جهاد سازندگی و کشاورزی و نیز افزایش واردات مرغ گوشتی و نیز استقبال تولیدکنندگان به دلیل وزن‌گیری بالای آنها به حاشیه رفت و به صورت محدود و موردی پرورش مرغ سلامت در کشور ادامه یافت تا که امروز همت و عزمی جدی برای احیای آن، به عنوان یک سرمایه ملی، همچون گذشته در دستور کار و حمایت وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.
کشور ایران جزء معدودکشورهای دارنده نژاد مرغ سلامت است که با توجه به چربی‌گیری پایین آن در روند رشد می‌تواند یک محصول سالم و مفید محسوب شود.
هم اکنون تولید جوجه‌های یکروزه سلامت در کارخانه جوجه کشی ثامن واقع در روستای صفی آباد چناران محقق شده است. این کارخانه جوجه کشی زیرمجموعه شرکت زنجیره یکپارچه مرغ مادر دیزباد از شرکتهای وابسته به سازمان اقتصادی کوثر (متعلق به بنیاد شهید و ایثارگران انقلاب اسلامی ایران) است. / ایرنا