حذف مالیات بر ارزش افزوده صنایع غذایی پیش‌نیاز تأمین سلامت جامعه
حذف مالیات بر ارزش افزوده صنایع غذایی پیش‌نیاز تأمین سلامت جامعه
اقتصادسبز آنلاین: «در ابتدای شیوع بیماری کرونا و اعمال محدودیت‌های که موجب تعطیلی رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌های سطح کشور گردید، فرآورده‌های گوشتی نیز دچار افت شدید تولید شدند...

اقتصادسبز آنلاین: «در ابتدای شیوع بیماری کرونا و اعمال محدودیت‌های که موجب تعطیلی رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌های سطح کشور گردید، فرآورده‌های گوشتی نیز دچار افت شدید تولید شدند به نحوی که در اسفندماه سال 1398 و فروردین‌ماه سال‌جاری فعالیت تولیدی تعدادی از شرکت‌های عضو انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران متوقف شده بود.

پس از خاتمه دوران قرنطینه و اجرای دستورالعمل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی میزان تولید و عرضه فرآورده‌های گوشتی بهبود نسبی یافت ولی هنوز به شرایط بازار قبل از شیوع بیماری کرونا بازنگشسته است.» آنچه خواندید فرازهایی از صحبت‌های مهندس جمال حسین‌زاده، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی کشور است، با هم ماحصل این گفت‌‌وگو را می‌خوانیم.

مهمترین چالش امروز تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی چیست؟

امروز چالش پیش‌روی صنعت فرآورده‌های گوشتی تامین مواد اولیه و نوسان‌های شدید قیمت مواد اولیه است که تأثیر مستقیم بر افزایش قیمت تمام شده محصول تولیدی دارد.
تامین منابع مالی برای تهیه گوشت گوساله و گوشت مرغ و روغن نباتی و افزایش نیاز به سرمایه در گردش به‌عنوان اصلی‌ترین مشکل شرکت‌های تولیدی فرآورده‌های گوشتی است. مواد اولیه با منشاء خارجی که وابسته به قیمت ارز و تأمین ارز از سوی دولت می‌باشد نیز موجب کمبود و افزایش قیمت این‌گونه مواد اولیه در بازار شده است. در بخش تکنولوژی، مشکل تداوم ارتباط و انتقال ارز با شرکت‌های اروپایی که تأمین کننده قطعات بسیاری از ماشین‌آلات صنعت فرآورده‌های گوشتی هستند از دیگر مشکلات صنعت می‌باشد و در حال حاضر تأمین قطعات و خدمات فنی به سختی انجام می‌شد. در ارتباط با تأمین مواد اولیه وارداتی و قطعات و خدمات فنی اخیراً از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان در تلاش هستیم تا با برگزاری رویدادهای فناورانه و هم‌اندیشی نسبت به بررسی امکان جایگزینی از بازار داخل اقدام نماییم.

لطفاً مصرف سرانه فرآورده‌های گوشتی در کشور را به نسبت مقایسه با سایر کشورهای منطقه و جهان تشریح کنید.

سرانه مصرف سالیانه فرآورده‌های گوشتی شامل سوسیس، کالباس، همبرگر و ناگت در کشور 6 کیلوگرم است.

میزان تولید، صادرات و اشتغالزایی صنعت فرآورده‌های گوشتی چقدر است؟

تولید سالانه فرآورده‌‌های گوشتی 500 هزار تن است و بیش از 5 هزار شغل مستقیم ایجاد کرده است.

در سال جهش تولید مهمترین اولویت برای جهش تولید در صنعت فرآورده‌های گوشتی چیست؟

مهمترین اولویت برای جهش تولید در شرایط تحریم برای این صنعت که در ایجاد امنیت غذایی کشور و تأمین پروتئین سبد غذایی و سلامت مصرف‌کنندگان نقش ایفا می‌کند، همکاری ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط است از جمله این همکاری در حذف یا تعدیل مالیات بر ارزش افزوه از سبد غذایی مردم و جلوگیری از موازی‌کاری سازمان‌های مرتبط با صنعت غذا که هزینه‌های زیادی به صنعت و در نهایت مصرف‌کننده تحمیل می‌کند است. از دیگر موانع جهش تولید بخشنامه‌های غیرکارشناسی و خلق‌الساعه است که موجب بروز مشکلات زیادی در روند تولید می‌شود. انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران در سال‌جاری تفاهمنامه‌های همکاری با اداره نظارت بر موادغذایی و دارویی و بهداشتی و انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور منعقد کرده است و همکاری نزدیکی با سازمان ملی استاندارد در تدوین و بازنگری استانداردهای مرتبط با فرآورده‌های گوشتی داشته‌ایم. از دیگر اقدامات انجمن اخذ مجوز ایجاد مؤسسه آموزشی انجمن فرآورده‌های گوشتی ایران است. و در روزهای 14 و 15 مردادماه سال‌جاری اولین دوره با عنوان نقش و کاربرد فسفات‌ها در فرآورده‌های گوشتی با موفقیت برگزار شد.