حذف گوشت از سبد غذایی خانوار تا ۱۵ سال آینده
حذف گوشت از سبد غذایی خانوار تا ۱۵ سال آینده
اقتصادسبز آنلاین: مدت‌ها در مورد ضرورت کاهش وابستگی به گوشت و افزایش استفاده از محصولات گیاهی در دنیا صحبت می‌شود و عرضه برگرهای گیاهی به بازار هم می‌تواند نمادی ازاین تحول مهم باشد.

سرویس بین‌الملل اقتصادسبز- مونا مشهدی رجبی:

اقتصادسبز آنلاین: مدت‌ها در مورد ضرورت کاهش وابستگی به گوشت و افزایش استفاده از محصولات گیاهی در دنیا صحبت می‌شود و عرضه برگرهای گیاهی به بازار هم می‌تواند نمادی ازاین تحول مهم باشد. یکی از شرکت‌هایی که در زمینه تولید برگرهای گیاهی در دنیا مشغول است و دامنه فعالیت وسیعی دارد شرکت impossible food نام دارد.

پاتریک براون مدیرعامل این شرکت در مصاحبه ای با سی ان بی سی در مورد بازار گوشت در دنیا و احتمال جایگزینی گیاهان دراین بازار گفت: «حذف گوشت از سبد غذایی مردم در سال‌های آتی اجتناب‌ناپذیر است و انتظار می‌رود تا ۱۵ سال بعد گوشت از سبد غذایی مردم در دنیا حذف شود.در دوره همه گیری کرونا تقاضا برای برگرهای نیمه آماده گیاهی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای افزایش پیدا کرد و در نتیجه سهم زیادی از بازار به این محصولات اختصاص پیدا کرد. این محصولات ارزان تر از گوشت است، ارزش غذایی بالاتری دارد و دسترسی به آن نیز ساده‌تر است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت حیوانات باشد.» وی با تأکید بر این نکته که روند مذکور اجتناب‌ناپذیر است افزود: « از نقطه نظر تغذیه‌ای، برگرهای گیاهی مزایای بیشتری نسبت به گوشت دارند. پروتئین موجود در برگرهای گیاهی معادل گوشت است و از نظر سطح آهن نیز با گوشت برابری می‌کند. ولی سطح کلسترول موجود در برگرهای گیاهی پایین‌‌تر از گوشت است و حجم چربی‌های اشباع شده موجود در برگرهای گیاهی ‌نیز پایین‌تر از گوشت است. به همین دلیل به‌راحتی می‌تواند جایگزین فرآورده‌های حیوانی شود.»

استفاده از فرآورده‌های حیوانی و گوشت به تاریخ انقضای خود نزدیک می‌شود
پاتریک براون در این مصاحبه با اشاره به استقبال زیاد مردم از برگرهای گیاهی و اضافه شدن آنها به فهرست غذاهای رستوران‌های زنجیره ای مک دونالد هم نشان می‌دهد که این نوع تازه غذا می‌تواند به سرعت جایگزین گوشت در رژیم غذایی مردم دنیا شود. وی افزود:«من بر این باورم ظرف ۱۵ سال آینده، فرآورده‌های غذایی گیاهی جایگزین فرآورده‌های غذایی حیوانی خواهد شد. این تغییر اجتناب‌ناپذیر است و می‌تواند منافع زیادی برای محیط‌زیست و سلامت انسان‌ها به همراه داشته باشد. باید در نظر داشت که طعم فرآورده‌های غذایی حیوانی و انواع گوشت‌ها در دنیا ثابت است و در سال‌های آتی هم تغییر نخواهد کرد ولی ما هر روز برای بهتر کردن طعم غذاهای گیاهی فعالیت می‌کنیم و بدون شک طعم برگرهای گیاهی ما در 10 سال آتی تغییرات زیادی می‌کند.»

فست فودها به سمت استفاده از فرآورده‌های گیاهی روی آورده‌اند
اهمیت کاهش استفاده از گوشت و جایگزین کردن آنها با گیاهان سبب شده است تا رستوران‌های زنجیره‌ای و فست فودهای مطرح دنیا به استفاده از فرآورده‌های گیاهی روی بیاورند. به عنوان مثال اخیرا شرکت استارباکس قراردادی با شرکت impossible food امضا کرده است و به موجب این قرارداد تازه فهرست غذای‌ صبحانه در ۱۵هزار شعبه این رستوران با فرآورده‌های گیاهی پر خواهد شد و گوشت و فرآورده‌های حیوانی از این فهرست غذا حذف می‌شود. استارباکس یکی از بزرگترین شرکت‌های زنجیره‌ای در دنیا است و همکاری ما با این شرکت می‌تواند منافع زیادی برای ما داشته باشد و در ضمن محصولات ما را به بازار عرضه کند. از طرف دیگر ما درصدد این هستیم که جوانان را جذب محصولات غذایی خود بکنیم زیرا بررسی‌ها نشان داده است افراد ۱۸ تا ۲۹ سال بیشترین گروهی هستند که به شعبه‌های استارباکس در دنیا مراجعه می‌کنند و اگر این گروه سنی از غذاهای گیاهی عرضه شده در استارباکس استقبال کنند به زودی خواهیم توانست بازار خود را نیز گسترش دهیم. جذب این گروه سنی به معنای استفاده از فرصت بزرگی است که در اختیار ما قرار دارد.» از دیگر قراردادهایی که این شرکت با فست فودهای دنیا امضا کرده است می‌توان به قرارداد با شرکت برگر کینگ و شرکت مک دونالد اشاره کرد که در هر دو شرکت برگرهای گیاهی عرضه می‌شود و در اولین ماه‌های عرضه آنها هم شواهد نشان از موفقیت این محصول تازه غذایی داشت.افرادی‌که از برگرهای گیاهی این شرکت استفاده کرده اند، بر این باور هستند که امکان تفکیک طعم برگرهای گیاهی و برگرهای گوشت وجود ندارد. برگرهای گیاهی به‌دلیل دارا بودن ادویه‌ها و طعم دهنده‌های گیاهی کمی طعم بهتری دارد و منافع بیشتری برای سلامتی به همراه می‌آورد. به همین دلیل است که پیش‌بینی می‌شود در آینده ای نه چندان دور دیگر در رستوران‌ها خبری از برگرهای گوشت نباشد و تمامی برگرهای مصرفی در رستوران‌ها را برگرهای گیاهی تشکیل دهند.