خورش‌های بدون گوشت «کامبیز» روانه بازار شد
خورش‌های بدون گوشت «کامبیز» روانه بازار شد
اقتصادسبز آنلاین: شرایط کنونی جامعه به‌گونه‌ای است که اکثر خانواده‌ها زمان کمتری برای تهیه غذا در منزل دارند، زندگی ماشینی، اشتغال پدر و مادر...از جمله دلایل این مسأله است.

اقتصادسبز آنلاین: شرایط کنونی جامعه به‌گونه‌ای است که اکثر خانواده‌ها زمان کمتری برای تهیه غذا در منزل دارند، زندگی ماشینی، اشتغال پدر و مادر…از جمله دلایل این مسأله است.

امروزه عرضه طیف گسترده‌ای از غذاهای آماده و کنسروی این مشکل خانواده را حل نموده است. در این بین غذاهای اصیل و سنتی ایران که از لحاظ تأمین مواد مورد نیاز بدن بسیار مغذی می‌باشند، از جایگاه ویژه‌ای در سبد غذایی خانوارهای ایرانی برخوردارند. یکی از راه‌های دسترسی به این مواد غذایی استفاده از کنسرو این نوع غذاهاست که راه‌حلی برای نداشتن زمان برای تهیه غذا می‌باشد. امروزه با صنعتی شدن بیشتر جوامع این صنعت نیز پیشرفت بسزایی داشته است به‌شکلی که در این صنعت تنوع بسیار زیادی پدید آمده است شاید تصور این که بتوان هر نوع خورشی را بشکل کنسرو شده تهیه کرد در دهه‌های قبل خارج از تصور بود، اما الان به امری ممکن تبدیل شده است. شرکت صنایع غذایی «کامبیز» با سابقه بیش از پنجاه سال فعالیت در صنعت غذای ایران اخیراً محصولاتی را وارد بازار کرده است که در همان نگاه اول خیال تمامی افراد دوستدار غذاهای سنتی و انواع خورش‌های ایرانی را از کمبود وقت برای آشپزی آسوده کرده است. تولید خورش‌های آماده و با بسته بندی نوین و همراه با تکنوژی روز محصولات جدید شرکت «کامبیز» است.دکتر حسن فروزانفرد رییس هیأت مدیر شرکت کامبیز در این رابطه به خبرنگار «اقتصاد سبز» گفت: با توجه به افزایش روز‌افزون استفاده غذاهای آماده و گرایش مصرف کننده‌ها به دلیل مشغله‌های کاری فراوان به این محصولات، کامبیز وظیفه خود دانست غذاهای سالم تولید و در اختیار مصرف کننده قرار دهد و به‌همین منظور خود را مجاب کرده در این زمینه وارد شده و محصولاتی سلامت به‌صورت گیاهی و بدون گوشت عرضه کند.وی در رابطه با این‌که چرا این خورش‌ها بدون گوشت تولید می‌شوند اشاره کرد: طیف وسیعی از افراد جامعه به‌دلایل خاص خود از مصرف گوشت پرهیز می‌کنند و به سمت گیاه خواری روی آورده‌اند، از طرفی نیز با حذف ماده اولیه گوشت درصد قابل توجهی از هزینه‌های تامین مواد اولیه کاسته می‌شود و این امر به مراتب بر روی قیمت نهایی محصول نیز تأثیر‌گذار است. نکته دیگر این است مصرف‌کننده عزیز می‌تواند با تهیه این خورش‌ها گوشت را طبق نظر و سلیقه خود طبخ و به خورش‌ها اضافه کند.

فروزانفرد با اشاره به اینکه با توجه به حساسیت این گروه مصرف کننده (گیاه‌خواران و وگان‌ها و…)، این محصولات به صورت کاملا گیاهی تهیه و تولید گردیده است به این معنا که از هیچ فرآورده گوشتی در هیچ مرحله‌ای استفاده نشده است‌، تأکید کرد: این محصولات مورد استقبال زیاد این گروه از مخاطبین (گیاه‌خواران و وگان‌ها) قرار گرفت با توجه به عرضه این محصولات با همزمانی کرونا و توصیه به کاهش مصرف گوشت، استقبال مناسبی نیز از طرف سایر مصرف کننده‌ها صورت گرفت.

وی در ادامه در رابطه با بسته‌بندی و شرایط نگهداری خورش‌های کنسروی نیز اشاره کرد: ظروف بسته‌بندی محصولات یا همان خورش‌های کنسرو ی همگی بر پایه پلی اتیلن هستند ولی توسط لایه ویژه‌ای از مواد مخصوص پوشیده شده‌اند (barrier) که امکان تبادل مولکولی را کاملاً از بین برده و زمینه ماندگاری بلندمدت بدون نیاز به استفاده از هر گونه مواد نگهدارنده‌ای فراهم می‌آورد، همچنین قابل استفاده در مایکروویو نیز هست.

وی با تأکید بر این‌که تولید این محصولات برای شرایط وقوع بحران مثل سیل، زلزله و… بسیار کاربردی و مقرون به صرفه خواهد بود گفت: در زمینه صادرات نیز هدف‌گذاری‌های اصولی در این زمینه انجام شده است که متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا و همه گیری آن در جوامع مختلف در حال حاضر اجرای برنامه‌های صادارتی این محصولات به تعویق افتاده است.رییس هیأت مدیره شرکت «کامبیز» با اشاره به این‌که در حال حاضر خورش‌های فسنجان، قرمه سبزی و قیمه تولید و به بازار عرضه شده است تاکید کرد: تولید آش رشته نیز از دیگر محصولات جدید شرکت است که خوشبختانه با استقبال چشمگیر مخاطبان و مصرف‌کنندگان روبه‌رو بوده است. به گفته وی پیش‌بینی اولیه تولید این محصولات به صرف صادرات بوده که با همزمانی کرونا و ماه رمضان و توصیه‌های بهداشتی، رویکرد مردم به عدم استفاده از غذاهای غیر بسته بندی شده منجر به استقبال از این محصول شده است.وی در پایان به مزایایی استفاده از محصولات کنسروی با توجه به زندگی ماشینی امروز و تغییر سبک ذائقه اشاره و افزود: ‌حفظ حالت طبیعی مواد غذایی، قیمت مناسب،نگهداری طولانی و آسان، حمل و نقل آسان، عدم وجود ضایعات، در دسترس بودن از جمله مزایای مصرف محصولات کنسروی است،متأسفانه اطلاعات ناکافی شهروندان و برخوردهای سلیقه‌ای مسؤولان از مهمترین چالش‌های صنایع کنسروسازی کشور است در صورتیکه صنعت کنسروسازی در امنیت غذایی جامعه، رشد پایدار کشاورزی و… نقش به سزایی را ایفا می‌کند.