«دانش‌بنیان شدن کشاورزی» اصلی‌ترین هدف سند امنیت غذایی است
«دانش‌بنیان شدن کشاورزی» اصلی‌ترین هدف سند امنیت غذایی است
اقتصادسبز آنلاین: رییس کمیسیون تدوین سند ملی دانش‌بنیان کشاورزی و غذا در جلسه شانزدهم کمیسیون تدوین سند ملی دانش‌بنیان کشاورزی و غذا، تاکید کرد: «دانش‌بنیان شدن کشاورزی» اصلی‌ترین هدف سند امنیت غذایی است.

اقتصادسبز آنلاین: رییس کمیسیون تدوین سند ملی دانش‌بنیان کشاورزی و غذا در جلسه شانزدهم کمیسیون تدوین سند ملی دانش‌بنیان کشاورزی و غذا، تاکید کرد: «دانش‌بنیان شدن کشاورزی» اصلی‌ترین هدف سند امنیت غذایی است.

به گزارش خبرنگار ما،‌ دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، رییس کمیسیون تدوین سند ملی دانش‌بنیان کشاورزی و غذا، پس از ارائه گزارشی در مورد چارچوب سند ملی امنیت غذایی که توسط دکتر اسکندر زند دبیر کمیسیون تدوین ملی سند دانش‌بنیان کشاورزی و غذا در جلسه شانزدهم کمیسیون تدوین سند ملی دانش‌بنیان کشاورزی و غذا در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد، اظهار کرد: ضرورت دارد یکی از اصلی‌ترین اهداف سند این باشد که کشاورزی در یک دوره زمانی قابل قبول مثلاً ۲ یا ۳ برنامه، به کشاورزی دانش‌بنیان تبدیل و حداقل پلکان دانش‌بنیانی آن چیده شود.
رییس کمیسیون دانش‌بنیان کشاورزی و غذا تأکید کرد: به دلیل وسعت و اهمیتی که این موضوع دارد، ممکن است یک رویکرد ابتکاری و انحصاری پیدا کند و باید این موضوع بررسی و آسیب‌شناسی شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر قرار باشد در کشاورزی و غذای کشور انقلابی اتفاق بیفتد، کلید آن دانش‌بنیان شدن کشاورزی است. باید از اهداف تا راهبردها و اقدامات، برای علمی شدن این کار و فناورانه شدن این موضوع، وضع موجود و مطلوب تعریف شود.
در ادامه جلسه دکتر زند، دبیر کمیسیون دانش‌بنیان کشاورزی و غذا در سخنانی گفت: امنیت پایدار غذایی که زیرساخت امنیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است، در ۴ سطح بین‌المللی، ملی، خانواده و فرد مطرح است.
وی تأکید کرد: مهم‌ترین چالش پایداری غذایی در سطح بین‌المللی، به‌خصوص پس از پایان کرونا، آسیب بر حاکمیت غذایی کشورهاست.

بیشتر بخوانید: کشف راهی برای پرورش گیاهان در مریخ

دبیر کمیسیون دانش‌بنیان کشاورزی و غذا ادامه داد: در حال حاضر به دلیل چند وجهی بودن امنیت پایدار غذایی و عدم حاکمیت واحد، امنیت پایدار غذایی کشور در معرض آسیب قرار گرفته و موضوع حکمرانی واحد، تبیین جایگاه امنیت پایدار غذایی در امنیت ملی و تدوین راهبرد ملی برای امنیت پایدار غذایی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی تصریح کرد: مهم‌ترین چالش پایداری غذایی در سطح خانواده، درآمد خانوار و سهمی از درآمد است که صرف غذا می‌شود و این مؤلفه مهم نیز در امنیت پایدار غذایی، به‌خصوص در سال‌های اخیر با افزایش تورم، اهمیت بالایی یافته و باید برای منطقی کردن سهم غذا از درآمد خانوار فکری اساسی شود.
دکتر زند با بیان اینکه می‌توان «سواد، فرهنگ تغذیه‌ای و سلامت غذا» را به عنوان مهم‌ترین چالش‌های امنیت پایدار غذایی فرد دانست، اظهار کرد: شواهد و قرائن موجود بیانگر آن است که در بهترین شرایط فراهمی و دسترسی به غذا، پایین بودن سواد و بهداشت غذا، نقص بزرگی برای امنیت غذایی است.
دبیر کمیسیون دانش‌بنیان کشاورزی و غذا افزود: ایجاد تفاهم مدیریت جامع، یکپارچه، کارآمد و پاسخ‌گو در رابطه با حکمرانی امنیت غذایی از راهبردهای پایدار اساسی و الزامی است.
دکتر زند تصریح کرد: مشارکت فعالانه همه دستگاه‌های مؤثر و مرتبط با امنیت غذایی، تولیدکنندگان، صاحبان صنایع و خدمات وابسته در اجرای برنامه‌های امنیت پایدار غذایی از الزامات اساسی و سرنوشت‌ساز است.
وی خاطرنشان کرد: حفاظت از منابع پایه و طبیعی و بهره‌برداری از آنها متناسب با توان اکولوژیکی، برخورداری از توان اقتصادی متناسب خانواده‌ها برای تأمین سبد مطلوب غذایی و دسترسی فیزیکی و آنلاین همه مردم به سبد غذایی سالم و کافی و اصلاح الگوی تغذیه متناسب با اصول علمی تغذیه و فرهنگ و جوامع متناسب با امکان دانشی و فرهنگ و سواد تغذیه‌ای از اهداف تهیه سند ملی امنیت غذایی است.
بر اساس اعلام مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پایان دکتر مخبر دزفولی در جمع‌بندی جلسه اظهار کرد: ارزش‌های بنیادین مورد اشاره در پیش‌نویس سند برگرفته از قرآن کریم، روایات، فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، قانون اساسی و اسناد بالادستی است.
وی تصریح کرد: در عین حال که به بحث تنوع غذایی و ارزش‌های تغذیه‌ای و علمی پایبندی داریم، باید این ارزش‌ها به بنیان‌های دینی و آموزه‌های اسلامی خودمان نیز پیوند زده شود.
رئیس کمیسیون دانش‌بنیان کشاورزی و غذا در پایان با بیان اینکه لازم است بخشی از آموزه‌های اسلامی به اهداف سند افزوده شود، خاطر نشان کرد: همه می‌دانیم که اسراف بد است و غذا باید حلال باشد، لذا این موارد باید در اهداف سند مطابق با اهداف اسلامی ـ ایرانی کشورمان عنوان شود. / ایسنا