در مدت کوتاهی وضعیت نگران‌کننده کشت و صنعت مغان را بهبود می‌دهیم
در مدت کوتاهی وضعیت نگران‌کننده کشت و صنعت مغان را بهبود می‌دهیم
اقتصادسبز آنلاین: رییس مجمع کشت و صنعت مغان گفت: امیدواریم بدون حاشیه و با هماهنگی و تعامل سازنده با همه مسؤولین استان و با همکاری دستگاه‌های نظارتی و امنیتی در مدت زمان کوتاهی شرایط نگران کننده این مجموعه را بهبود بخشیم.

اقتصادسبز آنلاین: رییس مجمع کشت و صنعت مغان گفت: امیدواریم بدون حاشیه و با هماهنگی و تعامل سازنده با همه مسؤولین استان و با همکاری دستگاههای نظارتی و امنیتی در مدت زمان کوتاهی شرایط نگران کننده این مجموعه را بهبود بخشیم.

به گزارش خبرنگار ما، شرکت شهرک‌های کشاورزی اولین نشست بررسی وضعیت موجود و تدوین برنامه ها وسیاستها برای افزایش بهره وری و ساماندهی بخش‌های مختلف تولید در کشت و صنعت و دامپروری مغان با حضور اعضای مجمع وهیات مدیره جدید دولتی در محل سالن جلسات این شرکت برگزار شد.
منصوری رییس مجمع کشت وصنعت و دامپروری مغان و مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی در جمع مدیران جدید این شرکت به قدمت و پیشینه کشت و صنعت مغان که اداره آن به این شرکت واگذار شده اشاره کرد و گفت: تحولات و تغییرات نیم قرن اخیر، به نقشی که این شرکت میتواند در تقویت و افزایش تولید، تثبیت جمعیت عشایری و کشاورزان، کمک به مهاجرت معکوس، ترنور مالی بالای سالانه،رشد اقتصادی منطقه واستان کمک کند.
وی تصریح کرد: این مجموعه می توانمند به کارشناسان بخش کشاورزی و کشاورزان، به اشتغال بیش ار 5000 نفر بصورت مستقیم و غیرمستقیم، ایجاد زنجیره ارزش، افزایش ارزش افزوده محصولات تولیدی و…. کمک کند.
منصوری اظهار داشت: این مجموعه برخی مشکلات از جمله بهره وری و بازدهی پایین در باغات میوه؛ مزارع و واحدهای دامپروری داشته است.

بیشتر بخوانید: کلید جهش صنعت قند عبور از زیر سایه سیاستگزاری‌های دولتی

وی افزود: استفاده غیراصولی در مصرف نهاده ها، عدم برنامه ریزی برای تقویت و استفاده مناسب از اراضی، عدم بروز رسانی و بهسازی و نوسازی ماشین‌آلات و صنایع موجود از جمله کارخانجات لبنیات، قند،سورت و پروسس میوه،رب گوجه،کود دامی،خوراک دام و روغن کشی و از همه مهمتر بهره وری پایین نیروی انسانی و عدم ساماندهی مناسب آنها دربخش های تولید و فصول مختلف تناسب از جمله دیگر مشکلات مجموعه است که جملگی ناشی از ضعف مدیریت وعدم برنامه ریزی مناسب در همه امور است.
وی تاکید کرد: با وجود مدیران جدید آن هم در بدنه وزارت جهاد کشاورزی منبعد این مشکلات پذیرفته نیست.
رییس مجمع کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: تدوین برنامه اجرایی بهره ور و اصلاح ساختار و توانمند نمودن کارشناسان و نیروی کار، توجه جدی به تقویت و بازسازی مزارع و باغات و صنایع موجود و تامین به‌موقع مواد اولیه موردنیاز براساس ظرفیت واحدهای تولیدی و بالاخص خلق منابع جدید و استفاده از روش کنترل (هزینه – درآمد) در واحدهای تولیدی در کنار نظارت مستمر و موثر و کنترل هوشمند هزینه ها و آینده نگری و توجه جدی به سلامت محیط کار و تولید وتعهد و پاکدستی عوامل انسانی را از جمله موارد مورد نطر برای بهبود شرایط فعلی است.
منصوری گفت: عدم کنترل هزینه ها و نظارت بسیار ضعیف در همه امور ، نبود الگوی کشت مناسب و متناسب با کیفیت و ظرفیت اراضی، استفاده نکردن از منابع موجود به ویژه کودهای حیوانی تلمبار شده در طول چندین دهه اخیر برای اصلاح و تقویت خاک اراضی، آبیاری سنتی در بخش عمده اراضی و بکارگیری مدیریت سنتی بجای مدیریت علمی و دانش محور از جمله عوامل موثر در هدر رفت منابع و بهره وری ضعیف در این کشت و‌صنعت است.
وی ابراز امیدواری کرد که مدیران جدید بتوانند بدون توجه به عوامل حاشیه ساز و با هماهنگی و تعامل سازنده با همه مسیولین استان و با همکاری دستگاه‌های نظارتی و امنیتی در مدت زمان کوتاهی این شرایط نگران کننده را بهبود ببخشند. / تسنیم