رازهای موفقیت نستله در دوره همه‌گیری کرونا
رازهای موفقیت نستله در دوره همه‌گیری کرونا
اقتصادسبز آنلاین: شرکت نستله یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید‌کننده محصولات غذایی در دنیا است که در اغلب کشورهای دنیا کارخانه‌های تولیدی دارد و محصولاتش در تمامی دنیا به فروش می‌رسد.

سرویس بین‌الملل اقتصادسبز- مونا مشهدی رجبی:

اقتصادسبز آنلاین: شرکت نستله یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید‌کننده محصولات غذایی در دنیا است که در اغلب کشورهای دنیا کارخانه‌های تولیدی دارد و محصولاتش در تمامی دنیا به فروش می‌رسد. اما این شرکت هم مانند تمامی شرکت‌های دیگر در جریان بحران کرونا با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است. مشکلاتی که باعث شد تا در سیاست‌های کاری آنها تغییراتی ایجاد شود. مارک اشنایدر مدیر‌عامل این شرکت بزرگ تولید کننده محصولات غذایی اخیرا مصاحبه‌ای با نشریه بلومبرگ انجام داده است و در مورد وضعیت این شرکت در این روزهای کرونایی و پیش‌بینی‌هایش از وضعیت مالی «نستله» در سال آینده صحبت کرده است. متن کامل این مصاحبه را در اینجا می‌خوانیم:

بحران کرونا آسیب زیادی به اقتصاد دنیا وارد کرد و تقریباً تمامی شرکت‌های تولیدی و صنعتی در دنیا با افت درآمد روبه‌رو شدند. شما در این روزهای کرونایی چه وضعیتی داشتید و چگونه توانستید آسیب‌های این دوران را به حداقل برسانید؟

شرکت نستله یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید کننده محصولات غذایی در دنیا است که برای بالغ بر ۲۹۱ هزار نفر در دنیا فرصت شغلی ایجاد کرده است و در ۱۸۷ کشور دنیا محصولاتش را عرضه می‌کند. در این دوران ما هم مانند دیگر شرکت‌های تولید‌کننده محصولات غذایی با چالش‌های زیادی روبه‌رو شدیم. در ماه‌های اول کاهش درآمد و کاهش فروش اصلی ترین چالش ما بود ولی به سرعت متوجه شدیم که در این دوره باید با استراتژی‌های تازه‌ای فعالیت کنیم. اولین سیاست ما تغییر اولویت‌های کاری بود. به عنوان مثال خط تولید محصولاتی که در این دوره تمایل کمی برای خرید آنها وجود داشت یا تعطیل شد یا حجم تولید آنها تقلیل پیدا کرد و تولید محصولاتی که تقاضا برای آنها وجود داشت، بیشتر شد.
در نتیجه این سیاست توانستیم ارزش سهام خود را در سطح بالایی حفظ کنیم و مانع از افت شدید ارزش سرمایه‌های خود شدیم.
یکی دیگر از تغییراتی که در عملکرد ما ایجاد شد در حوزه مدیریتی بود. در جریان بحران کرونا مدیران ارشد در امور روزانه شرکت وارد شدند و علاوه بر مسایل ایمنی نوع تولید و اولویت‌های تولیدی با توجه به شرایط کرونایی را به طور مستمر بررسی می‌کنند.

چگونه توانستند به این سرعت وضعیت را مدیریت کنید و مانع از افت ارزش سهام خود در بازارهای مالی شوید؟

از همان لحظه که خبر انتشار ویروس در کشور چین منتشر شد، یعنی قبل از این‌که این بحران به یک پاندمی تبدیل شود و تمامی مردم دنیا را درگیر کند ما کمیته بحران را در شرکت نستله تشکیل دادیم و من شخصاً ریاست این کمیته را بر عهده داشتم. این کمیته بحران بررسی روزانه وضعیت و تحلیل موقعیت شرکت در وضعیت حاکم بر دنیا را بر عهده داشت و اغلب سیاستهای مرتبط با وضعیت کرونا در این کمیته وضع می‌شد. در 3 ماه اول جلسات روزانه بود، در سه ماه دوم در هفته دو جلسه برگزار شد و از ابتدای سپتامبر جلسات یک بار در هفته برگزار می‌شود. دلیل تغییر تعداد دفعات برگزاری جلسات هم این است که ما به تدریج با این وضعیت تازه خود را وفق دادیم و سیاست‌های مناسب برای مواجهه با این دوره بحرانی را مشخص کردیم و از آن پس تنها برای بررسی تأثیر سیاست‌هایی که قبلاً وضع کرده بودیم یا نیازهای تازه‌ای که در بازار ایجاد می‌شد، نیاز به تشکیل جلسه کمیته بحران داشتیم.
از طرف دیگر روش مدیریتی را نیز در شرکت تغییر دادیم و اعلام کردیم در این دوره بحرانی تمامی مدیران ارشد، باید وارد حوزه‌های اجرایی شوند و نه تنها با حوزه‌های بالای مدیریتی بلکه با مسایل روزمره و اجرایی روبرو شوند و در مورد سیاستهای اجرایی روزانه تصمیم‌گیری کنند.

از تجربیات خود در اولین ماه‌های پاندمی بگویید. در آن زمان با چه چالش‌هایی روبه‌رو شدید و آیا این چالش‌ها تغییری در رویکرد شما در بلند‌مدت ایجاد کرد یا خیر؟

در اولین ماه‌های پاندمی به خصوص بعد از بسته شدن مرزها و افزایش نگرانی در سطح بین‌المللی ما شاهد اختلال در زنجیره عرضه کالاها بودیم. در آن زمان تصمیم گرفتیم تا ذخیره مواد اولیه مورد نیاز برای خطوط تولید خو درا افزایش دهیم. افزایش ذخایر مواد اولیه و کالاهای تمام شده در انبارها باعث می‌شد تا ما انعطاف‌پذیری بالاتری در دوره‌های بحرانی داشته باشیم. البته این سیاست باعث می‌شود تا هزینه‌های ‌خرید مواد اولیه و سرمایه در گردش مورد نیاز شرکت افزایش یابد ولی این هزینه برای ایجاد تداوم در روند تولید و اطمینان از عرضه مداوم کالاها، هزینه‌ای ضروری بود. ما در آن زمان به این نتیجه رسیدیم ‌که عرضه محصولات غذایی به مردم در این دوران سخت تاریخی اهمیت بسیار زیادی دارد و نمی‌توانیم با ممانعت از پذیرش هزینه‌های بیشتر، فشار مضاعفی به مردم وارد کنیم.
به‌نظر شما این پاندمی تغییری در آینده کاری شرکت شما ایجاد خواهد کرد یا خیر؟
به‌نظر می‌رسد دنیا در حال بازنگری در برخی از سیاست‌های خود باشد. سیاست‌هایی که باعث شده بود اقتصاد دنیا مانند حلقه‌های یک زنجیر به‌هم متصل شود. اولین و اصلی ترین تغییری که در دنیای پسا‌کرونا وجود خواهد داشت این است که ‌زنجیره عرضه کالاها و مواد اولیه تولید محدود به منطقه‌های جغرافیایی خواهد شد. به نظر من در سال‌های بعد مواد اولیه مورد‌نیاز برای تولید هر محصول از کشورهای اطرافش تامین می‌شود و محصولات نهایی شرکت‌ها هم نهایتاً به کشورهای همسایه صادر می‌شود. دنیا تلاش خواهد کرد این زنجیره عرضه را کوتاه کند تا در صورت مواجهه با بحران‌هایی مانند کرونا، آسیب کمتری متحمل شود.

در این دوران عادات مصرفی مردم تغییری داشت یا خیر؟

بررسی آمارهای فروش در ماه‌های اخیر نشان داده است که مردم تمایل بیشتری به خرید بسته‌های بزرگ محصولات غذایی دارند. این بسته‌های بزرگ هم قیمت کمتری دارند و هم برای دوره طولانی‌تری می‌توانند پاسخگوی نیاز خانواده‌ها باشند و در نهایت تعداد دفعات خروج از خانه برای تأمین مواد غذایی کمتر می‌شد. ‌نکته دیگری که در این دوران مشاهده شد این بود که مردم تمایل بیشتری به خرید محصولات برندهای معتبر
و قدیمی داشتند. تقاضا برای محصولات نستله و کیت‌کت بیشتر شد در حالی‌که محصولاتی که از کارخانه‌ها و برندهای شناخته نشده وارد بازار می‌شد، مورد استقبال قرار نمی‌گرفت.

به عنوان سؤوال آخر در مورد اضافه شدن خط تولید محصولات غذایی مرتبط با ارتقای سطح سلامتی یا محصولاتی مخصوص افراد آلرژیک به برخی از مواد‌غذایی، صحبت کنید. چرا در این دوره تصمیم این تغییر بزرگ در شرکت را گرفتید و پیش‌بینی می‌کنید چه میزان درآمد برای نستله ایجاد کند؟

این بخش از چند سال قبل در شرکت راه‌اندازی شده بود. ما متوجه شدیم که مردم نیاز دارند محصولاتی دریافت کننده که کمبودهای بدنشان را تأمین کند. مکمل‌ها و ویتامین‌ها و محصولات غذایی غنی شده، که همه آنها می‌توانست بازار بزرگی داشته باشد. اما توسعه این بخش از سال ۲۰۲۰ و بعد از پاندمی با جدیت بیشتری پیگیری شد. در این دوران که مردم به تقویت سیستم ایمنی خود اهمیت بیشتری می‌دهند و برای تأمین نیازهای روزانه خود از مکمل‌های دارویی و غذایی استفاده می‌کنند، ورود نستله می‌توانست به معنای کسب درآمد بیشتر از این بازار باشد. حال انتظار داریم تا انتهای سال بعد درآمد نستله از این بخش به بیش از 4.4 میلیارد دلار برسد که رقم قابل قبولی است. گام بعدی نستله تولید ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن افراد بسته به وضعیت بدنی فرد است. به این معنا که این مکمل‌ها برای افراد و بعد از دریافت اطلاعات پزشکی آنها تولید و عرضه می‌شود.