رشد ۶۰ میلیارد دلاری بازار شکلات دنیا
رشد ۶۰ میلیارد دلاری بازار شکلات دنیا
اقتصادسبز آنلاین: شکلات یکی از خوراکی‌های بسیار محبوب در دنیا است و بازار آن سالانه رشد می‌کند.

سرویس بین‌الملل اقتصادسبز- مونا مشهدی رجبی:

اقتصادسبز آنلاین: شکلات یکی از خوراکی‌های بسیار محبوب در دنیا است و بازار آن سالانه رشد می‌کند. طبق گزارش‌های منتشر شده توسط استاتیستا در فاصله سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۷ میلادی، بازار شکلات‌های تلخ و شیرین در دنیا رشد بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار رشد خواهد کرد و به 187.1 میلیارد دلار می‌رسد در حالی‌که هم‌اکنون در سال ۲۰۱۹ ارزش بازار این محصول برابر با 130.56 میلیارد دلار بود و انتظار می‌رود در سال جاری به مرز 136.57 میلیارد دلاربرسد. بر مبنای آمارهای ارایه شده در سال ۲۰۱۹ میلادی ارزش بازار شکلات‌های تلخ یا تیره در دنیا برابر با 44.09 میلیارد دلار بود و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۷ به مرز 83.34 میلیارد دلار برسد. این اطلاعات از سهم ۳۲ درصدی بازار شکلات تلخ در کل بازار شکلات دنیا حکایت دارد. دلیل افزایش تمایل برای شکلات‌های تلخ در دنیا را می‌توان مزایای آن برای سلامتی و کمتر بودن شکر آنها در مقایسه با دیگر انواع شکلات برشمرد که باعث شده است تا جهانیان تمایل بیشتری برای مصرف آن داشته باشند.
مرکز مطالعات شیرینی و شکلات آمریکا در گزارش خود اعلام کرد در فاصله سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۷ میلادی ‌ارزش بازار شکلات تلخ در دنیا سالانه 8.26 درصد رشد ‌می‌کند در حالی‌که نرخ رشد بازار شکلات ‌تنها 4.5 درصد خواهد بود و سرمایه‌گذاری در بازار شکلات‌های تلخ می‌تواند سودآوری بیشتری به همراه داشته باشد.

دلیل رشد بازار شکلات دنیا چیست

اما در مورد دلایل رشد بازار شکلات در دنیا دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. از یک طرف طعم شکلات است که باعث جذب افراد می‌شود. آمارها نشان می‌دهد در کشورهای آمریکا و کانادا حداقل سی درصد از مردم در ماه ۵ بار شکلات می‌خرند و بالغ بر ۷۰ درصد اعلام کرده‌اند که ماهانه ۲ بار شکلات خریداری می‌کنند. این آمارها در کشورهای در حال توسعه متفاوت است.
وب سایت بیزینس ژورنال ‌نوآوری‌های شرکت‌های تولید کننده شکلات در ارایه طعم‌های تازه و مزه‌های متفاوت از قبل را عامل اصلی جذب مشتری می‌داند. از طرف دیگر تولید محصولات متنوع که باعث جذب افراد با ذایقه‌ها و سلیقه‌های مختلف می‌شود هم موضوعی است که این روزها به‌عنوان فاکتوری مهم در افزایش تقاضا برای شکلات معرفی شده است. این وب سایت در گزارش خود نوشت: «‌در دنیایی قرار داریم که سلیقه غذایی مردم به سرعت تغییر می‌کند و شرکت‌هایی می‌توانند در این بازار باقی بمانند که بتوانند با تغییر در ذایقه مردم خود را تطبیق دهند. ارایه محصولات جدید و توجه به سلامت مصرف‌کنندگان از طریق کاهش ذخیره چربی و شکر محصولات تولیدی، در کنار استفاده از فرآورده‌های ارگانیک همه می‌تواند در جذب مشتری تأثیر‌گذار باشد.»
نکته دیگری که می‌تواند در جذب مشتری برای شرکت‌های تولید کننده شکلات اثر‌گذار باشد، بسته‌بندی این محصولات است. سازمان بین‌المللی شکلات در این مورد نوشت: بسته‌بندی‌های جذاب و حاوی اطلاعات در مورد ارزش غذایی و محتویات شکلات می‌تواند مشتری‌ها را جذب کند زیرا در دنیا کنونی ارایه اطلاعات صحیح اهمیت زیادی دارد.

بزرگترین تولید‌کنندگان شکلات دنیا کدام شرکت‌ها هستند

مسأله دیگری که در گزارش سازمان بین‌المللی شکلات مورد بحث قرار گرفته است، معرفی بزرگترین شرکت‌های فعال در بازار شکلات دنیا از نظر ارزش فروش محصولات است. بر مبنای این گزارش در سال ۲۰۱۹ میلادی شرکت مارس بزرگترین فروشنده شکلات در دنیا بود و ارزش فروش این شرکت بالغ بر ۱۸ میلیارد دلار بود. این شرکت آمریکایی سابقه طولانی در تولید و عرضه شکلات در دنیا دارد و محصولات مطرحی مانند ام اند ام،گالکسی، اسنیکرز و شکلات‌های مارس را به بازار جهانی عرضه می‌کند. این شرکت ششمین شرکت بزرگ خصوصی در آمریکا است و بزرگترین شرکتی است که در بازار شکلات دنیا فعالیت می‌کند.
دومین شرکت بزرگ فروشنده شکلات در سال گذشته یک شرکت دو ملیتی لوکسامبورگ-ایتالیا به نام گروه Ferrero است که ارزش فروش آن در سال قبل برابر با ۱۳ میلیارد دلار بود. این شرکت در ایتالیا تأسیس شد و به دلیل نوآوری‌های زیادی که در ارایه طعم‌های جدید انجام داد توانست سهم خود را در بازار جهانی افزایش دهد. محبوب‌ترین طعم این شرکت شکلات‌هایی بود که با کرم‌های فندقی پر شده بودند و تحت نام فرورو روچر به بازار عرضه می‌شدند و هم‌اکنون هم محبوب‌ترین محصول این برند محسوب می‌شوند. از دیگر شکلات‌های پرطرفدار این برند می‌توان به نوتلا و کیندر اشاره کرد.
در جایگاه سوم یک شرکت آمریکایی دیگر با نام ماندلز اینترنشنال قرار دارد که در سال ۲۰۱۹ توانست 11.8 میلیارد دلار از فروش شکلات در دنیا درآمد کسب کند.این شرکت آمریکایی در سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی شد ‌و با وجود قدمت کمتر از یک دهه ای فعالیتش در بازار جهانی هم‌اکنون شماری از مطرح‌ترین بیسکویت‌ها و شکلات‌های دنیا را تولید می‌کند. از شناخته شده‌ترین و پر طرفدارترین محصولات تولیدی این برند می‌تواند ‌به بیسکویت‌های اوریو، میلکا، توبرلون و کادبری اشاره کرد که نه تنها در آمریکای شمالی بلکه در سراسر دنیا محبوب هستند. این شرکت هم اکنون در بیش از ۸۰ کشور دنیا فعالیت می‌کند‌ و توانسته است جایگاه سوم را در فهرست شرکت‌های بزرگ تولید کننده شکلات دنیا به خود اختصاص ‌دهد.
شرکت Meji Co کشور ژاپن با فروش بالغ بر 9.72 میلیارد دلار از محصولاتش جایگاه چهارم را به‌خود اختصاص داد. این شرکت تولید انواع شکلات بیسکویت، آدامس، ژله و اسنک‌های میوه‌ای و پاستیل را بر‌عهده دارد و بر طبق گزارش منتشر شده در وب سایت رسمی شرکت، بالغ بر ۱۳۰ نوع محصول مختلف در سال تولید و عرضه می‌کند.

«هرشی» و نستله در کجای فهرست هستند

شرکت هرشی آمریکا در این رده بندی جایگاه پنجم را دارد و سالیان سال است در بازار شکلات دنیا فعال است. این شرکت تولید انواع شکلات و بیسکویت و ویفر و ابنبات را بر عهده دارد.
نستله ششمین شرکت بزرگ فروشنده شکلات در دنیا است.این شرکت در رده تولیدکنندگان بزرگ شکلات دنیا جایگاه ششم را دارد ولی بزرگترین تولید کننده مواد غذایی و نوشیدنی در جهان است. این شرکت بزرگ سوییسی هم اکنون برای بالغ بر ۳۳۵ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است و در ۱۹۱ کشور دنیا فعالیت می‌کند.
در جایگاه هفتم این فهرست شرکت لیندت و اسپروگلی کشور سوییس قرار دارد که یکی از مشهورترین برندهای تولید کننده شکلات و تافی در دنیا است. فروش سالانه این شرکت حدود ۴ میلیارد دلار است. مطالعات نشان داده است در سالهای اخیر تقاضا برای محصولات این شرکت در آمریکا کاهش یافته است ولی در اروپا و استرالیا محبوبیت بسیار بالایی دارد. در این کشورها بستنی‌های لیندت هم در بازار موجود است و از جمله فراورده‌های بسیار پر طرفدار این شرکت محسوب می‌شود. در جایگاه هشتم شرکت پلادیس بریتانیا قرار دارد که سالانه بالغ بر 4.5 میلیارد دلار از فروش محصولاتش درآمد دارد و در ۱۲۰ کشور دنیا در اروپا و آسیا و آمریکا و خاورمیانه فعالیت می‌کند. این شرکت ۳۴ کارخانه فعال در ۱۳ کشور دنیا دارد و در این کارخانه‌ها به تولید انواع شکلات و بیسکویت و کیک و آب نبات مشغول است.شرکت ایزاکی کشور ژاپن جایگاه نهم و شرکت اوریون کشور کره جنوبی جایگاه دهم این فهرست را به خود اختصاص داده‌اند.