روش مصرف سوسیس در شرایط کرونایی  
روش مصرف سوسیس در شرایط کرونایی  

مهندس محمدتقی مقنیان  * یکی از مزیت‌های مهم سوسیس و کالباس مربوط به نوع و جنس پوشش‌هایی است که امروزه برای بسته‌بندی آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسته بندی سوسیس و کالباس بر خلاف بسیاری از مواد غذایی دیگر در پایان تولید  انجام نمی شود، فرآیند تولید سوسیس و کالباس به این ترتیب است که ابتدا […]

مهندس محمدتقی مقنیان  *
یکی از مزیت‌های مهم سوسیس و کالباس مربوط به نوع و جنس پوشش‌هایی است که امروزه برای بسته‌بندی آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بسته بندی سوسیس و کالباس بر خلاف بسیاری از مواد غذایی دیگر در پایان تولید  انجام نمی شود، فرآیند تولید سوسیس و کالباس به این ترتیب است که ابتدا ترکیب گوشتی آماده شده، وارد دستگاه‌های پر کن گردیده و تحت خلا و با فشار وارد پوشش بسته بندی می گردد. سپس در مرحله ی بعدی، با بخار آب مستقیم در ۸۰ درجه ی سلسیوس پاستوریزه می گردد.
موضوع با اهمیت دیگر در مورد پوشش‌های مورد استفاده برای سوسیس و کالباس در این است که این پوشش‌ها از چند لایه ی پلیمری ساخته شده اند و جهت رعایت بهداشت و سهولت بسته‌بندی به صورت پلیسه شده به کارخانه‌های تولید سوسیس و کالباس فرستاده می شوند.
این پوشش‌ها در مقابل رطوبت، هوا،  نفوذ میکروارگانیسم‌ها، اعم از باکتری‌ها، ویروس‌ها و کپک‌ها، کاملا مقاوم بوده و بعلاوه نتایج آزمایشگاهی نشان داده که این پوشش‌ها کاملا استرلیزه بوده و برای نگهداری سوسیس و کالباس به مدت طولانی بسیار مناسب هستند. و در حین فرایند پاستوریزاسیون به همراه گرم شدن و منبسط شدن محصول، منبسط شده و در فرایند بعدی که محصول باید به سرعت سرد گردد همراه با انقباض محصول، منقبض می‌گردد.
ویژگی دیگر این نوع بسته‌بندی‌ها در این است که مصرف کننده در زمان مصرف می تواند سوسیس را به مدت دلخواه مستقیما در آب جوش قرار داده و سپس مصرف نمایند. با این کار ضمن اینکه سوسیس گرم شده و برای مصرف آماده می شود در عین حال مجددا پاستوریزه می‌گردد.
سوسیس و کالباس محصولاتی کاملا پخته و پاستوریزه هستند و بسته به ذائقه مصرف کننده می توان آنها را به صورت سرد هم مصرف کرد ولی یکی از رایج ترین روش‌های مصرف سوسیس در دنیا گرم کردن مستقیم آنها در آب جوش است.
از آنجائیکه پوشش بسته‌بندی پلیمری سوسیس از چند لایه تشکیل شده است به همین دلیل می‌توان آنها را چندین بار گرم کرد این موضوع به خصوص برای افرادی که وسواس داشته و در شرایط فعلی کرونایی می‌خواهند خیالشان راحت باشد، بسیار اطمینان بخش است.
*‌ عضو کمیته فنی انجمن صنفی فرآورده‌‌های گوشتی کشور
  • نویسنده : محمدتقی مقنیان