زمینه‌ها و راه‌های توسعه همکاری‌های کشاورزی ایران و مکزیک بررسی شد
زمینه‌ها و راه‌های توسعه همکاری‌های کشاورزی ایران و مکزیک بررسی شد
اقتصادسبز آنلاین: در دیدار رییس مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی با سفیر جدید ایران در مکزیک، زمینه ها و راه‌های توسعه همکاری های کشاورزی ایران و مکزیک بررسی شد.

اقتصادسبز آنلاین: در دیدار رییس مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی با سفیر جدید ایران در مکزیک، زمینه ها و راه های توسعه همکاری های کشاورزی ایران و مکزیک بررسی شد.

به گزارش خبرنگار ما، علیمراد سرافرازی، رییس مرکز روابط عمومی و امور بین الملل وزارت جهاد کشاورزی در دیدار سفیر جدید ایران در مکزیک که در محل این وزارت برگزار شد، با اشاره به این که در مکزیک ۵۰ هزار هکتار گلخانه وجود دارد، استفاده از تجربیات و انتقال تکنولوژی ساخت گلخانه از مکزیک را راهکشا دانست و گفت: در حال حاضر، ۱۸ تا ۲۰ هزار هکتار گلخانه در کشور وجود دارد و توانایی توسعه گلخانه ها تا ۵۰ هزار هکتار را هم داریم.
وی با بیان این که در کشور ما اکنون محصولاتی مانند گوجه و خیار به صورت گلخانه ای کشت می شود، خاطرنشان کرد: در زمینه صادرات گوجه فرنگی، خیار و فلفل می توانیم همکاری داشته باشیم ولی در استانداردهای صادرات باید تبادل دانش کنیم.
سرافرازی با اشاره به این که مکزیک در زمینه کشاورزی ارگانیک تجربیات بسیار خوبی دارد، اظهار کرد: ما در بخش اوره می توانیم به مکزیک صادرات داشته باشیم و در بخش خدمات فنی، تحقیقات کشاورزی و بهداشت گیاهی نیز می توانیم همکاری کنیم.
رییس مرکز روابط عمومی و امور بین الملل وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در زمینه همکاری های تحقیقاتی دو کشور، سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی از پیش نویس ارائه شده از سوی نماینده مکزیکی استقبال کرده است و در این زمینه با وزارت علوم نقاط مشترکی داریم.
سرافرازی، کشت فراسرزمینی در مکزیک را از دیگر ظرفیت های همکاری دو کشور برشمرد و اضافه کرد: باید بررسی شود با توجه به هزینه های بسیار پایین در آن کشور آیا مکزیک می تواند یک کشور بالقوه برای کشت فراسرزمینی باشد و آیا می توانیم محصولاتی مانند ذرت گندم و دانه های روغنی را می توان در آن کشور کشت کنیم.
وی با بیان این که در دوران کرونا در زمینه تبادل هیات ها محدودیت های وجود دارد، یادآور شد: می توان از طریق ویدئو کنفراس در قالب گروه های تخصصی در زمینه های مختلف مانند حفظ نباتات، شیلات و جنگل و مرتع برنامه هایی داشته باشیم تا مقدمه ای برای همکاری های بیشتر در زمان پساکرونا باشد.
در این دیدار، آقای قزیلی سفیر جدید ایران در مکزیک با اشاره به سیاست کاری وزارت امور خارجه مبنی بر تسهیل روابط تجاری بین دو کشور، گفت: مکزیک رتبه ۱۳ در اقتصاد جهانی را دارد و در سال گذشته ۴۷۰ میلیارد دلار صادرات و حدود ۴۶۰ میلیارد دلار واردات داشته است؛ آنچه این آمار به ما نشان می دهد ظرفیت اقتصادی بالای این کشور است.
وی افزود: مکزیک از لحاظ فعالیت های تجاری روابط بسیار قوی با آمریکا دارد که این روابط در چارچوب توافقنامه تجاری با عنوان «نفتا» میان این کشور و آمریکا و کانادا بسته شده بود که اکنون این توافقنامه به عنوان «کومک» تغییر پیدا کرده است.
قزیلی، طولانی بودن مسافت و افزایش هزینه های حمل و نقل کالا، مکانیزم های مالی و بانکی و عدم شناخت دقیق از ظرفیت های دو طرف را از مشکلات همکاری های تجاری ایران و مکزیک عنوان کرد و افزود: از طریق تجارت کالا به کالا و شکل دهی به تهاتر و خرید در قبال صادرات کالا به آن کشور می توان کارها را پیش برد.
وی گفت: ما می توانیم اوره و کودهای شیمیایی و محصولات پتروشیمی را به آن کشور صادر کنیم و در زمینه خدمات فنی مهندسی نیز می توانیم با کشور مکزیک همکاری داشته باشیم. / پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی