زنان موفق صنایع غذایی و کشاورزی سال 2020
زنان موفق صنایع غذایی و کشاورزی سال 2020
اقتصادسبز آنلاین: طی سال‌های اخیر در سراسر جهان جمعیت زنان موفق و کارآفرین در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی رشد چشمگیری داشته و برخی از سازمان‌ها و نهادهای فعال در این حوزه هم‌اکنون توسط این زنان فعال هدایت و رهبری می‌شوند.

سرویس بین‌الملل اقتصادسبز- شیما نصیری:

اقتصادسبز آنلاین: طی سال‌های اخیر در سراسر جهان جمعیت زنان موفق و کارآفرین در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی رشد چشمگیری داشته و برخی از سازمان‌ها و نهادهای فعال در این حوزه هم‌اکنون توسط این زنان فعال هدایت و رهبری می‌شوند. رهبران قوی زن در بخش کشاورزی مدرن هم همچنان می‌درخشند که نمی‌توان از نوع فعالیت و اثرگذاری آنها چشم‌پوشی کرد.این در حالی است که طی 5 سال گذشته هم انجمن‌ها و جوامع کشاورزی زنان و زراعت نیز در کشورهای مختلف جهان راه‌اندازی شده‌اند تا بتوانند این موفقیت را یکپارچه سازی کرده و به توسعه فعالیت‌های ارزنده در این بخش کمک شایانی کنند. از سال 2017 میلادی نیز نقش رهبری و هدایت زنان در صنعت کشاورزی جهان بیش از 50 درصد رشد پیدا کرده و توانسته تنوع و نوآوری خلاقانه در این حوزه را به میزان قابل قبولی توسعه بخشد. همچنین این زنان موفق دوره‌ها و رویدادهای متعددی را نیز طی سال‌ها یا خیر به‌منظور ارتقای مهارت‌ها و دانش در حوزه صنایع‌غذایی و کشاورزی جهان برگزار کرده‌اند که توانسته نقش ارزنده‌ای را در کسب اهداف مربوطه ایفا کند. در خط مقدم این زنان موفق، افرادی هستند که با استعدادهای درخشان خود توانستند شگفت‌آوری بیشتری را به ارمغان آورند و طی سال‌های اخیر در حوزه صنایع مواد‌غذایی، کشاورزی و سایر بخش‌های وابسته به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنند. در این گزارش نگاهی داریم به فعالیت‌های این زنان شاخص که نام آنها در فهرست‌های افراد موفق جهان در سال 2020 میلادی بیشتر مشاهده شده است.

بیشتر بخوانید: رباتی که چرخه تولید مواد غذایی را اطلاع‌رسانی می‌کند

جنیفر وبر

مدیرارشد منابع انسانی ADM

جنیفر وبر مدیر ارشد منابع انسانی ADM و عضو شورای اجرایی شرکت است. در این مقام، وی بر کلیه عملکردهای منابع انسانی برای بیش از 38 هزار نیروی انسانی ADM نظارت دارد. جنیفر سابقه گسترده‌ای در زمینه رهبری منابع انسانی و مدیریت استراتژیک قدرتمند دارد که در زمان تحولات مهم، ادغام‌ها و ابتکارات، رشد شرکت‌ها را رهبری می‌کند. وی پیش از پیوستن به ADM در سال 2020 میلادی، به عنوان معاون اجرایی منابع انسانی در شرکت‌های Lowe فعالیت می‌کرد، جایی که تلاش‌های استراتژیک خود را در زمینه جذب استعدادها، توسعه، فرهنگ و تحول تجاری گسترده انجام داد.جنیفر وبر در گروه‌های جامعه و داوطلبان فعال است و به‌عنوان رییس هیأت مدیره 2020 اتحاد تجاری منطقه‌ای شارلوت خدمت می‌کند. وی دارای مدرک لیسانس از دانشگاه میامی در اوهایو و مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه کارنگی ملون است.

گیتا سِتی

مشاور و رهبر بخش سیستم‌های غذایی در بانک جهانی

گیتا سِتی به‌عنوان مشاور و رهبر بخش سیستم‌های غذایی در بانک جهانی برنامه این بانک در مورد از دست دادن غذا و کاهش ضایعات را مدیریت می‌کند. وی بیش از 20 سال سابقه کار به‌عنوان اقتصاددان و مشاور عالی سیاستگزاری‌های تغذیه در کشورهای ضعیف، کم درآمد و متوسط را در کارنامه خود دارد. در واقع کارهای این زن موفق به موضوعات توسعه روستایی، ارایه خدمات و سیاست‌های مالی بین دولتی در بخش تغذیه امور کشاورزی در سراسر جهان متمرکز شده است. پیش از این، وی رییس ستاد تغییرات آب و هوایی و اقلیمی در بانک جهانی بوده و عملیات و استراتژی مدیریت تغییرات اقلیمی را دراختیار داشته است. همچنین گیتا سِتی مدت طولانی به‌عنوان مدیر برنامه جهانی کشاورزی و امنیت غذایی کار می‌کرد. لازم به ذکر است که وی دارای مدرک MBA و دکترای اقتصاد است.

الیزابت هرناندز

رییس امور خارجی و توسعه پایدار مجموعه Corteva و عضو هیات‌مدیره انجمن زنان در تجارت کشاورزی آسیا

مجموعه Corteva با هدف تقویت امنیت غذایی و کشاورزی در منطقه آسیا- اقیانوسیه تأسیس شده که البته در سایر کشورهای جهان نیز نمایندگی فعال دارد. الیزابت هرناندز رهبری استراتژی تعاملات خارجی این مجموعه را برعهده داشته و ایده‌های نوآورانه‌ای را نیز در زمینه توسعه پایدار فعالیت آن ارایه می‌دهد. این زن موفق همچنین عضو هیات مدیره انجمن زنان در تجارت کشاورزی آسیا نیز است که استراتژی‌های مختلفی در بخش کارآفرینی در کشاورزی مدرن و ایجاد بسترهای توسعه تجارت در این حوزه را نیز عرضه می‌کند. ایجاد روابط استراتژیک مجموعه‌های فوق با سایر دولت‌ها و ذینفعان حوزه اکوسیستم غذا و کشاورزی برعهده الیزابت است که این نوع فعالیت‌ها به موفقیت‌های وی دوچندان افزوده است.

لی‌آن جکسون

رییس بخش تجارت و بازار غذایی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی

دکتر لی‌آن جکسون، رییس بخش تجارت و بازار محصولات غذایی در اداره تجارت و کشاورزی (TAD) در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی است.
وی پس از 16 سال حضور در سازمان تجارت جهانی در سال 2020 میلادی به سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) پیوست، جایی که آخرین سمت وی به‌عنوان مشاور تحقیقات سیاست مواد غذایی و کشاورزی در بخش تحقیقات اقتصادی
و آمار بود.وی پیش از این دبیر کمیته کشاورزی WTO در بخش کشاورزی و کالاها بود که مسؤولیت‌های وی شامل اجرای و نظارت بر قوانین این سازمان در زمینه کشاورزی و مذاکرات چند جانبه وابسته به آن بود.

کریستین داگراتی

معاون اول بخش توسعه پایدار شرکت پپسی

کریستین به‌عنوان معاون اول بخش توسعه پایدار کمپانی پپسی، رویکرد کوتاه مدت و جهت‌دهی استراتژیک بلند مدت این شرکت بین‌المللی را برای ایجاد تحول و نوآوری پیش می‌برد و راه‌حل‌های استراتژیک منابع پایدار و مسؤولانه را نیز ارایه می‌دهد. همچنین وی تیم‌های پایدار تأمین منابع کشاورزی و غذایی را به منظور ارایه عملکردهای اثربخش در شرکت پپسی با رویکرد کسب اهداف مربوطه تا سال 2025 میلادی تشکیل داده و آن‌ها را هدایت می‌کند. کریستین داگراتی پیش از این کمپانی در شرکت تایسون فودز فعالیت داشته و برنامه‌های مختلف مربوط به تولید مواد غذایی پایدار، حفظ منبع طبیعی و رفاه حال مزرعه داران را در این زمینه‌ها ارایه داده است. وی مدرک دکتری خود را در رشته فیزیولوژی گیاهی در دانشگاه ایالتی لوئیزیانا دریافت کرده است.

لورا همز

مدیر ارشد بخش بازرگانی شرکت والمارت

شرکت والمارت که از تولیدکنندگان بزرگ مواد‌غذایی در جهان به‌شمار می‌رود، از سال 2013 میلادی با لورا همز همکاری دارد و امور بخش بازرگانی و توسعه تجارت کمپانی را به وی سپرده است. البته این زن موفق، مسؤول تولید انواع دانه‌های گیاهای و خوراکی در مزارع این شرکت بین‌المللی نیز می‌باشد که در بنتونویل، آرکانزاس مستقر است. لورا بیش از 25 سال در صنعت تولید محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در مزارع تا برداشت و عرضه به بازار فعالیت می‌کند و طی این سال‌ها با شرکت‌های بزرگی همچون FL، Winter Haven، SunnyRidge و … به عنوان مدیر ارشد واحد تولید و عرضه نیز همکاری داشته است. تمامی این مسؤولیت‌های حوزه تولید، مدیریت بخش‌های مالی، تجاری و بازرگانی را نیز به‌دنبال داشته است که این زن موفق به خوبی از پس آن‌ها برآمده است.

کارولین کلینگ

مدیرعامل شرکت غذایی Keelings

کارولین مدیرعامل شرکت Keelings یک تجارت صد درصد خانوادگی در ایرلند است که این کمپانی از سال 1930 میلادی تولید محصولات میوه و سالاد را در مزرعه خود شروع کرد و محصولاتی را به بازارهای محلی عرضه می‌کرد. اما طی سال‌های اخیر تمرکز Keelings بر رشد و تامین بهترین محصولات تازه در سراسر جهان است. این کمپانی هم اکنون در ایرلند، انگلستان، اروپا، آمریکا و آسیا دفتر فعال دارد و بیش از 2 هزار و 500 نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت نظر کارولین فعالیت می‌کنند. کارولین موفق شد از سال 2010 میلادی طیف وسیعی از محصولات غذایی تازه خود را با تغییراتی عظیم به بازار جهانی عرضه کند و از همین رو به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کرد. کارولین دارای لیسانس شیمی و کارشناسی ارشد در علوم غذایی است که مدارک از دانشگاه کالج دوبلین (UCD) اخذ کرده است. کارولین کار خود را با غذاهای جزیره سبز آغاز کرد و در سال 1994 میلادی به عنوان مدیر فنی به Keelings پیوست.
کارولین یکی از اعضای هیأت مدیره بنیاد Ifrah، کارآفرینان اجتماعی ایرلند و تغذیه معتبر بوده و همچنین از اعضای شورای ملی IBEC و شورای تجارت صادرات ایرلند نیز است.

باربارا بری

مشاور ایمنی و تغذیه Alo

باربارا یک مشاور ایمنی غذا و یک متخصص تغذیه در سطح بین‌الملل است که در زنجیره‌های تأمین مواد غذایی و تهیه استراتژی تغذیه برای مشاغل تجاری این حوزه فعالیت می‌کند و به ارایه برنامه‌های ایمنی غذا می‌پردازد. آخرین تمرکز وی ایجاد کارگاه‌های غذایی پایدار سالم برای مشتریانی است که به‌دنبال ایجاد تغذیه پایدار در استراتژی غذایی خود هستند. لازم به ذکر است که وی در فهرست برگزیده جایزهCaroline Walker Trust برای متخصص تغذیه سال‌های 2019 و 2020 میلادی قرار گرفته است. باتوجه به علاقه مردم به آموزش در مورد غذا و تغذیه، باربارا مدیر کنفرانس کشاورزی آکسفورد، پیشروترین کنفرانس بین‌المللی برای کشاورزی و تجارت مواد غذایی در انگلستان است. وی در کمیته علوم و تغذیه مواد غذایی برای انستیتوی علوم و صنایع غذایی عضویت دارد و یک معتمد با دارا بودن نمونه کارهای امور بین‌الملل برای انجمن تغذیه در انگلیس است. پیش از مشاوره، باربارا به مدت سه سال در بخش بازرگانی کشاورزی اوگاندا کار کرد و سپس چهارده سال را در بخش غذاهای سرد در انگلیس و فرانسه گذراند. نقش‌های وی تهیه مواد غذایی، نوآوری فنی و پیاده‌سازی سیستم‌های ایمنی مواد غذایی با Bakkavor، تولید کننده بین‌المللی مواد‌غذایی بود.

سیمون بارگ

معاون ارتباطات جهان در بخش کشاورزی BASF

کمپانی BASF یک ابرشرکت چندملیتی آلمانی است که اکنون بزرگترین شرکت صنایع شیمیایی جهان می‌‌باشد و مقر اصلی آن، در لودویگسهافن، آلمان قرار دارد. سیمون بارگ، هم‌اکنون به‌عنوان معاون اول ارتباطات جهانی در بخش راه حل‌های کشاورزی و توسعه پایدار آن فعالیت می‌کند و همچنین در چندین سمت بین المللی در حوزه‌های بازاریابی و مدیریت بازرگانی در صنایع مختلف مانند کشاورزی، مواد شیمیایی، مراقبت، بهداشت، تغذیه و پتروشیمی نیز مشغول به کار است. وی تحصیلات مدیریت بین‌المللی و فناوری اطلاعات را در دانشگاه مانهایم، آلمان گذراند و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت بازرگانی (MBA) از دانشگاه آلابامای جنوبی، ایالات متحده در سال 2003 میلادی دریافت کرد. هدف او این است که تجارت کشاورزی را به قلب مردم نزدیکتر کند.
سیمون در زمینه ادغام مشاغل قابل توجه و دارایی‌های به‌دست آمده از Bayer در سال 2018 میلادی و همچنین ارایه استراتژی‌های جدید BASF در کشاورزی ارتباطات، موفقیت‌های بیشماری را به‌دست آورده است.

لیندی نِلسون

موسس انجمن توسعه اعتماد به زنان کشاورز

لیندی نِلسون انجمن توسعه اعتماد به زنان کشاورز را در سال 2017 میلادی در اسکاتلند و با هدف حمایت از زنان کشاورز و توسعه فعالیت آن‌ها تاسیس کرد و تصمیم گرفت تا به جهانیان نشان دهد که باید در بخش کشاورزی بیش از سایر صنایع به زنان اعتماد کرد و استعداد آنان را شناسایی نمود. وی طراحی و اجرای برنامه‌های پیشرو در انجمن‌های مختلف زنان فعال در حوزه کشاورزی را برعهده دارد و اکنون بیش از 65 درصد زنان کشاورز اسکاتلندی از وی مشاوره می‌گیرند. وی در سال 2018 میلادی به PNG سفر کرد تا در مورد توانمندسازی زنان در کشاورزی سخنرانی کند. همچنین این زن موفق هم اکنون برای تدوین استراتژی فعالیت زنان در بخش کشاورزی به دولت اسکاتلند مشاوره می‌دهد.