سازمان‌های تعاون روستایی بازوی اجرایی جهاد کشاورزی هستند
سازمان‌های تعاون روستایی بازوی اجرایی جهاد کشاورزی هستند
اقتصادسبز آنلاین: ۲۷ سال سابقه مدیریت در در قسمت‌های مختلف جهاد کشاورزی کار اجرایی، ترویج مناطق محروم جنوب کشور سبب شد تا گفت‌وگو با دکتر رامین گیلانشاهی رییس سازمان تعاون روستایی گیلان داشته باشیم ...

اقتصادسبز آنلاین: ۲۷ سال سابقه مدیریت در در قسمت‌های مختلف جهاد کشاورزی کار اجرایی، ترویج مناطق محروم جنوب کشور سبب شد تا گفت‌وگو با دکتر رامین گیلانشاهی رییس سازمان تعاون روستایی گیلان داشته باشیم وی لیسانس دامپروری و فوق لیسانس بیولوژی دریا و اکنون نیز دانشجوی دکترای بیولوژی دریا است و اعتقاد دارد استان گیلان امکانات و پتانسیل‌های بالقوه‌ای در زمینه کشاورزی دارد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، ادامه داد: ۱۲۰ هزار تن ظرفیت انباری که در اختیار سازمان است از آنجا که استان گیلان دروازه اوراسیا است و دسترسی مناسبی به بازارهای کشورهای همجوار دریای خزر را دارد. به دنبال آن هستیم که در کنار محصولات استراتژیک مثل برنج، چای، کیوی، بادام و زیتون که در استان گیلان سرآمد تولید است بتوانیم سایر محصولات کشاورزی و حتی دامی دیگر استان‌های کشور را هم از طریق استان گیلان به کشورهای همجوار صادر کنیم.
وی ادامه داد: در این راستا ابتدا تجارت داخلی را مدنظر قرار داده تا بتوانیم در هر شهرستان حداقل یک فروشگاه عرضه محصولات کشاورزی را راه‌اندازی کنیم. در همین راستا در منطقه آستارا و لندویل در زمینه عرضه مستقیم مرغ فروشگاه‌هایی را دایر کردیم در کل شبکه امکانات قابل توجهی را دارد که بی‌مناسبت نیست که در این‌جا به چند مورد اشاره کنم: دو واحد تولید کنسانتره دامی، یک واحد کشتارگاه طیور برای اتحادیه دامداران، دو واحد کارخانه چایسازی، دو واحد کارخانه شالیکوبی، دو واحد کارخانه کنسانتره مرکبات که احیا شده‌، یک واحد تولید لبنیات که اتحادیه دامداران استان خریداری کرده و به زودی با برند خودشان تولید خواهد کرد از جمله امکانات ما در سازمان است. ایجاد زنجیره تولید محصولات کشاورزی و دامی است.
وی ادامه داد: به‌همین منظور در بخش دام؛ اتحادیه دامداران با عقد قرارداد خرید به میزان ۵۵۰ هزار تن ذرت و جو از کشور روسیه در فاز اول ۳۵۰۰ تن جو و ۳۵۰۰ تن ذرت ثبت سفارش شده است و در حال رایزنی برای اخذ ارز مورد نیاز هستیم تا بتوانیم اولین کشتی را وارد کنیم همچنین به دنبال این هستیم که این زنجیره ادامه‌دار باشد در بحث برون مرزی به‌دنبال واردات و صادرات محصولات کشاورزی بوده و در این راستا در استان گیلان برنجی را با عنوان ژوئن به ثبت رساندیم که به‌صورت بسته‌بندی‌های کیفی در اوزان مختلف عرضه می‌شود. این برند شامل سایر محصولات خشکبار و غلات هم می‌شود که در کنار این برندسازی کارگاه بسته بندی محصولات کشاورزی را هم دایر کردیم. دکتر گیلانشاهی ادامه داد: در حال حاضر به دنبال صادرات رب اسپتیک هستیم تا بتوانیم با صادرات رب اسپتیک به کشور روسیه سودآوری برای اتحادیه و کشاورزان داشته باشیم. در بحث نوغانداری یا پیله کرم ابریشم دو سال متوالی است که ورود پیدا کردیم و خرید توافقی آن را در سطح استان را انجام می‌دهیم در سال جاری با ورود تعاون روستایی به بازار قیمتی که ۶۴ هزار یا ۶۵ هزار تومان سطح استان بود آن هم به‌صورت اعتباری خرید می‌شد را سازمان در مرحله اول به ۷۵ هزار تومان و در اواخر بازار به 85 هزار تومان رساندیم که خوشبختانه امسال اعتباراتی صفر درصد با تلاش ریاست سازمان مرکزی و مساعدت مستقیم مقام محترم وزارت تحقق پیدا کرد و ما بدون حذف این اعتبار توانستیم این مهم را اجرایی کنیم. به دنبال آن هستیم که صنعت کرم ابریشم را در استان فعال کرده چرا که یک کارخانه بسیار مجهز نخ‌ریسی در شرق استان وجود دارد. وی ادامه داد: زنان تعاونی‌های روستایی فعال در زمینه نخ ریسی و دیگر صنایع دستی بسیار فعال هستند به طوری که سبدهای بافتنی زنان استان که از حصیر تولید می‌شود تا اسپانیا صادر می‌شود.
بر اساس تاکیدات وزارت جهاد کشاورزی استان‌های تولید کننده برنج مقرر هستند در تولید برنج گواهی شده خودکفا شود در همین راستا اتحادیه تعاون روستایی استان اقدامات خوبی انجام داده و در یک دوره سه ساله حداقل تولید برنج بذر گواهی شده برنج کیفی را به ۵ هزار تن برساند البته برای استان ما ۱۰ تن نیاز است.
دکتر گیلانشاهی ادامه داد: در استان گیلان تولیدات برنج ۹۰ درصد برنج کیفی و ۱۰ درصد برنج پرمحصول است و در این راستا ما یک مرکز بوجاری و تولید بذر گواهی شده برنج را که زیر‌نظر مؤسسه تحقیقات برنج و سازمان جهاد کشاورزی استان و با همکاری اتحادیه تعاون روستایی اداره می‌شود را دارا هستیم. در همین راستا تولید بذر گواهی شده که سال گذشته ۷۰۰ تن تولید داشت در سال جاری به 1200 تن تولید رسید.
وی در پایان تصریح کرد: باید اعلام نمایم که نیاز شبکه تعاون روستایی تامین نقدینگی صفر درصد به‌صورت مشارکت‌های مدنی با هدف ارتقای محصولات کشاورزی است که اگر این اتفاق بیفتد مطمئن هستیم که حرف اول و آخر را کشاورزان در بازار خواهند زد و از آنجایی که همه تشکل‌ها تحت پوشش یا تحت نظارت سازمان تعاون روستایی هستند بنابراین اینها بازوی تنظیم بازار و بازوی وزارتخانه خواهند بود.