سند ۱۰ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به کشاورزان اعطا می‌شود
سند ۱۰ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به کشاورزان اعطا می‌شود
اقتصادسبز آنلاین: وزیر جهاد کشاورزی گفت: سند ۱۰ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به کشاورزان اعطا می‌شود تا بتوانند با دریافت وام در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کنند.

اقتصادسبز آنلاین: وزیر جهاد کشاورزی گفت: سند ۱۰ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به کشاورزان اعطا می‌شود تا بتوانند با دریافت وام در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش خبرنگار ما، «کاظم خاوازی»، وزیر جهاد کشاورزی، روز دوشنبه در مراسم هفته منابع طبیعی و آبخیزداری و رونمایی از سامانه مدیریت جامع اراضی کشور که در سازمان جنگل ها برگزار شد ضمن تبریک هفته منابع طبیعی به دوستداران محیط زیست، افزود: تهیه کاداستر یکی دیگر از اقدامات دولت تدبیر و امید است که امسال به طور تقریبی چهار برابر دوران قبل کاداستر انجام شد که در پایان دولت دوازدهم تمام می شود.

ایران یک میلیون هکتار خاک حاصلخیز درجه یک دارد

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امنیت غذایی به منابع طبیعی و منابع پایه گره خورده است، گفت: طبق آمارها از هشت میلیون هکتار سطح زیرکشت آبی نزدیک یک میلیون هکتار خاک درجه یک داریم و بقیه مبتلا به عوامل محدود کننده همچون شوری و غیره است.
وی با اشاره به اینکه با توجه به اهمیت آب و خاک باید برنامه های ویژه ای داشته باشیم، اظهارداشت: متوسط فرسایش خاک ایران خیلی بالاتر از متوسط فرسایش خاک جهانی است ۱۶ میلیون تن در هکتار فرسایش خاک داریم و به دلیل قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه خشک عملا حدود ۷ درصد سطح اراضی کشور را جنگل داریم.
وزیر جهاد کشاورزی سطح جنگل ها در دنیا را ۴ میلیارد هکتار عنوان کرد و گفت: خوش بینانه نزدیک ۱۴.۵ میلیون هکتار جنگل داریم یکی از کارکردهای بسیار مهم جنگل ها به غیر از بحث تنوع زیستی که می تواند در نسل آینده و غذای آنها موثر باشد، «ترسیب کربن» است که امروز برای دنیا از اهیمت ویژه ای برخوردار است.
خاوازی تصریح کرد: جنگل ها تقریبا ۳۷ میلیارد تن در سال ترسیب کربن انجام می دهند متاسفانه در کشور ما سرانه جنگل کمتر از ۲ دهم هکتار است بنابراین باید از جنگل ها مراقبت شود و سازمان جنگل ها و مراتع همه تلاش خود را می کند و در ماموریت هایش به دقت حرکت می کند که علاووه بر حفاظت از جنگل ها بتواند ترمیم داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: دستگاه کمکی کمباین برای باروری دانه‌های کشاورزی

وی با تاکید براینکه امسال ۴۷ هزار هکتار در رویشگاه های اصلی غنی سازی جنگل داشتیم، افزود: همچنین امسال بیش از ۳۵ هزار هکتار درختکاری برای مبارزه با توسعه بیابان ها و نزدیک ۱۰ هزار هکتار توسعه گیاهان مثمر در اراضی شیبدار و مناسب انجام شده است.
وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت: در مجموع سازمان جنگل ها امروز کارنامه سال ۹۹ خود را با نزدیک ۳۳۰ هزار هکتار درختکاری به پایان می رساند که این اقدام نسبت به سال‌های گذشته، یک جهش خوبی است.

توسعه زراعت چوب با آب فاضلاب برای جنوب تهران کارایی دارد

وی زراعت چوب در کشور را اقدام مهمی دانست و اضافه کرد: زراعت چوب بسیاری از حاشیه نشینی های ما در شهرهای بزرگ را می تواند کاملا نجات بدهد اکنون در خراسان رضوی با مشکل حاشیه نشینی بالغ بر یک میلیون نفر روبرو هستیم و از سوی دیگر یک معضلی تحت عنوان فاضلاب داریم که امروز البته شروع شده و می تواند منبع درآمد خوبی برای حاشیه نشین ها با استفاده از آب فاضلاب برای زراعت چوب باشد.
به گفته وزیر جهاد کشاورزی، همچنین کشت‌هایی که گاه در جنوب تهران صحبت می شود می تواند با زراعت چوب جایگزین شود.
وزیر جهاد کشاورزی اقدام دیگر سازمان جنگل‌ها را توسعه آبخیزداری عنوان کرد و اظهارداشت: در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۸ حدود ۵ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوانداری انجام شد که امسال این عملیات از مرز یک میلیون هکتار عبور کرد. / ایرنا