شکست یا موفقیت خودکفایی گندم در سال آخر دولت دوازدهم!
شکست یا موفقیت خودکفایی گندم در سال آخر دولت دوازدهم!

منصور انصاری بالاخره برداشت گندم در تمامی اقلیم های کشور در دی ماه گذشته به پایان رسید و آمار خرید نهایی گندم توسط شرکت بازرگانی دولتی (GTC) که شامل خریدهای مباشرانی همچون سازمان های تعاونی روستایی استان ها نیز می باشد اعلام شد. این شرکت اعلام کرد در مجموع 8 میلیون و 325 هزار تن […]

منصور انصاری

بالاخره برداشت گندم در تمامی اقلیم های کشور در دی ماه گذشته به پایان رسید و آمار خرید نهایی گندم توسط شرکت بازرگانی دولتی (GTC) که شامل خریدهای مباشرانی همچون سازمان های تعاونی روستایی استان ها نیز می باشد اعلام شد.
این شرکت اعلام کرد در مجموع 8 میلیون و 325 هزار تن گندم خریداری شده است.
بدون اینکه وارد جزئیات، قیمت های خریداری شده، ضرایب افت و نهایتا پولی که به دست کشاورز رسیده و آیا راضی بوده یا نبوده اند بشویم؛ یا به بحث پدیده قاچاق گندم به کشورهای همجوار شرقی اشاره کنیم، باید گفت این رقم نهایی خرید تضمینی و ذخیره سازی گندم داخلی است، گرچه مجری طرح گندم چندین بار از جمله در مهر ماه 1398 پیش بینی کرد طی سال زراعی 98- 99 در سطح 6 میلیون هکتار، 14 میلیون و 500 هزار تن گندم تولید خواهیم کرد.
البته ایشان در 4/4/99 در گفتگو با رسانه ها این رقم را به 14 میلیون تن تعدیل کرد. حال اگر این رقم را ملاک قرار دهیم، بین رقم تولید 14 میلیون تن تا 8 میلیون و 325 هزار تن، 5 میلیون و 675 هزار تن فاصله هست! حتی اگر فرض کنیم پیش بینی مجری گندم درست نبوده و حدود مثلا 12 میلیون و 500 هزار تن گندم تولید شده، باز هم با یک مابه التفاوت 4 میلیون و 175 هزار تنی مواجه خواهیم شد!
البته نه مجری طرح گندم پاسخگو ست که بالاخره چند میلیون تن گندم در کشور تولید شده و رقم واقعی چیست اگر کمتر از میزان پیش بینی تولید شده چرا و به چه علت بوده، آسیب شناسی آن چیست؟ آیا آنچه قبلا به عنوان پیش بینی اعلام شده، سیاسی کاری بوده یا از روی اشتباه و غیرعلمی ارزیابی و محاسبه شده؟ چرا میزان واقعی تولید سال زراعی 98-99 اعلام نشده و سوالات متعدد دیگر… و نه شرکت بازرگانی دولتی.

بیشتر بخوانید: اپلیکیشن mySugr – Diabetes App & Blood Sugar Tracker

وقتی گفته می شود 14 میلیون تن گندم در کشور تولید شده یا می شود، چرا این شرکت فقط 8 میلیون و 325 هزار تن آن را خریداری کرده؟ چرا کم خریده؟ علت چه بوده؟ مشکل از کجاست؟ ظاهرا قرار است در این مملکت ادعایی بکنند ولی پاسخگو نباشند که این ادعاها صحت دارد یا خیر؟ آیا گندم، به همان اندازه که مجری طرح گفته، تولید شده ولی شرکت بازرگانی دولتی به تشخیص خودش خرید همین مقدار را برای خوداتکایی کافی می دانسته است؟ آیا گمان دارد که اگر میزان گندم در داخل کم آمد از خارج و به بهانه تقویت ذخایر استراتژیک وارد می کند؟
بالاخره یک نهاد دولتی باید این اختلاف فاحش میان تولید و خرید تضمینی گندم را پاسخ دهد تا این شائبه به وجود نیاید که نزدیک به حداقل 5 میلیون تن گندم گم شده است! اگر گفتۀ مجری طرح گندم درست باشد، باید گفت حدودا بالغ بر 40 درصد گندم تولید شده خریداری نشده است!
آخرین پرسش راهبردی؛ آیا این مقدار گندم خریداری شده توسط شرکت بازرگانی دولتی، برای اینکه بگوییم در گندم خوداتکا شده ایم کافی است یا در سال 1400 وارد کننده گندم خواهیم بود؟
اگر این گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی یا سایر نهادها و ارگان ها درست باشد که برای مصرف یک سال – منهای بحث ذخیره استراتژیک- به بالغ بر 11 میلیون تن گندم نیاز داریم، حداقل باید در این تنگناهای ارزی اقتصادی سه میلیون تن گندم وارد کنیم! / پایگاه خبری تحلیلی تفسیری اقتصاد کشاورزی

  • نویسنده : منصور انصاری