عرضه بهداشتی نبات پودری بسته‌بندی در شرایط کرونا
عرضه بهداشتی نبات پودری بسته‌بندی در شرایط کرونا
اقتصادسبز آنلاین: با توجه به بحران کرونا و اهمیت رعایت بهداشت تغذیه‌ای نبات پودری با بسته‌بندی لفاف سه لایه به بازار عرضه شده است.

اقتصادسبز آنلاین: با توجه به بحران کرونا و اهمیت رعایت بهداشت تغذیه‌ای نبات پودری با بسته‌بندی لفاف سه لایه به بازار عرضه شده است.

منصور مستندی، مدیرعامل شرکت نبات چتران در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب افزود: با توجه به تجربه کاری و آشنایی با پروسه تولید و بسته‌‌بندی مواد غذایی و اطلاع از حساسیت موضوع بهداشت رعایت موازین بهداشتی در زمینه موادغذایی، در مراجعه به رستوران‌ها، باغ رستوران‌ها و کلیه اماکنی که برای پذیرایی از نبات به همراه چای استفاده می‌کنند، مشخص گردید که پروسه نگهداری و سرو نبات‌های چوبی موجود، به هیچ‌وجه بهداشتی نبوده و دارای مشکلات فراوانی می‌باشد. وی افزود: زیرا نبات توسط این مرکز در کارتن‌های 7 کیلوگرمی به‌صورت فله خریداری شده و معمولاً در محیط‌های نامناسب نگهداری می‌گردد که به‌دلیل وجود موادغذایی در محل، مرکز تجمع موش و حشرات موذی می‌باشد. همچنین کارتن‌های نگهداری نبات باز بوده و گرد و غبار و رطوبت به‌راحتی به داخل آن سرایت می‌کند. علاوه بر موضوعات ذکر شده در زمان سرو نبات برای مشتری نیز درصورت آلوده بودن دست فرد پذیرایی کننده، آلودگی به نبات نیز سرایت می‌کند که این امر قابل کنترل و اجتناب نیست.
لذا با مطالعه موضوع و بررسی شرایط بر آن شدیم تا با راه‌اندازی و احداث یک واحد تولید و بسته‌بندی نبات به‌صورت بهداشتی، علاوه بر تأسیس یک بنگاه اقتصادی و ایجاد کار و اشتغال بتوانیم نقشی کوچک در پیشبرد و ارتقاء سطح بهداشت غذایی جامعه ایفا نماییم. وی ادامه داد: در این مسیر نخست شکل و بسته‌بندی محصول مورد بررسی قرار گرفت که با توجه به تصمیم به افزودن طعم‌دهنده‌های گیاهی نظیر دارچین، زنجبیل و زعفران برای بالابردن خواص، عطر و طعم محصول نیاز می‌باشد نبات تولیدی به‌صورت خرد شده بسته‌بندی گردد که بدین‌منظور از دستگاه آسیاب استفاده می‌‌گردد لذا برنامه‌ریزی جهت تولید نبات، آسیاب نمودن نبات تولیدشده و در نهایت بسته‌بندی آن به‌صورت تک نفره توسط دستگاه اتوماتیک بسته‌بندی صورت پذیرفت. مستندی گفت: در شرایط فعلی کشور که بیماری کووید 19 گریبانگیر تمام اقشار جامعه و باید با این بیماری و رعایت‌های پروتکل‌های بهداشتی به زندگی عادی برگردیم، بهتر است که از محصولات بسته‌بندی شده و صنعتی استفاده شود تا درصد نفوذ ویروس به حداقل برسد. وی گفت: در این راستا کارگاهی به مساحت 200 متر مربع با رعایت کلیه موازین بهداشتی که به تایید بازرسان محترم اداره بهداشت رسیده است آماده‌سازی شده است. همچنین کلیه استعلام‌های لازم درخصوص تجهیزات و دستگاه‌های موردنیاز از قبیل دیگ پخت نبات، آسیاب و دستگاه بسته‌بندی صورت گرفته و آماده اقدام می‌باشد از سویی دیگر نمونه‌های تولیدی در مقادیر آزمایشگاهی مورد بررسی و تست قرار گرفته است. لازم به ذکر می‌باشد جهت بسته‌بندی محصول از لفاف سه لایه استفاده خواهد شد تا در برابر نفوذ آب، نور و هوا مقاوم باشد. وی در پایان تأکید کرد: نبات چتران در طعم‌های زعفران، زنجبیل، هل، دارچین، لیموعمانی، چای ترش و مخلوط به‌صورت ساشه به سراسر کشور ارسال می‌شود.