عرضه ۶۲ هزار تن کنجاله سویا وارداتی در سامانه بازارگاه
عرضه ۶۲ هزار تن کنجاله سویا وارداتی در سامانه بازارگاه
اقتصادسبز آنلاین: مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: ۶۲ هزار تن کنجاله وارداتی از چهارشنبه گذشته (۳۰ مهرماه) در سامانه بازارگاه بارگذاری شد که پس از پنج روز به واحدهای مرغداری تحویل می‌شود.

اقتصادسبز آنلاین: مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: ۶۲ هزار تن کنجاله وارداتی از چهارشنبه گذشته (۳۰ مهرماه) در سامانه بازارگاه بارگذاری شد که پس از پنج روز به واحدهای مرغداری تحویل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما، «محمدرضا طلایی»، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور، در جلسه هم اندیشی با روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها درخصوص آخرین وضعیت سامانه بازارگاه و توزیع نهاده‌های دامی افزود: اکنون ۲۹۰ هزار تن ذرت در سامانه بازارگاه بارگذاری شده است.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با بیان اینکه در مهرماه جوجه‌ریزی کمتری انجام شده، اظهارداشت: درتلاشیم با انجام رصد و پایش، نهاده به دست مرغدارانی برسد که جوجه‌ریزی انجام داده‌اند.
طلایی درباره توزیع مرغ منجمد در بازار نیز گفت: چهارشنبه هفته گذشته نزدیک به ۲ هزار تن مرغ منجمد توسط شرکت پشتیبانی امور دام به بازار تزریق و موجب کاهش ۲ هزار تومانی قیمت هر کیلو مرغ در بازار شد.

فعال سازی کمیته‌های پایش مدیریت سامانه بازارگاه در استان‌ها
«سعید سعادت» مشاور وزیر جهاد کشاورزی نیز در این جلسه با اشاره به تاکید وزیر در مراقبت از چگونگی توزیع نهاده‌های دامی، گفت: کمیته‌های پایش مدیریت سامانه بازارگاه باید در استان‌ها فعال شود.
وی افزود: به‌طور حتم مسوولیت این کار و مشکلات آن بر عهده روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌هاست.

توزیع قطعی نهاده‌ها با ارز ترجحی در سامانه بازارگاه
«امید گیلانپور» معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب‌وکارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: توزیع نهاده‌هایی که با ارز ترجیحی تامین می‌شود، باید در سامانه بازارگاه انجام شود.
وی فعالیت این سامانه را در کشور نمونه برشمرد و گفت: باید توانمندی‌های این سامانه را افزایش دهیم.
معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب‌وکارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ادامه‌داد: این سامانه توانایی دارد تا هم‌زمان نقل و انتقال پول و توزیع کالا را انجام دهد.
گیلانپور، درباره توزیع نهاده‌ برای مرغ گوشتی در سامانه بازارگاه خاطرنشان‌کرد: از روز پنجشنبه واحدهای مرغ گوشتی نیز توسط سیستم اتوماتیک نهاده دریافت می‌کنند، همچنین در بخش دام هم پس از رفع نواقص احتمالی این کار انجام خواهد شد.
وی ادامه‌داد: بخشی از سامانه که مربوط به رصد تحویل کالا است در حال به روز رسانی و تغییر بوده و شرکت‌هایی که نسبت به تحویل به موقع کالا تاخیر داشته باشند، تذکر دریافت خواهند کرد.
این مقام مسوول افزود: اکنون در سامانه بازارگاه از زمان ثبت سفارش، محموله‌ها رصد می‌شود تا وارد کشور شده و داخل سامانه عرضه شوند، بنابراین اگر استان‌ها از شرکت‌هایی که واردکننده نهاده هستند و آن را خارج از سامانه عرضه می‌کنند اطلاعاتی دارند با ما در میان بگذارند.
معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی درباره ارتباط سامانه بازارگاه با سامانه‌های مرتبط دیگر، خاطرنشان‌کرد: سامانه بازارگاه ارتباط سیستمی با سامانه‌های مانند سماصط، GIS و قرنطینه دامپزشکی دارد، بنابراین اطلاعات سامانه‌ها را راستی‌آزمایی می‌کند و اطلاعاتی که در بازارگاه می‌نشیند، نتیجه خوانش این سامانه از سامانه‌های دیگر است.
وی گفت: سامانه بازارگاه به سامانه جامع تجارت متصل است و اطلاعات سامانه انبارها را از طریق همین سامانه دریافت می‌کند.
گیلانپور با اشاره به استفاده از حساب واسط، اظهارداشت: با حساب واسط می‌توان رصد حمل نهاده به واحدهای مرغداری را انجام داد و اکنون سامانه بازارگاه در حال خوانش بارنامه‌ها است.
وی گفت: هیچ واحد مرغداری نمی‌تواند به جای واحدهای دیگر نهاده دریافت کند، مگر این که مسوولیت خرید افراد به تشکل‌ها واگذار شود.
معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با قیمت تنظیم بازار برای مرغ گوشتی، گفت: در ستاد تنظیم بازار برای کل کشور قیمت مرغ زنده ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان به اضافه ۱۰ درصد ابلاغ شده است.

ارائه نهاده دولتی، فقط به مرغداران مجاز
«مرتضی رضایی» معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست گفت: نقش نظارتی سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها با سیستماتیک شدن توزیع نهادها باید بیشتر شود.
وی افزود: باید به صورت روزانه فهرست افرادی که نتوانستند در سامانه بازارگاه نهاده دریافت کنند، ارائه شود تا بتوانیم آن را بررسی کرده یا افرادی که نهاده خریداری کرده‌، اما حمل و نقل انجام نشده را شناسایی کنیم.
رضایی ادامه‌داد: مرغداران باید به میزان دانی که دریافت می‌کنند، مرغ تحویل کشتارگاه‌ها دهند و غیر از میزان ظرفیت موجود در پروانه هم نهاده تخصیص داده نمی‌شود.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: برای ۴۰ روز پرورش جوجه گوشتی نهاده در نظر گرفته شده، اما نهاده اضافی برای روزهای پس از ۴۰ روز اختصاص داده نمی‌شود و مرغ باید در روز چهلم به کشتارگاه فرستاده شود.
وی تاکیدکرد: فقط مرغداری‌های مجاز نهاده دریافت خواهند کرد.

بسته شدن کانال‌های خریدوفروش نهاده‌های دامی خارج از بازارگاه
«احمد طمراسی» رییس مرکز حراست وزارت جهاد کشاورزی در این نشست اظهارداشت: با نامه‌نگاری‌های انجام شده، کانال‌های خرید و فروش نهاده‌های دامی خارج از سیستم بازارگاه در استان‌ها بسته می‌شوند.
وی افزود: جلساتی با پلیس مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز داشتیم که شبکه‌های سازمان‌یافته برای عرضه خارج از سامانه بازارگاه را شناسایی کنند.
به گزارش ایرنا، از اواسط شهریورماه بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن نهاده‌های دامی در بندر امام خمینی(ره)، بندرعباس و چابهار ترخیص و به مقصد استان‌ها بارگیری شد.
سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی به منظور ساماندهی زنجیره تامین نهاده راه‌اندازی شده و کشاورزان می‌توانند با ثبت‌نام در این سامانه و اخذ کد کاربری نسبت به خرید نهاده مورد نیاز اقدام کنند.
این سامانه به منظور اصلاح فرایند توزیع و حذف امضاهای طلایی و بازار سیاه اصلاح شد. / ایرنا