مصرف چای ایرانی برای تقویت سیستم گوارشی و پیشگیری از کرونا مفید است
مصرف چای ایرانی برای تقویت سیستم گوارشی و پیشگیری از کرونا مفید است
اقتصادسبز آنلاین: مازیار جعفری مدیرعامل اتحادیه چایکاران شمال کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن تشریح فعالیت‌های اتحادیه گفت: حمایت از کشاورزان چایکار شمال کشور از وظایف اصلی اتحادیه است ...

اقتصادسبز آنلاین: مازیار جعفری مدیرعامل اتحادیه چایکاران شمال کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن تشریح فعالیت‌های اتحادیه گفت: حمایت از کشاورزان چایکار شمال کشور از وظایف اصلی اتحادیه است و در واقع در زمینه‌هایی مثل نرخ گذاری خرید تضمینی برگ سبز چای – بیمه فراگیر باغات – نرخ‌گذاری نهاده‌های کشاورزی – آموزش‌ها و راهنمایی‌های لازم جهت نگهداری باغات چای و افزایش تولید – واردات و صادرات از جمله فعالیت‌های اصلی اتحادیه محسوب می‌شود.

جعفری در ادامه توضیح داد: متاسفانه قیمت چای تولیدی به نفع کارخانه دارها است و کشاورزان سود آنچنانی دریافت نمی‌کنند. امسال با توجه به خشکسالی و سرمازدگی کاهش تولید را به‌دنبال داشتیم و انتظار می‌رود فروش چای خیلی بسیار پایین باشد و در حال حاضر دنبال دلگرمی برای کشاورزان از جمله بیمه کشاورزان هستیم ولی متأسفانه واردات بی‌رویه چای هم در کاهش تولید تأثیر زیادی داشته است.

مدیر‌عامل اتحادیه چایکاران شمال کشور در ادامه عنوان کرد: مزارع زیر کشت در سطح استان گیلان و غرب استان مازندران 23000 هکتار است که 90 درصد آن در استان گیلان واقع شد. که از این آمار در حدود 20 درصد مصرف داخلی را تولید می‌کنیم و بقیه از واردات تأمین می‌شود.وی ادامه داد: متأسفانه تغییر کاربری‌ها و واردات بی‌رویه باعث شده که دیگر کشاورزان انگیزه‌ای برای تولید نداشته باشند به همین علت زمین‌های سطح زیر کشت خیلی کم شده است. در حال حاضر تعداد کارخانجات چای در استان 160 عدد است که در 6 ماه اول سال اشتغالزایی خوبی داشته‌ایم.
وی ادامه داد: مسؤولین و سازمان‌های مرتبط با ما تعامل خوبی دارند در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کرونا جلسه‌ای که با کارخانه‌داران داشتیم و قرار بر این شد که چایکاران زمان دریافت برگ سبز راشبانه‌روزی کنند‌ و تجمعات در کارخانجات اتفاق نیفتد و ما هم و احتمالاً اعتیادآور هستند. وی با اشاره به این‌که ویروس کرونا ‌اختلالاتی در سیستم گوارشی ایجاد می‌کنند تصریح کرد: به‌همین خاطر مردم به سمت مصرف چای ایرانی که عاری از هرگونه سموم و اسانس هست روی آوردند تا از این طریق سیستم گوارشی را تقویت کند.
وی در رابطه با میزان تولید چای گفت: ۲۶ هزار تن تولید و حدود ۱۰ درصد هم صادرات به کشورهای روسیه تاجیکستان و تایوان و آذربایجان داشته‌ایم.
جعفری در ادامه به معرفی عملکرد اتحادیه پرداخت و تصریح کرد: ۴۲ شرکت زیر مجموعه در سطح استان مازندران وجود دارد و گیلانکارخانه سپیدرود هم در اختیار خود اتحادیه است در سال گذشته هزار تن برگ سبز گرفتیم سپیدرود تنها کارخانه‌ای بود که نرخ بالاتر ازبه موقع برسانیم و سلامدر سفری که خبرنگار اعزامی ماهنامه برزگر به استان گیلان داشتند فرصتی پیش آمد تا نشستی با اتحادیه چایکاران شمال کشور داشته باشند.امسال هم ۳۵۰ تن در چین اول خرید داشتیم که انتطار می‌رود تا حمایت دولت از چایکاران و اتحادیه تداوم داشته باشد و کنترل وضعیت واردات چای‌‌، نهاده‌های شیمیایی و کود را به موقع برسانند.
در انتها از کلیه مسؤولین سازمان تعاون روستایی و جهاد کشاورزی مخصوصاً دکتر گیلانشاهی قدردانی می‌کنیم.