موانع تولید در صنعت نان
موانع تولید در صنعت نان
گروه صنعتی نان سحر ضمن تولید بیش از ۱۷۰ نوع نان و ۷۰ نوع شیرینی و دسر، در بخش‌های تولید و طراحی ماشین‌آلات و همچنین راه‌اندازی و تجهیز شرکت‌های مرتبط در سراسر ایران فعالیت می‌کند.

گروه صنعتی نان سحر ضمن تولید بیش از ۱۷۰ نوع نان و ۷۰ نوع شیرینی و دسر، در بخش‌های تولید و طراحی ماشین‌آلات و همچنین راه‌اندازی و تجهیز شرکت‌های مرتبط در سراسر ایران فعالیت می‌کند. این مجموعه همچنین فعالیت خود را در تولید و تامین مواد اولیه کاربردی نظیر بهبوددهنده‌ها و فرآورده‌های پودری تخصصی در این صنعت و همچنین فعالیت‌های آموزشی خود را در غالب دانشگاه تخصصی و آموزشگاه فنی حرفه‌ای، بسط و گسترش داده است.

این مجموعه فعالیت خود را از سال ۱۳۵۰ در زمینه تولید نان صنعتی و تحت عنوان نان بولکی‌پزی سحر تنها با ۳ نفر پرسنل آغاز کرد و از همان سال ضمن برقراری ارتباط با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی تولیدکننده نان در کشورهای اروپایی، در راستای ارتقای سطح کیفی، ایجاد تنوع و کاهش ضایعات نان‌های صنعتی حجیم و نیمه حجیم برداشته و امروزه گروه صنعتی نان سحر با در اختیار داشتن مجموعه پرسنلی بیش از ۱۴۵۰ نفر نیروی متخصص، فعالیت‌های خود را در شرایط تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی بسط و گسترش داده و درزمینه کارآفرینی و اشتغال‌زایی موفق بوده و با بیش از ۲۵ شعبه و نمایندگی در تهران و با همکاری نمایندگان پخش در سراسر کشور، فعال است. «دنیای‌اقتصاد» باهدف تشریح وضعیت این شرکت با رئیس هیات‌مدیره این مجموعه مهدی‌خان محمدی گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید:

«نان سحر» چه برنامه‌هایی برای توسعه فعالیت خود دارد؟
«نان سحر» با پنج دهه فعالیت در حوزه تولید و فروش نان صنعتی حجیم و نیمه حجیم، شیرینی و دسر و با بهره‌مندی از دانش تخصصی و آخرین تکنولوژی روز دنیا، توانسته در حوزه صنعت نان کشور اقدامات موثری کند. این مجموعه با تاسیس شرکت «پیشرفت پخت سحر» در سال ۱۳۶۳ در زمینه طراحی و ساخت انواع ماشین‌آلات تولید نان نیز وارد عمل شد.

همچنین در سال ۱۳۷۶ با تاسیس کارخانه در صفا دشت و نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات اقدام به تولید انواع بهبوددهنده‌های آرد و نان، پریمیکس‌های قنادی، انواع مغزی‌های کیک و شیرینی، براق‌کننده‌ها و بهبوددهنده‌های کیک به فرم ژل کرده است. این گروه با تاسیس آموزشگاه (با اخذ مجوز رسمی از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت کار) در سال ۱۳۸۵ و اولین دانشگاه تخصصی صنعت نان در کشور (زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران) در سال ۱۳۹۳، هرساله دانشجویان و علاقه‌مندان صنعت نان را پذیرش می‌کند.

وضعیت شرکت یا در کل صنعت آرد و نان نسبت به زمان مشابه در سال ۹۸ چگونه است؟
به‌طورکلی صنعت آرد و نان کشور از گذشته تا امروز مشکلات اساسی را متحمل شده که ازجمله آن می‌توان به عدم یکسان‌سازی نرخ خدمات و نبود فرهنگ‌سازی مناسب برای مصرف نان صنعتی اشاره کرد: اما اصلی‌ترین چالش حال حاضر این صنعت، تبعیض در اعطای یارانه، نوسان کیفی و قیمتی در مواد اولیه اصلی مصرفی مانند آرد، شکر، روغن و… و همچنین مواد مکمل مصرفی مانند گردو، پودر نارگیل، پودر کاکائو، کنجد و مغزیجات و… در این حوزه است که ضربه‌های کلیدی به بازار رقابتی این صنعت وارد آورده است. این درحالی است که پیرو بخشنامه‌های متعدد صادره از سوی ارگان‌های ذی‌ربط، نرخ رشد واردات مواد اولیه نیز به‌شدت کاهش‌ یافته و تحریم‌های بین‌المللی و مشکلات انتقال وجه موجب می‌شود تا صاحبان این صنعت همواره نگرانی‌هایی درخصوص تامین مواد اولیه باکیفیت داشته باشند بااین‌همه، شرکت نان سحر همواره در تلاش است باوجود ضربه‌های جدی که در خلال گسترش و شیوع ویروس کرونا به این صنعت و به‌ویژه صنعت شیرینی و دسر واردشده از خدمات خود نکاهد و نیرو نیز تعدیل نکند.

برنامه سحر در سال ۹۹ چیست؟
در شرایط فعلی حاکم بر جامعه داشتن برنامه مدون و اجرایی کردن آن بسیار دشوار به نظر می‌رسد اما با همراهی همه‌جانبه نیروهای متخصص در برند نان سحر، سعی داریم تا ضمن تعهد پایدار به رسالت‌های این برند در راستای تعدیل شرایط موجود، راهکارهایی راهبردی را مدنظر قرار دهیم. به‌عنوان‌مثال شرکت ثمین نان سحر که از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی نان سحر به شمار می‌رود و جزو صنایع وابسته شناخته ‌شده در صنعت شیرینی و شکلات از ‌نظر تولید انواع بهبود دهنده‌های آرد و نان، پریمیکس‌های قنادی، انواع مغزی‌های کیک و شیرینی، براق‌کننده‌ها و بهبود دهنده‌های کیک به فرم ژل و… به‌حساب می‌آید نیز مستثنا از اثرات و آسیب‌های وارده به بدنه این صنعت نبوده اما این تهدید را نیز همانند سوابق پیشین به فرصت تبدیل کرده و به تولید بیش‌ازپیش پریمیکس‌های خانگی مانند پودر کیک و دیگر محصولات به همراه دستورالعمل‌های کاربردی، اقدام کرد.

بازار نان‌های صنعتی نسبت به سال‌های قبل کوچک ‌شده است؟
امروز که دنیا با مشکلات ناشی از شیوع ویروس جدید کرونا موسوم به کووید-۱۹ در هر حوزه دست‌وپنجه نرم می‌کند، وظیفه خطیری بر دوش کلیه صاحبان کسب‌وکار نیز هست، چراکه بی‌شک یکی از حوزه‌های اقتصاد که با پاندمی کووید-۱۹ بیشترین آسیب را متحمل شده، حوزه صنایع غذایی است. در این میان و در چندماهه اخیر با تغییر عادات خرید، مردم اعتماد بیش‌ازپیش خود را حداقل در حوزه صنعت غذا به محصولات کارخانه‌ای که به شیوه صنعتی فرآوری و تولید می‌شوند معطوف کرده‌اند بنابراین جا دارد ما نیز به‌عنوان صنعتگران حوزه سلامت با ارتقای سطح کیفی محصولات، تنوع در تولید و سهولت دسترسی در راستای جلب اعتماد، بیش‌ازپیش گام‌های ارزنده‌ای را برداشته و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم تا علاوه بر ایجاد جهشی مثبت در تولید، به چرخش چرخ صنعت غذا و حمایت از پرسنل فعال در بخش‌های مختلف آن بپردازیم. در این میان نه‌تنها استقبال از خرید نان صنعتی حجیم و نیمه حجیم از سوی مشتریان این برند دستخوش تغییرات منفی نشده است، بلکه شرایط موجود سبب شده تا فرهنگ مصرف این محصولات نیز رونقی بیش‌ازپیش داشته باشد. لازم به توضیح است که مورد مطروحه درخصوص فست فودها و رستوران‌ها با رکود جدی مواجه بوده و افزایش مذکور در این خصوص صدق نمی‌کند.

موانع تولید در صنعت نان چیست؟
موانع تولید در صنعت نان بسیار متعدد و گسترده است که ازجمله آن می‌توان به عدم نیاز صنعت نان به سهمیه آرد که به‌واسطه آن فضای رقابتی ناسالم ایجاد شده است، عدم سرمایه‌گذاری صحیح در حوزه‌ فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مصرف نان‌های صنعتی حجیم و نیمه حجیم، چالش‌های جدی در حوزه تامین مواد اولیه اصلی و ثانویه باکیفیت و قیمت متعادل، مشکلات یکسان‌سازی نرخ خدمات، فشارها و محدودیت‌های اقتصادی، وجود تحریم‌های بین‌المللی درزمینه فعالیت در بازارهای جهانی و البته شیوع ویروس کرونا و… اشاره کرد که جمیع این عوامل سبب می‌شود تا تولیدکننده با موانع و پیامدهای جبران‌ناپذیر مواجه شود.

آیا تحریم فرصتی برای تولیدات شما بوده است؟
باوجود تمام تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی توانسته‌ایم موانع و چالش‌های پیش رو را برداریم و امروز در نقطه‌ای واقع شویم که بتوانیم با بازارهای جهانی رقابت کنیم. شاید مواجه‌شدن با برخی چالش‌ها سبب شود تا به‌ناچار از پتانسیل‌ها و امکانات داخلی بهترین بهره را ببریم. ما همیشه اعتقاد خاصی به کیفیت در تولید داشته و داریم و بر این باوریم که پیروی از این اعتقاد سبب برکت در کار می‌شود. این در حالی است که این ارتقای کیفیت زمانی نمود پیدا می‌کند که تمامی زنجیره را در برگیرد. به تعبیر دیگر این امر نیازمند همکاری همه‌جانبه تمامی حلقه‌های موثر در صنعت گندم، آرد ونان کشور است. تاکید می‌شود اگر هر یک از ما تولیدکنندگان در هر جایگاهی از این زنجیره عظیم فعالانه و شانه‌به‌شانه اهدافمان را دنبال کنیم، می‌توانیم به آینده روشن‌تری در این صنعت استراتژیک امیدوار باشیم. مصداق این امر در گروه صنعتی نان سحر، رشد و توسعه هر چه بیشتر دستاوردهای شرکت، پیشرفت پخت سحر با رویکرد خودکفایی و بی‌نیازی به واردات ماشین‌آلات تخصصی و مشاوره و راه‌اندازی واحدهای تولیدی در این حوزه در سراسر کشور است و امروز به‌عنوان یکی از موفق‌ترین و شناخته‌شده‌ترین تولیدکنندگان این عرصه به‌حساب می‌آییم. بااین‌وجود امیدوار هستیم که با مرتفع شدن تحریم‌های بین‌المللی و مشکلات ناشی از شیوع ویروس جدید کرونا در راستای توسعه هر چه بیشتر این صنعت و زیرشاخه‌های آن در بازارهای جهانی گام‌های ارزنده‌ای را برداریم.

دولت چه کمکی می‌تواند به شما بکند و انتظار شما از دولت چیست؟
مهم‌ترین درخواست‌های سکان‌داران تولید، صاحبان صنایع و کارآفرینان صنعت غذا از دولت، رسیدگی به مسائلی مانند بهبود فضای کسب‌وکار، تسهیل بازگشت ارز صادرات، تامین مواد اولیه باثبات در کیفیت و قیمت، جلوگیری از صدور بخشنامه‌ها خلق‌الساعه، توسعه صادرات غیرنفتی و… است و این مهم بدون همکاری و مساعدت همه‌جانبه ارگان‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط محقق نمی‌شود همچنین ما بر این باور هستیم که دولت نیز در راستای مرتفع شدن موارد فوق و تحقق اهداف مثبت واحدهای تولیدی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

صادرات سال ۹۸ شما چگونه بوده است و چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟
صنعت مواد غذایی یکی از مهم‌ترین صنایع هر اقتصادی به ‌شمار می‌رود و در بسیاری از کشورهای دنیا صادرات محصولات غذایی توانسته ارزآوری بسیاری به همراه داشته باشد. به‌رغم فزونی تقاضای واردات از سوی شرکای تجاری منطقه (شامل روسیه، عراق و عمان)، نباید مسائل اصلی را در صادرات این عرصه دور ازنظر نگاه داشت که ازجمله آن می‌توان به فقدان شناخت کافی از مولفه‌های تاثیرگذار بر صادرات به بازارهای منطقه و سیاست منسجم منطقه‌ای توسعه صادرات، نبود سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی منسجم در این عرصه، تحولات سیاست‌های توسعه صادرات محصولات صنعت غذای کشور و تغییرات بازارهای جهانی از برنامه اول توسعه تاکنون در اتخاذ سیاست‌های صادراتی مناسب تاثیر معنی‌داری بر این حوزه داشته است مضاف بر اینکه تحریم‌های بین‌المللی و مشکلات انتقال وجه نیز مزید بر علت بوده و موانعی اثرگذار در این حوزه به‌حساب می‌آیند اما بااین‌ همه صادرات سال ۹۸ تولیدات و دستاوردهای گروه صنعتی نان سحر مساعد بوده اما در سال ۹۹ با مشکلات کلیدی بیش‌ از پیش که توضیحات آن را به‌صورت مفصل بیان کردم، مواجه شده‌ایم. بااین‌وجود انجام تحولاتی در سیاست‌های صادراتی کشور و به‌تبع سیاست‌های تجاری جهانی می‌تواند نویدبخش تحولات بهتری در‌ آینده توسعه صادرات در عرصه‌های مختلف صنعت غذا باشد.

آنزیم‌ها چه کمکی در تولید محصولات نان داشته‌اند؟
«شرکت ثمین نان سحر» به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه صنعتی نان‌سحر، پس از تایید کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجرای نهاد ریاست جمهوری، در لیست شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفت. همان‌طور که می‌دانید شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان برای هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی که شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری هستند و همین‌طور تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید محصول و خدمات در حوزه فناوری‌های برتر و باارزش افزوده‌فراوان، اهداف خود را دنبال می‌کنند. این شرکت که فعالیت‌های خود را از سال ۱۳۷۶ با نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات مدرن و با پشتوانه‌ای بالغ‌بر ۲۰ سال تجربه در صنعت نان آغاز کرده است از همان ابتدا ضمن همکاری با شرکت‌های پیشرو این صنعت در جهان، اقدام به تهیه و تولید انواع بهبوددهنده‌های آرد و نان، فرآورده‌های غلات و تولید پریمیکس‌های قنادی کرد. ثمین نان سحر با بهره‌گیری از نیروهای متخصص، تجهیزات مدرن آزمایشگاهی، امکانات آموزشی و به‌روزرسانی دائمی سیستم‌های تحقیقاتی در ارائه محصولات جدید و ایده‌های نو، گام‌های موثری برداشته است و موفق شده در فاز دوم بهره‌برداری، به تولید انواع مغزی‌های کیک و شیرینی، براق‌کننده‌ها و بهبوددهنده‌های کیک به فرم ژل نیز مبادرت ورزد. در میان کلیه تولیدات این شرکت با توجه به نوسان کیفی آردهای موجود، بهبوددهنده‌های آرد و نان نقشی کلیدی را در اصلاح و بهبود ویژگی‌های رئولوژیکی و کیفی محصولات تولیدی ایفا می‌کند و ضایعات تولیدی این صنعت را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد. / دنیای اقتصاد