میوه‌های بنفش بخورید
میوه‌های بنفش بخورید
اقتصادسبز آنلاین: چرا بنفش؟ میوه و سبزیجات آبی یا بنفش، سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی هستند. آنتی اکسیدان‌ها، موادی هستند که به مبارزه بدنتان در برابر آسیب کمک می‌کنند، مولکول‌های ناپایداری که رادیکال‌های آزاد نامیده می‌شوند.

اقتصادسبز آنلاین: چرا بنفش؟ میوه و سبزیجات آبی یا بنفش، سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی هستند. آنتی اکسیدان‌ها، موادی هستند که به مبارزه بدنتان در برابر آسیب کمک می‌کنند، مولکول‌های ناپایداری که رادیکال‌های آزاد نامیده می‌شوند. این مولکول‌ها در طول هضم غذا، ورزش، استرس و قرارگیری در معرض آلودگی محیطی یا مواد شیمیایی تشکیل می‌شوند. آن‌ها باید به سرعت خنثی شوند زیرا می‌توانند به سلول‌ها، آسیب رسانده و منجر به بیماری و پیری زودرس شوند. آنتی‌اکسیدان‌های غذایی به خنثی کردن این مولکول‌ها، و به سالم نگه داشتن بدنتان کمک می‌کنند.

چغندر

رنگ زیاد چغندر، مسؤول فواید شگفت‌انگیزش در سلامتی انسان است. چغندرها، سرشار از ویتامین‌های آ، ث، ب ۶ هستند. همچنین منبع عالی فولات، فیبر، زکسانتین، لوتئین و انواع مواد مغذی تقویت کننده سلامتی هستند.یکی از مواد مغذی موجود در چغندر، به نام بتائین، باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن می‌شود. چغندر می‌تواند به کنترل فشار خون و تاخیر در زوال عقل کمک کند. آن‌ها برای کمک به افزایش سرعت ریکاوری بعد از ورزش مفیدند.اگر نمی‌دانید که چگونه باید چغندر را بخورید، آن‌ها را خرد کرده، کمی روغن زیتون اضافه کرده، و آنها را بپزید. این‌کار باعث می‌شود تا قند موجود در چغندر به صورت کارامل درآمده و مزه آن عالی شود.

کلم پیچ بنفش

سبزیجات تیره چلیپایی، سرشار از آنتوسیانین‌ها، فلاوونوئیدها، کاروتنوئید‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های دیگر است. این سبزیجات همانند کلم پیچ، باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی به‌دلیل فعالیت ضد التهابی و تاثیرگذاری بر هورمون‌های خاص می‌شوند. کلم پیچ بنفش به‌طور ویژه، دارای فیبر و ویتامین کا بالا است.مزه کلم پیچ بنفش به عنوان یک سالاد ساده، با کمی آبلیمو، روغن زیتون، نمک و فلفل، خوشمزه است، فقط اجازه دهید تا قبل از مصرف، ۲۰-۳۰ دقیقه در آب خیسانده شود.
افزودن کلم پیچ به غذا، راه عالی برای افزودن فیبر زیاد و مواد مغذی به سوپ است.

بیشتر بخوانید: طرح‌های چندبعدی برای بسته‌های خشکبار Tet

شاتوت

این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مشابه موارد یافت شده در میوه و سبزیجات بنفش دیگر هستند.
اما ویتامین ث، فیبر، لوتئین، زکسانتین، پتاسیم و منیزیم زیادی هم دارند. آنها به عنوان یکی از میوه‌هایی رتبه‌بندی شده‌اند که بیشترین کمک را به خنثی سازی رادیکال‌های آزاد بر مبنای ظرفیت آنتی‌اکسیدانی شان می‌کنند. آن‌ها به آهسته کردن رشد سرطان ریه، سینه، روده بزرگ و پروستات کمک می‌کنند.

بادمجان

منبع غنی ویتامین‌های کا، ث، ب ۶ و چند ماده معدنی ضروری برای سلامتی است و همانند اکثر سبزیجات، فیبر زیادی دارد. علاوه براین، آنتوسیانین‌های موجود در بادمجان باعث کاهش خطر سرطان، بهبود خطر عوامل قلبی-عروقی و جلوگیری از پیری مغز می‌شود. لیست ارایه شده در اینجا، از میوه‌ها و سبزیجات گران قیمت نیست. انجیر، آلو، انگور و زیتون، از غذا‌های دیگری هستند که همین فواید را دارند و می‌توانید امتحان کنید. همچنین، بسیاری از سبزیجات مرسوم مانند مارچوبه، سیب زمینی، پیاز و غلات هم به رنگ بنفش یافت می‌شوند.حتی نوعی برنج بنفش با خواص مشابه با این موارد برای سلامتی، وجود دارد.

بلوبری

این میوه‌های کوچک بنفش سرشار از چند ویتامین و ماده معدنی مانند آهن، کلسیم، روی و ویتامین‌های کا و ث هستند.
بلوبری از نظر فوایدی که برای کاهش خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی، بیماری آلزایمر و چاقی بیش از حد دارد، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
حتی یک بررسی نشان داد که بلوبری قادر به کاهش رشد سلول‌های سرطانی تا ۵۰ درصد است.

منبع: thelist – ترجمه: برترین‌ها