هر خانواده‌ ایرانی حداقل یکی از تولیدات ناسیونال ایران را در منزل خود دارد
هر خانواده‌ ایرانی حداقل یکی از تولیدات ناسیونال ایران را در منزل خود دارد
اقتصادسبز آنلاین:‌ شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران قریب به نیم قرن است که در حال تولید و فعالیت در حوزه تولید و ساخت لوازم خانگی کوچک نظیر پلوپز، چرخ‌گوشت، جاروبرقی، آبمیوه گیری، مخلوط‌کن، اتو برقی، پنکه، چای‌ساز، آون توستر و ... در ایران می‌باشد.

اقتصادسبز آنلاین:‌ شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران قریب به نیم قرن است که در حال تولید و فعالیت در حوزه تولید و ساخت لوازم خانگی کوچک نظیر پلوپز، چرخ‌گوشت، جاروبرقی، آبمیوه گیری، مخلوط‌کن، اتو برقی، پنکه، چای‌ساز، آون توستر و … در ایران می‌باشد. این مجموعه از سال 1351 اولین شریک تجاری و بین‌المللی شرکت ماتسوشیتا الکترتیک ژاپن در دنیا بوده که امروزه همگان در دنیا این شرکت را با نام پاناسونیک می‌شناسند. در همین رابطه بی‌مناسبت ندیدیم تا گفت‌وگویی با مهندس عباس ابهری قائم مقام مدیرعامل شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران داشته باشیم که با کوله‌باری از تجربه حاصل سال‌ها فعالیت در صنعت لوازم خانگی پاسخگوی سؤوالات خبرنگار ما بود که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

لطفاً در رابطه با فعالیت‌های ایران ناسیونال توضیح دهید؟

مجموعه کارخانجات صنایع الکتریک ناسیونال در شهر اصفهان و با مساحتی در حدود 6 هکتار و با بیش از 22000 مترمربع سالن‌های تولید مجهز و انبارهای مکانیزه مشغول به فعال بوده و تمامی محصولات این شرکت با بالاترین استانداردهای ژاپن و سازمان ملی استاندارد ایران در حال تولید می‌باشند. با توجه به محدودیت‌های تجاری پیش آمده از سوی جامعه بین‌الملل و آغاز تحریم‌های اولیه، این شرکت با ایجاد برند ایرانی تولیپس، سبد محصول جدیدی در کنار محصولات مشترک با طرف خارجی ایجاد کرد که با همان کیفیت و چه بسا با حساسیت‌های بالاتری در حال تولید می‌باشند. همکاری با شریک ژاپنی تا چند سال گذشته به صورت تنگاتنگ ادامه داشت که متاسفانه به‌دلیل تشدید تحریم‌های اقتصادی طرفین ناخواسته مجبور به قطع این مشارکت گردیدند.
به‌هرحال تولید محصولات این شرکت تحت نام تجاری تولیپس کماکان و با همان استراتژی ارجحیت کیفیت بر کمیت محصولات، در حال ادامه بوده و با تلاش تمامی مدیران و همکاران در‌صدد هستیم تا با حضور شرکت‌های معتبر بین المللی برای فعالیت مشترک و ورورد به بازارهای بین‌المللی نام و برند ناسیونال ایران را در دنیا مطرح نماییم.

چه ارزیابی از جایگاه ایران ناسیونال در بازار دارید؟

خوشبختانه با توجه به قدمت و توانمندی‌های صنایع الکتریکی ناسیونال ایران، امروزه هر خانواده ایرانی با نام محصولات این شرکت آشنا بوده یا حداقل یکی از تولیدات این برند را در منزل خود داشته و استفاده مینماید. بدیهی است با حضور برندهای جدیدالتاسیس و متاسفانه بعضاً غیر رسمی، سهم بازار در کشور از حالت تعادل خارج شده و کالاهای نامرغوب و غیر رسمی با ظاهرهایی فریبنده، مشتریان این صنعت را اغوا نموده‌اند. ولی آنچه مسلم است، همواره کیفیت است که باقی خواهند ماند و یقیناً با برنامه‌ها و تقویت سازمان خدمات پس از فروش خود در بازار، افقی روشن و جایگاه مناسبتری برای برند ناسیونال و تولیپس در بازار قایل هستیم.

بیشتر بخوانید: حمایت «Ropa» از کشاورزانی که مازاد ظرفیت تولید می‌کنند

شرکت ایران ناسیونال تاکنون موفق به کسب چه دستاوردها، گواهینامه‌ها و افتخاراتی شده است؟

از افتخارات این مجموعه به عنوان اولین تولید کننده لوازم خانگی در کشور که موفق اخذ گواهینامه مدریتی ISO شده است، رسیدن به رکورد تولید بیش 1 میلیون پلوپز در سالیان گذشته بود که رسماً از سوی شریک تجاری خارجی این موضوع در دنیا رسانه‌ای گردید، همچنین کسب افتخاراتی نظیر تولید کننده برتر استان در چندین دوره، و همچنین کسب لوح تقدیر از اداره استاتدارد به عنوان تولید کننده محصولات استاندارد در کشور و مجموعه‌ای از تقدیرنامه‌ها که سازمان حمایت از مصرف کننده و ادارات کار استان در دفعات متعدد به این شرکت اعطاء نموده‌اند تنها گوشه‌ای از افتخارات شرکت ناسیونال ایران است. اخذ گواهینامه‌های ISO9001و ISO14001و ISO45001 که در مجموع منجر به استقرار سیستم IMS در مجموعه شده است نیز از دستآوردهای این مجموعه می‌باشد. همچنین در راستای مسؤولیت اجتماعی CSR این شرکت موفق به ساخت یک باب مدرسه در اصفهان گردیده و در دوران پاندمی کرونا بیش از 140 هزار ماسک به کادر درمانی کشور اهدا نموده است.

محصولات «ایران ناسیونال» چه ویژگی‌های منحصر به فردی دارد؟

زیبایی و روزآمد بودن، کیفیت و ایمنی، کارآیی با توجه به سلیقه و ذائقه خانواده ایرانی، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش گسترده از اصلی ترین ویژگی‌های قابل لمس در گروه ناسیونال ایران است. حفظ کیفیت در تمام قطعات استفاده شده در محصولات تولیدی خود، همچنین به پشتوانه متخصین و مهندسین مجرب این شرکت همواره با بررسی محصولات روز دنیا، به‌روزآوری محصولات خود برای رضایتمندی مشتریان بازار در دستورکار مدیریت فروش و بازاریابی شرکت قرارداده است. نکته دیگری که قابل ذکراست‌، بومی‌سازی و استفاده از توانمندی متخصصان و شرکت‌های داخلی در جهت به حرکت درآوردن چرخه تولید در کشورمان است. به جرات میتوان گفت با داشتن صدها سازنده معتبر داخلی که تماماً از بزرگترین و معتبرترین سازندگان قطعات در صنعت کشور می‌باشند، سهم ساخت داخل محصولات را به طور چشمیگری افزایش داده ایم. این بدان معنا است که در چرخه تولید و حتی در زمان خدمات پس از فروش، خروج ارز از کشور را به حداقل ممکن رسانده ایم.

چه برنامه‌هایی برای گسترش فعالیت خود دارید؟

قطعا برای رضایتندی مشتریان در این بازار لازم است که در سبد محصولات خود سالانه تنوع ایجاد کرده و با براساس الزامات قانونی افزایش عمق ساخت داخل برای محصولات خود را اعمال نماییم. همچنین بتوانیم جهت بالابردن سهم بازار قیمت‌ها را نیز رقابتی تر نماییم. به همین جهت واحد تحقیق و توسعه در کنار واحد تامین و بومی سازی شرکت با بهره گیری از مهندسین مجرب و کارآزموده خود، در راستای تحقق این هدف شبانه‌روز در حال فعالیت بوده و هر روز شاهد پیشرفت قابل توجهی در این خصوص هستیم. برنامه ریزی و انجام مقدمات لازمه برای ورود به بخش دیگری از بازار محصولات خانگی در سال 1400 و همچنین تعامل با بازارهای فعال در کشورهای همسایه نیز از برنامه‌های سال آتی این شرکت می‌باشد.

شرکت «ایران ناسیونال» در زمینه افزایش اشتغال چه اقداماتی انجام داده است و در حال حاضر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با چه تعداد نیروی انسانی همکاری می‌کند؟
در سال 1399 با تبعیت منویات مقام معظم رهبری و شعار «جهش تولید» آمار تولید در این شرکت علیرغم بالاتر رفتن هزینه تامین مواد اولیه و قیمت تمام شده محصول، نسبت به سال مشابه قبل به میزان حداقل‌ 20 درصد افزایش یافته است و به همین جهت لازم بود تا نیروی انسانی شرکت هم در راستای عملیاتی شدن این مهم افزایش یافته و ایجاد اشتغال مستقیم در مجموعه صورت گیرد. براساس برنامه تبیین شده در سال 1400 نیز امیدواریم با تولید بیش از 250 هزار دستگاه، سهم قابل توجهی در ایجاد اشتغال در کشور داشته باشیم. در حال حاضر بیش از 350 نفر به صورت مستقیم و بیش از 2000 نفر به صورت غیر مستقیم از محل تولیدات این شرکت مشغول به فعالیت می‌باشند.

در زمینه مشتری مداری «ایران ناسیونال» چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

بدیهی است برای بقاء در بازار لازم است که در بخش خدمات پس از فروش نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. مفتخریم با تاسیس شرکت نگین تک پرشیا ضمانت و خدمات پس از فروش کلیه محصولات تولیدی این شرکت تماماً بر اساس توانمندی‌های ایجاد شده در این شرکت و تحقق فاکتورهای CRM بهترین خدمات را در این حوزه به مشتریان محترم عرضه نماید. همچنین شرکت ناسیونال ایران با دریافت گواهینامه‌های ISO10002 و ISO10004 در بحث مشتری مداری و ارایه خدمات مناسب به مشتریان خود گام موثری را در تحقق اهداف خود برداشته است. قطعاً در این خصوص خبرهای خوبی در آینده نزدیک از شرکت ناسیونال ایران خواهید شنید.

در بحث صادرات «ایران ناسیونال» چه اقداماتی انجام داده است؟

همانطور که قبلاً نیز گفته شد، با افزایش تیراژ تولید و تنوع محصولات، یکی از بازارهای هدف این شرکت پس از تأمین نیاز داخل و رسیدن به اهداف سهم خود از بازار داخل، حضور در مارکت بین‌المللی است. به عنوان اولین قدم مذاکرات بسیار سازنده ای با کشورهای همسایه ایران داشته‌ایم و به‌زودی اولین محموله تجاری این شرکت به این کشورها صادر خواهد شد. در گام دوم حضور در آسیای میانه و دیگر مناطق در دستور کار خواهد بود.

چه موانع و مشکلاتی پیش‌روی «ایران ناسیونال» است؟

متأسفانه اولین و مهمترین مشکل پیش روی تمام شرکت‌های تولید لوازم خانگی در ایران، علاوه بر تحریم‌های یکسویه و کمبود منابع کافی در جهت تامین ارز، تامین مواد اولیه پتروشیمی و ورق فولادی مورد نیاز برای تولیدات است. البته راهکارهای جدیدی از سوی وزارت صمت در حال اجراست که پیشنهاد ما این است که باید با تعامل با انجمن‌های تخصصی و سازندگان با سابقه و مطرح در این صنعت، بازنگری شده تا امکان تولید و رقابت با تولیدات دیگر کشورها برای کشور فراهم گردد. همچنین ورود لوازم خانگی بی نام و متفرقه و بعضاً با نام برندهای مطرح دنیا و بازار ولی با کیفیتی غیر اصل، یکی ازخطراتی است که همه صنایع کوچک و بزرک کشور را به مخاطره انداخته است. از این‌رو لازم است به جای سخت‌گیری به ما تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه و قطعات خود، راهکاری در راستای تنگ کردن عرصه بر واردکنندگان غیر مجاز صورت گیرد.