نخستین نشاء مکانیزه برنج در مازندران انجام شد
نخستین نشاء مکانیزه برنج در مازندران انجام شد
اقتصادسبز آنلاین: نخستین نشاء مکانیره برنج مازندران از نوع گونه طارم محلی روزیکشنبه، حدود ۱۰ روز زودتر از فصل زراعی گذشته، در شهرستان محمودآباد انجام شد.

اقتصادسبز آنلاین: نخستین نشاء مکانیره برنج مازندران از نوع گونه طارم محلی روزیکشنبه، حدود ۱۰ روز زودتر از فصل زراعی گذشته، در شهرستان محمودآباد انجام شد.

به گزارش خبرنگار ما، آئین کشت مکانیزه شالی به صورت محدود با حضور احمد حسین زادگان استاندار مازندران، عزیزالله شهیدی‌فر، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان‌، چندتن از خبرنگاران و شالیکاران در زمین حدود سه هکتاری مزرعه کشاورز پیشرو آقای «رضایی» در روستای «فرامده» بخش سرخرورد شهرستان محمودآباد برگزار شد.
در کشت مکانیزه صفر تا صد انجام کار طی قرارداد با صاحبان بانک نشاء است، یعنی کشاورز فقط اقدام به شخم و شیار و آماده سازی زمین خود می‌کند و فرایند خرانه گیری، عمل آوری بوته نشاء و کاشت آن بر عهده بانک نشاء است.
در نشا کاری سنتی کشاورزان مناطق مختلف مازندران معمولا از اواخر اسفند تا اواخر فروردین سال بعد عملیات خزانه گیری برای عمل آوری نشاء را انجام می‌دهند و پس از ۴۰ تا ۴۵ روز مراقبت، بوته را برای کشت به زمین اصلی منتقل می‌کنند. در این روش هر کشاورز برای کاشتن نشاء در هر هکتار شالیزار باید دستکم ۱۵ کارگر ماهر به کار بگیرد، اما در کشت مکانیزه این فرایند به صورت یکجا در بازه زمانی کمتر از ۲۲ تا ۲۵ روز توسط یک نفر به عنوان طرف قرارداد بانک نشاء صورت می‌گیرد.
کشت مکانیزه برنج نیازمند در اختیار داشتن نشاء یکدست از لحاظ ارتفاع ریشه و ساقه است تا ماشین نشاکار بتواند آن را در شالیزار بکارد. عمل آوری اینگونه نشاء عمدتا در بانک‌های نشاء امکان پذیر است و نشایی که در خزانه گیری سنتی به دست می‌آید نمی تواند برای کشت مکانیزه مناسب باشد.
طبق آمار رسمی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در حال حاضر ۱۹۶ واحد بانک نشاء در استان فعال است که۹۰ درص این واحد‌ها در دولت تدبیر و امید راه ندازی شد.

بیشتر بخوانید: افزایش ۴۰ درصدی قیمت شکر تکذیب شد

ایجاد بانک نشا و به کارگیری دستگاه نشاکار در زمین‌های یکپارچه شالیزاری از مهم ترین راهکارها برای بهبود روند تولید برنج و کاهش هزینه است تا زنجیره مکانیزاسیون کشت و کار برنج شتاب بگیرد، موضوعی که می‌توان با آمار و ارقام اعلام کرد که همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای در این بخش‌ها شده است.
تعریف ردیف اعتباری مستقل برای مکانیزاسیون کشاورزی نخستین گام دولت تدبیر و امید بود که در سال ۹۲ برداشته شد، به طوری که برای پروژه تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی با محور اقتصاد مقاومتی از نیمه دوم سال ۹۲ تاکنون به تدریج هفت خط اعتباری به این بخش اختصاص یافته است.
از آن جایی که طبق مصوبه وزارت جهاد کشاورزی محدودیتی برای جذب این تسیهلات بین استان‌های مختلف کشور وجود نداشته است، بر اساس آمار اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی مازندران، طی سال‌های ۹۲ تا ۹۹، به طور میانگین ۴تا ۴.۵ درصد از اعتبارات این ردیف‌ها را استان مازندران جذب کرد. به عبارتی طبق برنامه ۴۶۰ هزار میلیارد تومان سهم تخصیصی استان بود، اما به دلیل استقبال و نیاز به مکانیزاسیون، جذب آن طی این سال‌ها به ۶۸۰ میلیارد تومان رسید که ۱۴۸درصد بیشتر از تخصیص است.
بنابر آمار عملکردی اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی مازندران،مهم ترین بخش توسعه ای مکانیزاسیون کشاورزی استان طی حدود هشت سال ؛توسعه مکانیزاسیون در کشت و برداشت برنج بوده است.
هم اکنون ضریب مکانیزاسیون کشاورزی مازندران هم از ۱.۶۲ اسب بخار در هکتار سال ۹۲ به حدود ۳.۳۳ اسب بخار در هکتار در سال ۹۹ رسیده است .
استفاده از ماشین آلات شامل تراکتور، کمباین،دستگاه نشاکار و دنباله بندها در کشاورزی زراعی بویژه برنج، گندم، کلزا، جو چندین برابر شده است . به عبارتی با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت، شمار ورود تراکتور به کشاورزی استان نسبت به سال ۹۲ اکنون ۱۳۵ درصد، دستگاه نشاکار ۲۶۰ درصد و کمباین ۴۲۶ درصد افزایش داشته است.
تولید برنج به عنوان مهم ترین محصول استرتژیک کشور در استان مازندران از ۹۰۲ هزار و ۲۰۶ تن سال ۹۲ به یک میلیون و ۴۲۸ هزار و ۷۴۲ تن در سال ۹۹ رسیده است.

افزایش ۲۵درصدی کشت مکانیزه برنج درمازندران
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران در مراسم آغاز نشای مکانیزه شالیزارهای استان گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۱۳۰ هزار هکتار نشا کاری به صورت مکانیزه انجام شود که ۳۰ هزار هکتار بیشتر زا سال گذشته است.
مجید بهادری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : توصیه کشت مکانیزه، مبارزه با عوامل خسارتزا، استفاده از بذور اصلاح شده و مدیریت تغذیه از مهمترین موضوعات قابل اجرا برای دستیبابی به عملکرد کمی و کیفی مناسب بوده است که در سال جهش تولید به آن دست پیدا کردیم و امسال هم استمرار جهش و تقویت، حمایت و رفع موانع تولید منجر به رونق بیشتر فعالیت‌ها و شکوفایی کشاورزی خواهد شد.
وی با بیان اینکه امسال ۲۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران به کشت برنج اختصاص خواهد یافت، گفت: تاکنون ۱۹۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از شالیزارها معادل ۹۰ درصد شخم و شیار اولیه، ۱۸۲ هزار و ۷۵۰ هکتار معادل ۸۵ درصد احداث خزانه، ۱۴۶ هزار و ۲۰۰ هکتار معادل ۸۰ درصد بذرپاشی انجام شد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: تاکنون ۹۵ هزار و ۳۰ هکتار معادل ۶۵ درصد شالیزارهای مازندران به صورت سنتی بذرپاشی و ۵۱ هزار و ۱۷۰ هکتار معادل ۳۵ درصد به صورت مکانیزه خزانه‌گیری بذر شده است.
این مسؤول با اشاره به اینکه ۲۶۲ تن بذر اصلاح شده ارقام محلی بین کشاورزان متقاضی توزیع شده است، ادامه داد: ۹۷۱ تن بذر اصلاح شده ارقام پرمحصول در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.
وی از پیش‌بینی سطح زیرکشت برنج پرمحصول در سال جاری به ۶۶ هزار هکتار خبر داد و افزود: سال گذشته سطح زیرکشت برنج ارقام پرمحصول در استان ۴۶ هزار و ۷۰۰ هکتار بود. / ایرنا