نمایشگاه بود و ما بودیم و کرونا هم بود
نمایشگاه بود و ما بودیم و کرونا هم بود
اقتصادسبز آنلاین: در بیست و هفتمین اگروفود ایران، همه برندها شرکت نکردند، همه سالن‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران مثل سال گذشته پُر نشد، همه مردم دوستدار و کنجکاو تماشای نوآوری‌ها عرصه پهناور صنایع‌غذایی ایران، گردهم نیامدند اما... با همه ضربه‌ای که کرونا بر این نمایشگاه وارد کرد ...

گروه گزارش «اقتصاد سبز»: یحیی امیری – عکس‌ها از شکوفه‌خوش‌نثار

اقتصادسبز آنلاین: در بیست و هفتمین اگروفود ایران، همه برندها شرکت نکردند، همه سالن‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران مثل سال گذشته پُر نشد، همه مردم دوستدار و کنجکاو تماشای نوآوری‌ها عرصه پهناور صنایع‌غذایی ایران، گردهم نیامدند اما… با همه ضربه‌ای که کرونا بر این نمایشگاه وارد کرد بازهم اُبهت و فاخر بودن همین 7-6 سالنی که پرشورهای تولید صنعتی غذا حضور داشتند و حضورشان شیک و سرشار از زیبایی‌ها بود، آنها که آمدند سخاوتمندانه هزینه دکور و طراحی غرفه‌ها کرده بودند می‌شد از تماشای همین آذین‌بندی‌های هنرمندانه دکورها حس کرد که کرونا اگرچه خیلی از صنایع و آدم‌های کسب و کار را در ایران و سرتاسر جهان، زمین زده، اما در این صنعت، مدیرانی سرشار از هوش و انرژی بر حرفه‌شان، عاشقانه نظر داشتند.
خیابان سئول ترافیک نداشت، شاید 9 صبح روز سه‌شنبه، سومین روز نمایشگاه که گروه ما برای تهیه گزارش آمده بود، خیلی آرام به نظر می‌رسید، بنرهای دو برند بیژن و گلها چشمگیر بود (بیژن چندین بالن هوا کرده بود)، گلها که در این یکی دو سال اخیر مدیر تیپیک و همیشه جوانش از نظر حضور رسانه‌ای به ستاره تولیدکنندگان تبدیل شده و به گفته یکی از همکاران گروه چیزی از ستاره شدن صنایع غذای ایران کم ندارد، امسال غرفه نداشت، او که مدرن شده و قرن‌ها از پدربزرگش در بازار پله‌های نوروزخان فاصله گرفته. در تنوع اقلام رکورد زده و رقم 400 را از آن خود کرده و درست نقطه مقابل چند نفر همکاران خود قرار گرفته که دوست دارند با چراغ خاموش حرکت کنند، با روحیه محافظه‌کاری‌شان دوست دارند دیده شوند، اما مجید ربیع‌زاده صاحب امتیاز برند، ژلینو، مشاور و منتور کسب و کار و استارت‌آپ‌های دوره دیده در دانشگاه شهید بهشتی و دارای 5 گواهینامه در صنعت بستنی، آبمیوه و کافی‌شاپ می‌خواهد دیده شود، خوب هم دیده شود چون کاندیدای انتخابات هیأت مدیره اتحادیه صنف آبمیوه، بستنی و کافی‌شاپ‌های تهران است. تراکت تبلیغاتی او را وقتی به دستم می‌دهند و پخش سراسری آن در تمامی سالن‌ها، چشمگیر است شماره موبایلش را هم در این تراکت چاپ کرده تا در انتخابات روز یکشنبه 20 مهر رأی بیاورد و پیروز شود.

به عمل کار برآید به سخندانی نیست…

پروتکل ستاد کرونا رعایت شده، هیچکس بدون ماسک نیست، در تمام ورودی‌های سالن‌ها در دروازه ورودی ضدعفونی بازدیدکنندگان با دقت انجام می‌گیرد در ورودی هر سالن دو خانم با دستگاه دماسنج، تک‌تک آدم‌ها را تب‌سنجی می‌کنند. بازدید از نمایشگاه بیست و هفتم برای همه دوستداران آزاد نیست، فقط افرادی که کارت دعوت دارند می‌توانند وارد سالن شوند.
رعایت نکات بهداشتی برای در امان ماندن از شرّ ویروس دنیا به‌هم زن کرونا الزامی است. از خارجی‌ها خبری نیست، کرونا حضورشان را غیرممکن کرده
بازدیدکنندگان خارجی هم نیامده‌اند، اما من تک و توک، فرانسوی، ایتالیایی و آسیایی دیده‌ام، شاید از کارکنان سفارت در تهران بوده باشند. در حین عبور از سالنی به سالن دیگر، خانم مهندس زهرا گیو را می‌بینم، قدیمی‌ترین خبرنگار حوزه صنایع‌غذایی که حالا برای خودش از مدیران رسانه‌ای شده و کتاب سال نمایشگاه را در چاپی نفیس عرضه کرده است. بیست و هفت سال پیش که سردبیر مجله بهکام بوده‌ام، اولین مجله تخصصی صنایع غذایی او به‌عنوان خبرنگار با من همکاری داشته، تجدید خاطره‌ای می‌کنیم از 27 سال پیش، اولین نمایشگاه این صنعت، ابتکار مجله بهکام که در آن سال خیلی چشمگیر بوده، یعنی انتشار بولتن خبری در یک یا دو ورق A4 از خبرهای روزانه داخل نمایشگاه که در غرفه بهکام، خبرها تایپ و صفحه‌بندی و چاپ و توزیع می‌شد تا به امروز کار رسانه‌ای نمایشگاه چنان توسعه‌ای پیدا کرده که علاوه بر انتشار روزانه روزنامه اقتصاد نمایشگاه به سردبیری بهزاد زرین‌پور، مجله اقتصادسبز هم ویژه‌نامه روزنامه‌ای داشته در کاغذ تماماً گلاسه با چاپ تمام رنگی، طراحی به‌روز …. خانم گیو می‌گوید نمایشگاه امسال آن شلوغی هرساله را ندارد، چون عامه مردم حضور ندارند و من می‌گویم باورکردنی نیست که همین نمایشگاه فاخر برگزار شده و صنایع‌غذایی ایران کرونا را دور زده است!

تکنولوژی ایتالیایی رودبار
«بلینی، فقط یک روغن نیست، یک راه‌حل خوشمزه است.» یکی از برندهای کمتر دیده شده سال‌ها پیش، امسال خوب دیده شد Bellini یعنی ما در مقابل این غرفه توقف طولانی‌تری داشتیم
با گفت‌وگو با خانم دنیا اکبری مدیرفروش منطقه بلینی، قبراق و شاداب و سرشار از همه معلوماتی که به روغن زیتون ارتباط دارد، اولین پرسش من از ایشان درباره تکیه عامدانه بر تکنولوژی ایتالیاست
و در حرف‌هایش ما را از رودبار می‌برد سیسیل:
در بسیاری از گزارش‌های شما روی روغن‌زیتون دانته ایتالیا مانور شده است، روغن زیتون طلای مایع ایتالیا است و بهترین زادگاه آن از توسکانی
لیگوریا و دریاچه گارد است، تولید روغن زیتون از جنوبی‌ترین نقاط ایتالیا در سیسیل و بولیا تا شمال ترفنو گسترش دارد، روغن زیتون‌های عالی، با کیفیت و ناب در تمام مناطق ایتالیا به‌راحتی یافت می‌شود. علت این‌‌که ما یعنی برند بلینی به ایتالیا و تکنولوژی روغن‌کشی ایتالیایی‌ها توجه کردیم به‌خاطر اهمیت و شهرت جهانی و مخصوصاً کیفیت آن است. یعنی کاملاً به‌روز شده‌ایم و از تمام تجربیات مشهورترین زیتون‌سازهای ایتالیا بهره گرفته‌ایم، ما به مشتری‌های ایرانی خودمان می‌گوییم شما با روغن‌های ساده و یا طعم‌دار بلینی می‌توانید غذا طبخ کنید، البته با شعله ملایم سرخ‌کردنی‌ها را سرخ کنید، ما برای اولین‌بار روغن زیتون حاوی عصاره سیر و عصاره فلفل چیلی را تولید کرده‌ایم، با ایتالیایی‌ها شانه به شانه شدیم و چیزی کم نداریم.

کیفیت مواد اولیه، مهم است، خیلی
در غرفه «عتیق» همه صحبت‌ها درباره گیاه آلوئه‌ورا است. ماده‌ای اساسی در صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و دارویی، صنایع نوآوران عتیق (صناع) در بندرعباس، شهرستان میناب شهرک صنعتی تیرور تشکیلات تولید عصاره یا ژل آلوئه‌ورا را برعهده دارد و از این‌که ایرانی‌ها دو سه دهه‌ای است که به این گیاه علاقه‌مند شدند، خوشحال است.
در غرفه بیسکویت سلامت، ته لهجه اصفهانی ما را به این دیار همه چیز شیرین می‌برد، لهجه شیرین
گز شیرین و حالا بیسکویت‌‌های شیرین سلامت و کمی صحبت از 50 سال فعالیت این برند می‌شود می‌پرسم اگر بخواهید دستاورد این 50 سال را در یک گفتار کپسولی بیان کنید چه می‌گویید؟
دو نفره آماده پاسخگویی می‌شوند و روی تنوع بیسکویت‌ها می‌گویند، کرمدار پرتقالی، کرمدار نارگیلی، کرمدار کاکائویی، شیرین جو پرک با طعم دارچین، بیسکویت خرمایی، ویفر موزی، ویفر توت‌فرنگی و ویفر قهوه… با آنچه 50 سال پیش در خط تولید داشتیم قابل مقایسه نیست، حتی شیرمال کنجدی 50 سال پیش با امروزمان بهبود طعم و مزه دارد.
نفر سوم مثل این‌که بهتر از دو نفر اول متوجه منظور ما از طرح سؤال شده باشد می‌گوید: آقای گزارشگر، کیفیت مواد اولیه، شما بهترین تکنولوژی بیسکویت‌سازی را داشته باشید، زیباترین بسته‌بندی و کامل‌ترین توزیع ولی آنچه مشتری ما را نگه می‌دارد کیفیت مواد اولیه است، در این 50 سال تجربه کردیم که کیفیت مواد اولیه… مهم است. خیلی مهم است.

سایزبندی فندق در عجب شیر
به غرفه مهرام که می‌رسیم، همکارم خانم خوش‌نثار برای شاهرخ ظهیری فاتحه می‌خواند و می‌گوید: هر سال که نمایشگاه برگزار می‌شد من آقای ظهیری را می‌دیدم که با وجود کهولت در شلوغی‌های نمایشگاه به تماشای غرفه‌ها و تنوع تولیدات خیره می‌شد، لذتی از این کار می‌برد که هیچ عاشقی از دیدن معشوق به چنین شور و حال نمی‌رسید. یکبار من اشک شوق او را در تماشای غرفه مهرام دیدم. در غرفه اقتصادسبز مجله را به دست می‌گرفت و با تعصب خاص، گویی که خود عضو قدیمی خانواده مجله ما بوده خاطره‌ای از اولین‌ سال‌های تولید سُس در ایران می‌گفت.
در غرفه «شرکت تحفه زرین عجب شیر آذربایجان» صحبت درباره سایزبندی فندق توجهم را جلب می‌کند؛ ما فندق در انواع مختلف و با سایز بندی‌های 13×11 – 15×13 -‌ 16×14-‌ 17×15 و در بسته‌بندی‌های 20 و 40 کیلویی هم داریم، بادام در دونوع زرین و کارامل و در سایزبندی‌های 34×32-‌ 32×30 -‌ 30×27-‌ 27×25 -‌ 25×23-‌ 24×22 -‌ 24×20 – 20×18 و گردو با درجه‌بند‌ی‌های معمولی و کاغذی و مغز گردو در درجه‌بندی‌های لوکس، ممتاز اعلا (شکری) معمولی خورشتی و دندانه…. نمایشگاه امسال میزبان متخصصین و همکاران بوده، آقایی که با همین منطق باید از متخصصین باشد،‌ با حیرت به مدیر غرفه می‌گوید شما عجب‌شیری‌ها (محل تولید این برند در شهرستان عجب‌شیر آذربایجان است) به خاطر این سایزبندی بادام مرا حیرت‌زده کرده‌اید!

ثبت اختراع سوسیس با گوشت ماهی
بدون اغراق، تحول و نوآوری در صنایع غذایی ایران چشمگیر بوده است، با این عمر کم حداکثر 100 ساله، دست‌اندرکاران صنایع غذایی ایران نام کشورمان را در این صنعت پرآوازه کرده‌اند
جدیدترین آن را در غرفه «ماهیسا» دیده‌ایم (پیش از این مجذوب نوآوری‌های هراز آمل در تنوع تولیدات ماست بوده‌ایم)، حالا سوسیس و کالباس با ماهی کاری نو از شهر تاریخی، دیدنی و مشهور همدان. شگفتی وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم سرانه مصرف سوسیس و کالبالس در آلمان 120 کیلو و در ایران4 کیلو شده است. این را آقای منصور هادی‌زاده رییس هیأت مدیره برند ماهیسا به ما می‌گوید: برای اولین‌بار در دنیا سوسیس و کالباس میگو تولید کرده‌ایم. سوسیس و کالباس ماهی که ما وارد بازار جهانی کرده‌ایم برای آلمانی‌ها جالب بوده، مواد نگهدارنده را حذف کرده‌ایم، از آقای منصور هادی‌زاده می‌پرسم آیا این تنوع در تولید ابتکار خود شماست؟ با غرور می‌گوید اختراع خود ماست 17 سال روی این پروژه کار کرده‌ایم، در دفتر ثبت اختراعات، کارمان ثبت شده است. با وجود این‌که همه می‌دانیم گوشت ماهی خیلی حساس است ولی به فرمولاسیون دست یافتیم که سوسیس و کالباس ماهی‌ها، 17 ماه پیش ثبت شده است[ تایید به اختراع سطح سوم بنیاد ملی نخبگان به ثبت (فرمولاسیون و روش تهیه سوسیس از ماهی با شماره ثبت 59934 در سال 1388) و کسب جایزه ملی بنیاد البرز] از شنیدن این توضیحات چنان ذوق زده می‌شوم که بازار فروش جهانی را مطرح می‌کنم؛ می‌گوید این بازار را به‌دست می‌آوریم، از قطر، ایتالیا و اسپانیا مشتریانی کنجکاو و علاقه‌مند با ما وارد مذاکره شده‌اند.

کشمش سبز کاشمر و مویز آفتابی
در فرهنگ عامه مردم ایران، کشمش همواره به‌عنوان دم دست‌ترین و ارزان‌ترین خوراکی بچه‌ها و مکمل پلوها و خورش‌ها شهرت داشته، اگرچه در پلو و آبدوغ خیار حضورش نامدار و به‌عنوان تنقلات همراه با نخودچی (یعنی نخود کوچک!) مُشت مُشت در جیب بچه‌های تهران قدیم می‌رفت و از ارزان‌ترین موادغذایی خشکبار بوده، اما در یکی دو دهه اخیر با توجه به ارزش غذایی آن جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده، در زمان‌‌های خیلی قدیم از کالاهایی بود که تهاتری لب مرزها معامله می‌شده، در غرفه نگین سبز و با عنوان تکمیلی کشمش کاشمر، آشنا شدیم با تجارت گسترده و مخصوصاً صادرات این محصول، به تمام نقاط جهان. مدیران با ذوق و سلیقه این ماده غذایی را طبقه‌بندی ‌کردند کشمش سبز پیکانی، کشمش سبز معمولی، کشمش پلویی، کشمش انگوری طلایی و کشمش زرد دودی و بالاخره روغن کشمش یا همان روغن استرالیایی که برای اولین‌بار با چنین عنوانی آشنا می‌شدم.
غرفه‌دار درباره خواص مویز مخصوصاً مویز آفتابی معلومات خوبی داشت، می‌خواستم درباره کاشمر
و این‌که آیا این برند فقط به تاکستان‌های کاشمر نظر دارد معلومات بیشتری به‌دست آورم و غرفه‌دار مرا دعوت کرد به گفت‌وگویی با مدیر این برند که دفترش در کاروانسرای خانات میدان امین‌السلطان قرار دارد، در هر صورت تکیه روی تک محصولی کشاورزی جالب بود.

سرخ‌کردنی‌های عمیق و سطحی
یکی دیگر از غرفه‌هایی که توجهم را جلب کرد و دیدنی بود، غرفه بیسفود Bisfoof با عرضه نوآوری‌های چشمگیری از فرآوری کنجد بود، کنجد هم یکی از اقلام ارزان و فراوان کشاورزی در گذشته‌هایی نه چندان دور بوده، اما امروز به یاری کشف ارزش‌های مفید روغن کنجد، این ماده غذایی ارزش مادی ویژه‌ای پیدا کرده وقتی با اقلامی از تولیدات این برند مثل «کنجد با طعم کودکی» آشنا می‌شوم خوش‌فکری مدیران این برند را تحسین می‌کنم. بروشور شیک این برند را که حالا (وقت نوشتن گزارش) در دست دارم به دانشی بودن این تجارت نزدیک می‌شوم، یعنی آنچه که دنیای امروز تجارت صنایع غذایی لازم دارد و می‌کوشم بر آشنایی بیشتر با شرکت «آتیس تجارت سلامت» بیفزایم.
شرکت آتیس تجارت سلامت با بهره‌برداری از ارزش‌های ویژه ماده غذایی کنجد محصولات بیسفود را در وعده‌‌های صبحانه و میان وعده گنجانده و کوشیده به مسأله سلامت و تأمین سلامتی با مواد غذایی تأکید داشته باشد.
مدیر غرفه توضیح می‌‌دهد روغن کنجد فرابکر تولید شده به روش پرس سرد مناسب‌ترین روغن برای تفت دادن و سالادهاست. این شرکت یک نوع روغن سرخ‌کردنی ویژه تولید کرده که مخصوص سرخ‌کردنی‌های عمیق
و سطحی است، روغن کنجدهای این برند بدون بو است و چندین نوع حلوا ارده ممتاز تولید کرده که در بازارهای جهانی خوش درخشیده است.

بیژن پُررنگ و پرشکوه آمده است
برند بیژن پرسابقه است، نزدیک به نیم قرن در صنایع غذایی ایران پرآوازه بوده است. در بیشتر فست‌فودهای لاکچری، سُس بیژن حضور دارد، بیژن امسال در نمایشگاهی که بدون تماشاچی معمولی برگزار شده، حضوری پررنگ داشته، بنرها و بالون‌های بیژن، یک شعار بیژن حسابی توجهم را جلب کرد «تولید مدرن، توزیع مدرن می‌طلبد»، تحرک و تحول‌ نویی در بیژن به چشم می‌خورد، از نظر فرهنگی کار جالبی با تولید و توزیع یک مجله (نشریه داخلی) با تیراژ 5 هزار جلد آن هم در روزگاری که نشریات حرفه‌ای در تیراژ یکی دو هزار هم به‌دست انداز افتاده‌‌اند. در این مجله گزارشی با عنوان اقدامات صورت گرفته در مجموعه بیژن برای مقابله با کرونا و با کرونا کنار بیاییم مرا وسوسه می‌کند که با حسین مصطفی‌زاده مدیرعامل شرکت بین‌المللی بیژن گفت‌وگویی داشته باشیم که در آن روز و در آن سالنی که گروه گزارش در نمایشگاه بود ایشان نبودند، در همین حد و اندازه‌ای که بیژن در نمایشگاه حضور داشته ما را با پرتحرک بودن بیژن آشنا کرده، تکیه روی توزیع با شعارهایی که در این حرفه نو است و برای اولین‌بار مطرح می‌شود «معتقدیم برای رسیدن به جایگاه بزرگ‌ترین ناوگان توزیع در کشور، اعتبار و نظم، پیش از هرچیزی اهمیت دارد و به هیچ‌وجه حاضر به قربانی کردن آن نیستیم» برندی که با سس کچاپ و رب گوجه‌فرنگی شهرت داشته حالا مدیرعاملی خوش‌فکر هم دارد.

وارولا لوشان از تجارت به تولید رسید
«بهار آرام» از برندهایی است که برای اولین‌بار در این نمایشگاه با آن آشنا می‌شویم، گرچه نزدیک به نیم قرن است که به گفته آقای رحمان غفاری رییس هیأت مدیره «حضور داشتیم اما آرام، برای همین است که به شرکت بهار آرام شهرت پیدا کردیم!» از معدود برندهایی است که اوایل فعالیت خود در بخش واردات و صادرات فعال بوده، حالا تبدیل به تولیدکننده‌ای در صنایع غذایی ایران شده است، روی زیتون و انواع فرآورده‌های آن متمرکز است «ما بر این باوریم که به ارزش‌های دارویی روغن زیتون به اندازه کافی کار نشده و جایگاه روغن زیتون با خواص دارویی معجزه آسا در قفسه‌های دارویی کشور خالی است» وارولا varola به بازار جهانی توجه دارد و برای تأمین شرکای خارجی علاوه بر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به کره جنوبی و ژاپن هم توجه داشته است. حالا انواع کنسانتره و پوره میوه انواع میوه‌ها مثل سیب، انگور سفید و قرمز، آلبالو، زردآلو، رُب گوجه‌فرنگی به مقاصد صادراتی در ایالات متحده، اروپا، روسیه، ژاپن و کره‌جنوبی، میز بازرگانی فعالی دارد. آنچه درباره کنسروهای زیتون انجام داده، به گفته مدیر غرفه، مشتریان خارجی را راضی و خشنود کرده است. کنسرو زیتون سبز ورقه شده (اسلایس) این برند و کنسرو زیتون سیاه بی‌هسته و… مشتریان تصادفی را به مشتری دائمی تبدیل کرده است. کارخانه تولید محصولاتش در لوشان گیلان قرار دارد.

مشکین یا مشکین شهر
دکور غرفه آوازه به نظرمان از هر نظر عالی بود، برای همین از غرفه‌دار درباره طراح این دکور توضیح خواستم، ندانستم روی چه حساب و برداشت، قطره‌چکانی گفت: کار
احسان اکبری است، حالا سرش شلوغ است!
با آقای حسین وحدتی مسؤول فروش فرآورده‌های لبنی مشکین در غرفه‌شان آشنا شدیم، این برند شهرستانی (مشکین شهر) از نظر تنوع تولید و بسته‌بندی‌ها هیچ کم از برندهای تولیدی پُرسابقه ندارد. به آقای وحدتی گفتم تازه تأسیس هستید و برای اولین‌بار است که به نمایشگاه آمده‌‌اید؟ با لبخند و مهربانی گفت: از سال 1384 قدم‌های اول را برداشتیم و در سال 1385 یعنی نزدیک به یک ربع قرن داریم تولید می‌کنیم و در آذربایجان سرشیر ما را اکثر خانواده‌ها روی میز صبحانه‌شان دارند،‌ 7 مدل دوغ و ماست و 4 نوع شیر و دو نوع شیر پاستوریزه تولید می‌کنیم.
یکی از همکاران گروه از آقای وحدتی پرسید چرا نام مشکین را انتخاب کرده‌اید، به خاطر این‌‌که می‌گویند مشکی رنگ عشقه! طنزی که سبب خنده و شادابی جمع دو سه نفره ما باشد و آقای وحدتی اشاره به دامنه سرسبز سبلان و شهر مشکین‌شهر، محل کارخانه اشاره کرد، او توضیح داد که تجهیزات مدرن پاستوریزاسیون شیرخام بر مبنای Htst انجام می‌گیرد و به‌طور کلی از تکنولوژی روز دنیا استفاده می‌کنند. از سال 1388 تا 1394 به‌عنوان واحد نمونه کیفیت و در سال 1392 کارآفرین برتر استان اردبیل بوده‌‌اند.

اضافه کُن، تنها یک بهانه کافی است
«مزید» تولید‌کننده انواع ادویه و پودرها شعار جالبی دارد (اضافه کن) یعنی برای هر غذایی که میل‌داری از ادویه و پودرهای ما استفاده کُن.
«میرنجمی» تولیدکننده عسل از نام مدیر خود استفاده کرده و در این غرفه است که ما علاوه بر انواع ارزش‌های عسل می‌شنویم که برای درمان ورم پروستات هم عسل شفابخش است. در غرفه صنایع‌غذایی بهانه، تیتری در پوستر توجهم را جلب می‌کند «تنها یک بهانه کافی است» به شوخی گفتم فقط یک بهانه؟ پس بقیه محصولات شما چی؟ برای صبحانه بهانه انجیر و برای غذاهای آماده و فست‌فودی بهانه خیارشور و برای کنسروهای لوبیاسبز و نخودفرنگی، بهانه‌های دیگر… در غرفه «نوبر» مجتمع کشت و صنعت نوبر سبز فکر کردم بپرسم بادمجان سرخ شده و پیاز سرخ شده سبزی قورمه سرخ شده و… منجمد، اینها که نوبر نیست. غرفه‌دار با ذوق گفت ولی نوبرش را آوردیم! نوبر به‌ راستی به خانم‌‌هایی که عاشق آشپزی هستند خدمت بزرگی کرده، آنچه در سبد خود دارد چاره‌ساز پخت انواع غذاهای ایرانی است. در غرفه پیک، زیرنویس به انگلیسی جذاب بود oh peak with peak در پاسخ به این پرسش‌ ما که دو زبانه نوشتن روی قوطی کنسروها و کمپوت‌ها به خاطر این است که مشتری خارجی زیاد دارید؟ جواب مثبت بود: در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور حضوری بزرگ و پُررنگ داریم حتی در کشورهای همسایه!

2 برند از نهاوند و گرمسار
شرکت فرآورده‌های لبنی احسان سپیده نهاوند برای آسان به خاطر سپرده شدن نام محصولات این شرکت عنوان «اس بی Sbi» را انتخاب کرده است. طرح روی جلد بسته‌بندی‌هایش به نظرمان خیلی جالب آمد، طراحی شکیلی دارد. ولی از آن مهمتر 3 زبانه بودن بروشورشان بود، فارسی، عربی و انگلیسی، به معنی این‌که در کشورهای عربی زبان و انگلیسی زبان بازار فروش پررونقی دارند.
کرونا بازار سفرهای توریستی را حسابی تیره و تار کرده و تقریباً به صفر رسانده، ولی قبل از کرونا، می‌دانیم که مردم جهان، عموماً اهل سفر بوده‌اند، تولیدات ما در کشورهای همسایه دوستدار زیاد دارد این مشتری‌ها ممکن است عرب زبان یا انگلیسی زبان باشند. تولیدات علاوه بر نهاوند در کرمانشاه و کشورهای همسایه مشتریان مطمئن دارد. «اس بی» سعی کرده در ماست‌بندی تنوع داشته باشد، تا قبل از آشنایی با تولیدات لبنی نهاوندی‌ها فکر می‌کردم هراز آمل رکوردار تنوع در تولیدات ماست است (البته هنوز هم بر این باورم) ولی «اس بی» هم کوشیده در این زمینه نوآوری‌هایی داشته باشد. البته طراحی روی جلد محصولاتش، مخصوصاً از نظر رنگ‌آمیزی متفاوت و جالب به‌نظرم آمده است. یک غرفه‌ جالب و جذاب از شهرستان گرمسار هم قابل توجه بود. «افسون» که نان بستنی تولید می‌‌کند. عنوان یکی از نان بستنی‌هایش مشعل و هندی بود. تداعی کننده یکی از فیلم‌های مشهور و پرفروش هندی به‌نام مشعل، آیا این نام‌گذاری با گوشه چشمی به آن فیلم هندی صورت گرفته؟ نان بستنی زمستانی‌اش هم حاکی از این بود که دیگر بستنی فقط نوبر بهار نیست.

فندق قزوین و سیب‌زمینی اردبیل
در غرفه شرکت خشکبار میرعماد تولیدکننده برند «به‌بُن» اگرچه کارشان فرآوری خشکبار قزوین است ولی بیشتر روی فندق تمرکز کرده‌اند. این شرکت دارای یکی از مجهزترین خطوط فرآوری فندق در کشور است و صادرکننده مغز فندق برای کشورهای اروپایی. در دقایقی که در این غرفه توقف کرده‌ بودیم. دکتر منوچهر کیا را دیدم که به شوخی می‌گفت چه کار خوبی می‌کنی به تولیدکنندگان شهرستانی در گزارش‌هایت توجه ویژه‌ای داری، حالا آمده‌ای در قزوین، لابد می‌نویسی خشکبار قزوین از گذشته‌های دور شهرت فراگیر داشته، در بازار تهران ، کاروانسرای قزوینی‌ها، مرکز بزرگ داد و ستد خشکبار است. یا کشمش قزوینی‌ها در تمام دنیا مشتری دارد و فرآوری‌های جالبی روی آن می‌شود.
گفتم همه اینها درست ولی برندهای تک محصولی برای گزارش ما جالب است مثل همین «به بن» که روی فندق متمرکز شده است و چه خوب، صنایع غذایی ما اگر در مدتی کوتاه موفق شده‌اند بدرخشند به خاطر هوشمندی مدیرانی است که به این صنعت فقط عنوان کسب و کار نداده‌‌اند، بیشترشان خلاقیت دارند و قدرت درک‌شان برای بهره‌برداری از کیفیت و شهرت محصولات کشاورزی هر شهری بسیار بالاست، مثلاً‌ در همان غرفه مشکین با آقای نصراله سرمدی مدیر فروش شرکت فرآورده‌های سیب‌زمینی مشکین آشنا شدم، تولیدکننده سیب‌زمینی نیمه سرخ شده «آیقار» او از کیفیت سیب‌زمینی اردبیل و به طور کلی آن دیار آگاه بوده و بهترین برداشت را کرده است. #