واردات باعث رشد کمی و کیفی تولیدکننده و واردکننده می‌شود
واردات باعث رشد کمی و کیفی تولیدکننده و واردکننده می‌شود
اقتصادسبز آنلاین: محصولات با کیفیت همواره سهم بیشتری از تقاضا و فروش را در بازار دارد و این امر سبب ایجاد بازار رقابتی در تولیدکننده و واردکننده می‌شود و در آخر نیز قدرت انتخاب مصرف‌کننده افزایش می‌یابد.

اقتصادسبز آنلاین: محصولات با کیفیت همواره سهم بیشتری از تقاضا و فروش را در بازار دارد و این امر سبب ایجاد بازار رقابتی در تولیدکننده و واردکننده می‌شود و در آخر نیز قدرت انتخاب مصرف‌کننده افزایش می‌یابد. آنچه خواندید بخشی از صحبت‌های مهندس امین فقیه، مدیرعامل شرکت تولیدی و بازرگانی ماورای صنعت شفق لیان است با هم ماحصل این گفت‌و‌گو را که با حضور مهندس امین رستمی عضو هیأت مدیره این شرکت انجام شده است را می‌خوانیم:

لطفاً کمی در رابطه با شرکت و تولیدات و تنوع محصولات توضیح دهید.

شرکت تولیدی و بازرگانی ماورای صنعت شفق لیان فعال در زمینه بازرگانی و واردات و توزیع انواع کودهای شیمیایی و نماینده انحصاری شرکت Yunnan Ming Lin چین تحت برند «فارمایا» در بازار نهاده‌های کشاورزی ایران فعالیت دارد.
محصولات شرکت شامل مونوآمونیوم فسفات، مونو پتاسیم فسفات، اوره فسفات، دی آمونیوم فسفات و سولفات پتاسیم است که تحت بالاترین استانداردهای جهانی تولید شده و تمامی اسناد و گواهی‌های ثبت ماده کودی آن در سازمان خاک و آب ثبت گردیده است.این شرکت مفتخر است که با توزیع محصولاتی با بالاترین استانداردهای جهانی (فاقد هرگونه آلایندگی فلزات سنگین) در تمامی محصولات، کودهایی با بالاترین کارایی را در اختیار مصرف‌کنندگان عزیز قرار خواهد داد.

استفاده از کود‌های مناسب صنعتی در بخش کشاورزی چه تأثیراتی در رشد و کیفیت محصول دارد‌؟

با استفاده از کودهای شیمیایی و صنعتی ضمن تامین کمبودهای عناصر مغذی در خاک نیاز گیاهان به این عناصر تامین می‌شود و در نتیجه نیاز روز افزون جمعیت‌ها به مواد غذایی تأمین خواهد شد به‌طور مثال و بر طبق مطالعات علمی انجام شده برای تولید هر تن انگور چیزی در حدود 90 کیلوگرم پتاسیم از خاک جذب گیاه خواهد شد که درصورت عدم تامین این عنصر توسط کودهای صنعتی میزان پتاسیم خاک هر ساله کاهش یافته و از کیفیت خاک نیز به‌طبع آن کاسته خواهد شد.

چگونه می توان کشاورزان را ترغیب به استفاده از کود‌های صنعتی کرد؟

این نکته از یک منظر بسیار قابل توجه است که آن توجه به قیمت این محصولات و توجیه‌پذیری اقتصادی آن است که باید به این نکته توجه داشت که با استفاده از این کودها میزان تولیدات کشاورزی نیز افزایش خواهد یافت و در نتیجه آن درآمد حاصله از آن نیز بیشتر و بیشتر خواهد شد. بطور مثال و باتوجه به اوج گیری صادرات محصولات کشاورزی و اهمیت بسیار بالای مقوله کیفیت در این بخش، طیف وسیعی از کودها شامل کودهای حاوی عناصر مغذی و ریزمغذی در انواع کشت‌ها در طول فصل کشت باید مصرف شود تا محصولی باکیفیت قابل رقابت با سایر محصولات موجود در بازار بین‌المللی تبدیل شود.

در رابطه با کیفیت تولیدات داخلی در رقابت با محصولات مشابه خارجی وارداتی چه صحبتی دارید؟

در ابتدای کار و با واردات محصولاتی با کیفیت بالا ضمن جلب توجه بازار کشاورزی ایران به لزوم رعایت کیفیت بالای محصولات و تولیدات داخلی توجهات به جذب تکنولوژی این تولیدات نیز در بازار داخلی نیز متمرکز شده. محصولاتی که استفاده از آنها می‌توانست باعث کاهش خسارات عوامل فیزیولوژیک شده که از جمله این موارد می‌توان به آمینو اسیدها اشاره کرد. کلات‌های ریز مغذی مثالی دیگر از این موارد هستند که در ابتدا با واردات محصولات، بازار تولید نیز به فکر تولید محصولات مشابه افتاد که باعث ایجاد فعالیت‌های متنوعی در این بازار شد. این امر از دیدگاه رقابتی نیز قابل بررسی است چرا که بازار رقابتی بین محصولات وارداتی و تولیدی می‌تواند ضمن افزایش قدرت انتخاب مصرف کننده نهایی باعث رشد کمی و کیفی هر دوطیف تولید کننده و وارد کننده شود چرا که همیشه محصولات با کیفیت بالا میتواند در بازار سهم بیشتری را به خود اختصاص دهد.

مسائل و مشکلات پیرامون واردات نهاده‌های کشاورزی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متأسفانه و با تشدید تحریم‌های بین‌المللی بر بازار ایران و سامانه‌های بانکی، امور ثبت سفارش کالا و ارسال ان از کشورهای مبدا به مقصد ایران با پیچیدگی بسیار مواجه شده است. از طرف دیگر و با موانع موجود در سامانه تخصیص ارز بانک مرکزی زمان مورد نیاز برای ترخیص کالا‌ها بسیار طولانی شده و باعث بروز خسارت‌های سنگین به واردات کنندگان خواهد شد چرا که با اتمام بازه زمانی مناسب مصرف نهاده‌های کشاورزی، میزان سفارشات و حجم بازار نیز کاهش خواهد یافت. از طرف دیگر نوسانات شدید ارزی مانع بزرگی بر سر راه ثبات قیمت نهاده‌های کشاورزی است که شرکت‌ها وارد کننده را به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.